یک پژوهشگر و مدرس جامعه شناسی

تضعیف پیوند بین فرد و جامعه عامل بروز ناهنجاری های اجتماعی است

یک پژوهشگر و مدرس جامعه شناسی بر اجرای بازدارندگی اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر در کشورمان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از گیلان؛ فرهنگ به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های قدرت نرم در هر جامعه ای نقش آفرینی می کند و در فرهنگ اسلامی کشورمان نهادینه شدن مسئولیت همگانی و به دنبال آن نظارت مردمی به عنوان نظارتی غیر رسمی، جایگاه بسیار ویژه ای دارد که اگر به شیوه ای درست محقق شود شاهد بهترین اتفاق ها در جامعه خواهیم بود.

دکتر عباس نعیمی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به تعریف بازدارندگی اجتماعی از دیدگاه جامعه شناسی تصریح کرد: بازدارندگی اجتماعی دلالت بر جلوگیری کردن و ممانعت دارد و شامل نیرویی است که بر اراده فرد، سازمان یا گروه وارد آمده تا به رفتاری که از دید اجتماعی انحراف یا کج روی قلمداد می شود، عمل نکند.

این پژوهشگر و مدرس جامعه شناسی با بیان این که تا کنون نظریه های گوناگونی تلاش کرده اند تا به شرح علت انحراف یا کج روی اجتماعی بپردازند، افزود: افراد یا گروه ها زمانی رفتار ناهنجار از دیدگاه جامعه انجام می دهند که پیوند بین آنها و جامعه تضعیف یا گسسته شده باشد.

وی با اشاره به مهمترین رشته های پیوند میان فرد و جامعه خاطرنشان کرد: مولفه های وابستگی، تعهد، مشغولیت و اعتقاد چهار رشته اصلی پیوند میان افراد و سازمان ها با جامعه به شمار می روند.

نعیمی با بیان این که نخستین وابستگی هر فرد به خانواده ای است که در آن متولد می شود، افزود: میزان وابستگی فرد به گروه هایی که عضو آنها بوده سبب پذیرش هنجارهای آنها می شود، هر چه وابستگی کمتر باشد میل به رعایت این هنجارها در فرد نیز کاهش می یابد.

وی تعهد را به عنوان دومین مولفه از لحاظ اهمیت برای تقویت پیوند بین فرد و جامعه دانست و گفت: به لحاظ جامعه شناسی تعهد بر سودگرایی نظر داشته و افراد سودگرا و محاسبه گر هستند، لذا با انجام رویه های مورد تایید جامعه به دنبال کسب منافع و امتیازاتی برای خود هستند.

نعیمی در ادامه به مشغولیت و درگیر شدن فرد با فعالیت ها و شرکت در فعل و انفعالات اجتماعی اشاره کرد و افزود: از نظر احادیث دینی بیکاری می تواند ریشه فساد و گناه باشد و عدم مشغولیت فرد با فعالیت های اجتماعی عاملی برای جدایی وی از جامعه می شود.

وی در ادامه با بیان این که هنجارها از سیستم های ارزشی فعال در جامعه تغذیه می شوند، خاطرنشان کرد: این سیستم های ارزشی نمایندگانی دارند و اقشاری به عنوان گروه های مرجع که جامعه از آنها می آموزد و تقلید می کند، ارزش های مذکور را ترویج می کنند.

نعیمی افزود: چنانچه این گروه های مرجع کارنامه مقبولی نزد افراد جامعه نداشته باشند، باورهای اعتقادی نسبت به آن هنجارها هم کاهش یافته و منجر به تضعیف روابط فرد با جامعه می شود.

وی با اشاره به وجود دو نوع کنترل بیرونی و درونی به لحاظ جامعه شناسی تصریح کرد: در کنترل بیرونی فرد به دنبال تایید جامعه بوده و در کنترل درونی که وجدان جمعی درون ما را تشکیل می دهد، لازم است که فرد توان نه گفتن به خود را داشته باشد.

نعیمی با بیان این که بازدارندگی اجتماعی تنها در زمینه فردی نبوده و شامل سازمان ها، گروه ها و نهادها نیز می شود، خاطرنشان کرد: بازدارندگی اجتماعی در هر جامعه ای از طریق فرهنگ آن که دو وجه عرفی و مذهبی داشته و گاهی فرهنگ عقلانی را نیز در بر می گیرد، تغذیه می شود.

وی در پایان با اشاره به بازدارندگی اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر که در فرهنگ عاشورایی جامعه ایران به شکل سیستماتیک مطرح است، گفت: بزرگ ترین منکر کنونی جامعه ما فقر و کودکان کار هستند و منظور از بازدارندگی اجتماعی به بازداری در مورد چنین منکرهایی اشاره دارد.

انتهای پیام/

 

 

زمان انتشار: شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶:۳۵

شناسه خبر: 81165

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب