درآمد زایی پدیده انتخابی و مطلوب مدیران ارشد نهادهای آموزشی نیست

علی اعظم سلگی ، پدیده درآمد زایی پدیده ی انتخابی و مطلوب مدیران ارشد نهادهای آموزشی نیست و عموما شرایط اقتصادی ایجاب کرده تا بخشی از آموزش ها با دریافت پول همراه باشد و امیدواریم با بهبود شاخص های اقتصادی در تمامی بخش های کشور شاهد فاصله گرفتن نهاد آموزشی کشور از این پدیده باشیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام  ، آموزش عالی و دانشگاههای کشور نقش محوری در توسعه عمران و پیشرفت کشور داشته و یکی از اصلی ترین و مهمترین نهادهایی است كه باید در تناسب سایر متغیرها همچون نیروی انسانی متخصص ، کسب و کار و اشتغال قرار گیرد ، چراکه علاوه بر تربیت نیروهای متخصص کشور در این نهاد آموزشی ، بسیاری از  پیشرفت های کشور در زمینه های فرهنگی، اجتماعی،  نظامی ، هسته ای ، نانو فناوری و هوا فضا مرهون تلاش های نخبگان دانشگاهی است.

اما در طی سالهای اخیر عواملی همچون پذیرش محدود دانشجو در دانشگاه های معتبر کشور ،  پاسخگو نبودن كرسی های دانشگاهی به حجم گسترده تقاضا و عدم موفقیت بسیاری از افراد خصوصاً افراد به داشتن تمکن مالی جهت حضور در رشته های معتبر دانشگاهی ، سبب شده تا دانشگاههای کشور به سمت پولی شدن و تجاری سازی پیشروی کنند .

مساله پولی شدن دانشگاهها خصوصاً برخی از دانشگاههای معتبر کشور و تبعات و آسیب های تجاری سازی علم و دانش ، ما را بر آن داشت تا با مهندس علی اعظم سلگی از مدرسان دانشگاههای تهران به گفتگو بپردازیم .

تاثیر میزان افزایش شهریه بر کیفیت سطح علمی دانشجویان:

وی در خصوص تاثیر میزان افزایش شهریه بر کیفیت سطح علمی دانشجویان عنوان کرد :  افزایش شهریه می تواند اثری دوسویه بر سطح کمی و کیفی آموزش ها داشته باشد از یک سو چنانچه افزایش شهریه های دریافتی صرف بهبود شاخص های علمی آموزشی شود، می تواند افزایش سطح کیفی آموزش را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر چنانچه افزایش شهریه به دغدغه ای برای دانشجو تبدیل شود و با مشکل پرداخت یا سختی پرداخت شهریه مواجه شود، این موضوع می تواند تبعات سوئی بر کیفیت آموزش دانشجویان داشته باشد.

سلگی ادامه داد : نباید فراموش کرد که موضوع شهریه می تواند متاثر از شرایط اقتصادی در تمامی بخش های کشور باشد چراکه دانشگاهها و واحد هایی که از راه دریافت شهریه اداره می شوند ممکن است ناگزیر از افزایش مقادیر شهریه باشند.

این مدرس دانشگاه  ، تصریح کرد : بخشی از دانشگاهها دولتی هستند و تحصیل در آن مستلزم پرداخت شهریه نیست ، اما در زمینه دانشگاههای نوبت دوم (شبانه) ، دانشگاههای آزاد، علمی کاربردی و پیام نور، پرداخت شهریه وجود دارد.

آسیب های ایجاد و گسترش دانشگاههای پولی:

وی در خصوص آسیب های ایجاد و گسترش دانشگاههای پولی کشور عنوان کرد : به طور کلی پولی شدن آموزش های دانشگاهی نه تنها منجر به افزایش قابل توجه تعداد دانشجویان شده است و این مسئله یک آسیب جدی برای نظام آموزشی و جایگاه علم و دانش در کشور است ، بلکه ورود خیل عظیم دانشجویانی که ممکن است ظرفیت و توانایی قابل توجهی به لحاظ علمی نداشته باشند پیامدهای منفی در مشاغل و امورات مختلف که بعد از فارغ التحصیلی به این افراد سپرده می شود را در پی خواهد داشت .

سلگی اظهار کرد : در واقع تعدادی از این افراد ممکن است با اتکا به سرمایه شخصی خود ، یک صندلی دانشگاهی و متعاقب آن یک ردیف شغلی از مشاغل کشور را اشغال کنند، اما بعد از فراغت از تحصیل با مشکلات عدیده ای مواجه می شود ، من باب مثال شما  تصور کنید در یک رشته ی تخصصی همچون پزشکی ، فردی با اتکا به پول خود فارغ التحصیل شده و به عنوان پزشک قرار است در بخش درمان کشور به ارائه خدمات درمانی به بیماران بپردازد!!

وی افزود : البته این دیدگاه در مورد تمامی این افراد مصداق ندارد و افرادی نیز  هستند که بعد از ورود به دانشگاه ، از رهگذر تلاش وافر خود ، همراه با  اصول تعهد و اخلاق انسانی  قابل توجه ، به افرادی شایسته و توانمند تبدیل می شوند و خدمات شایانی به جامعه ارائه می نمایند.

فعال عرصه دانشگاهی ، در پاسخ به پرسش پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاههای معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران که در ظرفیت مازاد دانشجویانی را در پردیسهای دانشگاهی بکارگیری می نماید ، چه تبعات و آسیب هایی به دنبال دارد اذعان کرد : موضوع آموزش هایی که مستلزم پرداخت شهریه باشد ، تبعات آن در مورد عموم دانشگاهها مشابه هم بوده و نمی توان تمایز چندانی بین دانشگاهها قائل شد و طبیعتا دانشگاه تهران نیز با هر دو بعد مثبت و منفی درآمد زایی دانشگاه از رهگذر دریافت شهریه آموزشی مواجه است.

آیا استفاده از برند دانشگاههای معتبر می تواند زنگ خطری برای به حاشیه رفتن دانشجویان مستعد باشد

مدرس دانشگاههای تهران در پاسخ به سوال آیا استفاده از برندهای دانشگاههای معتبر کشور و به تبع آن گرایش افرادی با داشتن تمکن مالی می تواند زنگ خطری برای به حاشیه رفتن دانشجویان مستعد باشد اظهار کرد : دانشجویان مستعد در اغلب روستاها و شهرهای کشور با اتکا به توان و استعداد خود و استفاده از ظرفیت های موجود ، راه خود برای تعالی علمی خواهند یافت کما اینکه تا کنون نیز حجم قابل توجهی از موفقیت ها نصیب این افراد بوده است.

وی ادامه داد: اما نباید فراموش کرد چنانچه روند درآمدزایی دانشگاهها به سمت و سویی برود که سهم عمده ای از آموزش ها پولی باشد، این موضوع می تواند منجر به کاهش حضور و درخشش طبقات ضعیف تر به لحاظ مالی شود .

علی اعظم سلگی ، در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه پدیده درآمد زایی پدیده ای انتخابی و مطلوب مدیران ارشد نهادهای آموزشی نیست عنوان کرد : عموما شرایط اقتصادی ایجاب کرده تا بخشی از آموزش ها با دریافت پول همراه باشد و امیدواریم با بهبود شاخص های اقتصادی در تمامی بخش های کشور شاهد فاصله گرفتن نهاد آموزشی کشور از این پدیده باشیم.

وی در پایان اظهارات خود عنوان کرد : به طور کلی نباید فراموش کرد ، افزایش سطح کمی تعداد دانشجویان و دانشگاهها در هر بخش و روستا پدیده مبارکی نیست و ای کاش ما در کل کشور ده دانشگاه داشتیم  ، ولی از لحاظ کیفی و سطح آموزش با دانشگاههای هاروارد و آکسفورد برابر بودیم ،  نه همانند حال حاضر که بهترین دانشگاههای ما همانند دانشگاه تهران را باید در ردیف پانصد دانشگاه برتر دنیا جستجو کرد

.

انتهای پیام / ن

زمان انتشار: دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹:۴۱

شناسه خبر: 81236

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب