دلیل تورم دانش آموزان در رشته علوم تجربی چیست؟

طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش ، میزان گرایش دانش آموزان ، به رشته علوم تجربی در سالهای اخیر قابل تامل و بسیار متورم بوده است که اگر واقع‌بینانه آن را بنگریم متوجه نگرانی هایی که در آینده متوجه این دسته از دانش آموزان می شود خواهیم بود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام ، گرایش دانش آموزان به رشته علوم تجربی در چند دهه اخیر در کشور فراگیر شده و اشتغال در شاخه های پزشکی و پیراپزشکی به آرزویی بزرگ برای بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده های آنان تبدیل شده است .  

وضعیت و شرایط اقتصادی کنونی ، نگرانی از اشتغال و آینده فرزندان ، وسوسه درآمد نجومی رشته های پزشکی  و مواردی از این قبیل ، سبب شده تا خانواده ها نیز تمام تلاش خود را متمرکز تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی و تضمین امنیت شغلی آینده آنان نمایند.

طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش ،  میزان گرایش دانش آموزان ، به رشته علوم تجربی در سالهای اخیر قابل تامل و بسیار متورم بوده است که اگر واقع‌بینانه آن را بنگریم متوجه نگرانی هایی که در آینده متوجه این دسته از دانش آموزان می شود خواهیم بود. نگرانی از تعداد دانش آموزان فارغ التحصیل رشته علوم تجربی که نتیجه تلاش‌هایشان  ، مورد دلخواه آنان نبوده و عدم ظرفیت دانشگاه‌ ها در پذیرش همه علاقمندان به رشته های پزشکی و زیرشاخه های آن ، از جمله مواردی است که دغدغه و دل مشغولی آینده این دسته از دانش آموزان خواهد بود .

معضل چشم و هم چشمی خانواده ها ، دخالت والدین در انتخاب رشته تحصيلی فرزندان و عدم توجه آنها به علاقمندی و توانایی فرزندانشان در رشته های تحصیلی نیز از موانعی است که نه تنها سدی بر سر راه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان خواهد بود ،  بلکه عقب ماندگي،  نارضايتي و عدم موفقيت آنان ، در آینده  را در پی خواهد داشت.

دلایل گرایش بسیار دانش آموزان ایرانی به رشته علوم تجربی ، دلایل کمرنگ شدن سایر رشته های تحصیلی و راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان جهت تحصیل در سایر رشته های تحصیلی ، از جمله مواردی است که نیازمند بحث و بررسی بصورت جامع است .

 

** اهمیت مسئله بررسی دلایل افزایش متقاضیان رشته علوم تجربی :

 

پایه ی دهم  تحصیلی  ، مهم ترین و حساس ترین مقطع ، برای هر دانش‌آموز ایرانی است ، چرا که دانش آموزان با انتخاب رشته ، اولین و خاص ترین انتخاب خود را صورت می دهند و سرنوشت آینده ، خصوصاً آینده شغلی خود را رقم می زنند .

در طی نیم قرن اخیر ، گرایش به علوم تجربی ، به عنوان رشته مورد تقاضای دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش ، از سایر رشته ها محسوس تر بوده و این مهم ، زمینه ساز  فعالیت مؤسسات آموزشی آزاد و خصوصی با هدف درآمدزایی و ایجاد انگیزه ی کاذب در دانش آموزان برای پذیرش در دانشگاههای معتبر و رشته های پر طرفدار خصوصاً پزشکی شده است. اما مشکل اینجاست که با فرض پذیرش همه دانش‌آموزان در رشته پزشکی و پیراپزشکی ، جامعه به چه تعداد از فارغ التحصیلان این رشته نیاز خواهد داشت و عدم توازن در سایر مشاغل چه عواقبی برای آینده جمهوری اسلامی که به دست دانش آموزان کنونی اداره خواهد شد در پی دارد ؟

 

**دلایل گرایش دانش آموزان به رشته علوم تجربی :

 

- پيش داوري و باور غلط دانش آموزان و اولياي آنها جهت عدم موفقیت در سایر رشته های نظری و فنی

- بي اطلاعي دانش آموزان مستعد از بازار كار رشته هاي علوم انسانی ، هنر ، فنی و مهندسی و..

-امکان اشتغال و میزان درآمد بالا در آینده شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی این رشته

-تمرکز ذهنی این دسته از افراد به این موضوع که اولویت اصلی دولت  متمرکز بر بهداشت و درمان در کشور است و قطعاً کشور بیش از هر حرفه دیگری به فارغ التحصیلان رشته های علوم تجربی نیازمند است .

-چشم و هم چشمی خانواده ها جهت رقابت بی اساس با سایر دانش آموزان توانمند و مستعد

 

**دلایل کمرنگ شدن سایر رشته های نظری نسبت به علوم تجربی:

 

- عدم هدایت تحصیلی مناسب دانش‌آموزان در مدارس و آموزش و پرورش

-عدم حضور مشاور مورد نیاز در مدارس خصوصاً مناطق کم برخودار کشور

- تاکید بر ناامنی شغلی رشته های نظری ، فنی و مهندسی توسط خانواده ها

- عدم توجه جدی به امکانات مدارس رشته های فنی ، نظری  و ... و تمرکز بیشتر نظام آموزشی بر تجهیز مدارس و استفاده حداکثری از امكانات آموزشي جهت رشته هاي علوم تجربی

- عدم تعریف مناسب چشم انداز مشخص جهت سایر رشته های تحصیلی در سياست هاي اجرايي و نظام مديريتي كشور

-بي اعتنايي برخی از دانشگاهها به برخی از رشته های تحصیلی رشته های غیر پزشکی

 – اشباع بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاهها

 - نبود امكانات مناسب خود اشتغالي و کسب و کار جهت برخی از رشته های دانشگاهی

- عدم وجود شغل مناسب  متناسب با رشته تحصیلی در برخی از رشته های غیر پزشکی

 

**پیشنهادات :

 

-در سیستم آموزش و پرورش ، دانش‌آموزان براساس علایق و استعدادهایشان هدایت شده  و به سمت رشته‌هایی مورد نیاز جامعه رهنمود گردند.

-بازنگری در هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس

-برگزاری كلاس هاي آموزش و مشاوره خانواده براي اولياي دانش آموزان سال اول دبيرستان در مدارس

- توجيه ، بررسي و معرفي رشته هاي دانشگاهي رشته های غیر پزشکی ، جهت والدین و دانش آموزان

- تهيه بروشورهاي شغلي جهت معرفي رشته هاي دانشگاهي مناسب براي دانش آموزان

- برگزاری جلسات توجیهی به منظور معرفی مشاغل و رشته های مورد نیاز جامعه با حضور صاحبان مشاغل موفق جهت آشنايي بيشتر دانش آموزان با سایر مشاغل

-حضور در شرکت های دانش بنیان و صاحبان مشاغل و کارآفرینان و استفاده از توان این دسته از نخبگان

 

**نتیجه گیری :

 

سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه ، بر این اصل استوار است که نیمی از دانش آموزان می بایست در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند اما اقبال عمومی دانش‏ آموزان و والدین آنها عکس این سند عمل کرده و معتقدند که الزاماً فرزندانشان در رشته ای که امنیت شغلی داشته و وجهه اجتماعی بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارد تحصیل کنند.

آموزش و پرورش بعنوان يكي از نهادهاي مهم و اساسي در توسعه کشور ، مي تواند پدید آورنده ی تحولات شگرفي در حيطه هاي مهم اجتماعي باشد ، اما متأسفانه چند صباحي است كه ناخواسته در نظام تعليم و تربيت ، بدلیل تأثير پذيري از فرهنگ مدرك گرايي که بر تار و پود نظام آموزش عالی حاکم شده ، سایر رشته های نظری و فنی به حاشیه کشیده شده و بستر ساز ، تضعيف نظام آموزشی در کشور شده است.

گسترش روز افزون آموزشگاه هاي خصوصی نیز که با هدف تقويت ، ترغيب و تشويق دانش آموزان و تضمین قبولی در رشته های پرمخاطب ، درآمدهای میلیونی به جیب می زنند ، کمرنگ شدن رشته های فنی و نظری را در پی داشته ، چرا که علي رغم اهميتي كه سایر رشته ها در جامعه دارند ، متأسفانه بسیاری از دانش آموزان مستعد و توانمند گرایشی به انتخاب و ادامه تحصیل در این رشته ها را ندارند.

نگاه واقع بینانه به شرايط کنونی تعلیم و تربیت کشور و انديشيدن به وضعيت موجود و موقعيت سایر رشته های تحصیلی در نظام آموزش و پرورش ، امری اجتناب ناپذیر  است که کاوش و پژوهش در این زمینه و یافتن راههایی جهت کاهش مشکلات آتی نظام آموزشی، مي تواند در کسب موفقیت و برون رفت از چالش های این حوزه راهگشا باشد ، به طوري كه با اقدامات اساسی و به  موقع ، می توان هم به علايق و آرزوهاي واقعي و کاربردی دانش آموزان جامه ي عمل پوشاند و هم بر اساس توانايي و استعدادهاي آینده سازان کشور ، موقعيت بهتري را برای آینده آنان فراهم کرد.

انتهای پیام / ن

زمان انتشار: جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 81269

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب