استانداردسازی مدارس در آستانه ماه مهراز شایعه تا واقعیت

با نزدیک شدن به فصل مهر و اغاز مدارس دغدغه خانواده ها و مدیران آموزشی ساماندهی دانش آموزان در مدارس و کلاس های درس است؛ کلاسهایی که به اذعان والدین بعضا تا ۵۰ نفر هم حضوردارند و بدون وسایل خنک کننده وسرمایشی که یکی از نیازمندیهای استان های جنوبی و گرم کشور است.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از هرمزگان: با نزدیک شدن به فصل مهر و اغاز مدارس دغدغه خانواده ها و مدیران آموزشی ساماندهی دانش آموزان در مدارس و کلاس های درس است؛ کلاسهایی که به اذعان والدین بعضا تا 50 نفر هم حضوردارند و بدون وسایل خنک کننده وسرمایشی که یکی از نیازمندیهای استان های جنوبی و گرم کشور است.

هرمزگان تا پایان آبان ماه نیازمند استفاده از وسایل خنک کننده داشته و مدارس می بایست به کولرو سایر وسایل خنک کننده مجهز باشند که متاسفانه غیر از مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی ها سایر مدارس دولتی وخصوصا انها که در محلات پایین شهر و فقیرنشین واقع شده اند فاقد حتی ابسردکن مناسب و کولر و ... هستند.

استاندارد فضای آموزشی باید ۸.۴ مترمربع به ازای  هر دانش آموز

از انجایی که براساس استاندارد موجود باید فضایی مناسب به هر دانش آموزان اختصاص یابد دیده می شود عده ای برای کسب مال و درامد بیشتر منازل مسکونی و قدیمی خودرا تبدیل به مدرسه ابتدایی ویا راهنمایی و متوسطه کرده اند که فاقد فضای مناسب برای ساعات تفریح و دویدن و تخلیه انرژی دانش آموزان خصوصا در مدارس پسرانه میباشد و این مسئله درنهایت منجر به فقر حرکتی و تنبلی و فربگی دانش آموزان در سنین رشد می شود.

عرضه تغذیه نامناسب در بوفه ها

 نظارت بر تغذیه مدارس و تهیه لقمه های سالم برای دانش اموزان یکی از دغدغه هایی است که چندی مورد توجه مدیران آموزشی قرارگرفته اما تاکنون تمام و کمال عملی نشده و شاهدیم که هنوز سرایدار مدارس اقدام به عرضه تغذیه ناسالم اعم ازساندویچ های سوسیس و کالباس ، چیپس و پفک و... به دانش آموزان می نماید و جای خالی تغذیه سالم وبهداشتی همچنان توی ذوق می زند.

خداحافظی شیر پاستوریزه از مدارس

چندین سال به همت سازمان آموزش و پرورش استانها شاهد توزیع شیر پاستوریزه پاکتی به دانش آموزان در مقاطع ابتدایی بودیم که اقدامی بجا و ارزنده بود اما بنا به دلیل کمبود بودجه و توجیهات من دراوردی وزارت خانه این تغذیه سالم هم از مدارس رخت بربست و تنها غذای سالم مدارس هم به بایگانی ها پیوست. بیراه نیست که اگر وزیر آموزش و پرورش امسال در اولین اقدام خود تغذیه سالم و توزیع مجدد شیر پاستوریزه را حداقل برای مناطق محروم دردستور کار خود قرار دهد تا بچه ها از تغذیه حداقلی برخوردار باشند.

وسایل کمک آموزشی 

عدم وجود کارگاه ها و آزمایشگاه های تخصصی و متناسب با دروس مربوطه خصوصا در مقاطع متوسطه انگیزه و کنجکاوی دانش آموزان را نسبت به یادگیری دروس کاهش داده و بیشتر گرایشی به سوی بازی های رایانه های و تبلت ها دارند که با اندکی برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان بازی های رایانه ای و اموزشی را از طریق تبلت و رایانه ها در مدارس زیر نظر کارشناسان اموزشی و تربیتی اموزش داد و بیشترین بهره را از ان برد .هر مدرسه نیازمند کیت های اموزشی مناسب با رشته های تحصیلی و نیازهای دانش آموزان است که باید قبل از بازگشایی مدارس تهیه و تجهیز شده تا در ماه های ابتدایی اغاز سال مربیان و دانش آموزان سرگردان وبلاتکلیف نباشند.

دغدغه لوازم والتحریرو...

این روزها خرید لوازم تحریر،پوشاک،کیف،کفش، سرویس مدارس، غیراستاندارد بودن برخی مدارس و سرویس های مدارس از دغدغه های خانواده ها و مسئولان در آستانه بازگشایی مدارس است.

 تنها چند روزی به بازگشایی مدارس باقی مانده است و بازارهای سطح شهرها شلوغ تر شده و بچه ها و والدین آنان در جست و جوی اجناس خوب و ارزان در نمایشگاه ها و مراکز خرید در رفت و آمد هستند اما هر چند وجود نوشت افزارهای متنوع باعث برانگیخته شدن ذوق دانش آموزان شده اما گرانی برخی محصولات سبب نگرانی والدین شده است.

البته مسئولان هم با اجرای طرح های ویژه بازگشایی مدارسدر بازار و برنامه ریزی برای ساماندهی مدارس سعی در رفع نگرانی های مردم می کنند که بازهم کافی نیست و جوابگوی نیاز دانش آموزان و خانواده ها نمی باشد.

مدارس فرسوده و ناایمن

هر ساله با تعطیل شدن مراکز آموزشی کشور برخی از مسئولان با اشاره به مشکلات موجود در مدارس از جمله استاندارد نبودن وسایل سرمایشی و گرمایشی، کپری، فرسودگی و خشت وگلی بودن قول‌هایی را برای رفع آن‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید می‌دهند، موضوعی که در مهرماه یا به فراموشی سپرده می‌شود و یا وعده‌های داده شده تا حد ناچیزی عملی می‌شود.

تا قبل از شروع برنامه پنجم توسعه، ۷۰ درصد مدارس کشور فرسوده بود که با اقدامات صورت گرفته از سوی خیران و مردم این میزان به ۳۰ درصد کاهش یافت. هم‌اکنون سرانه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان کشور، ۲/۵ درصد، اما فضای استاندارد ۴/۸ درصد است که نشان می‌دهد ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده است.
آمار‌ها نشان می‌دهد، از این میزان، ۱۲ درصد تخریبی و ۱۸ درصد باید مقاوم‌سازی شوندبه گفته مسئولان هرمزگان دارای 400 مدرسه فرسوده و تخریبی است که نیازمند نوسازی و بازسازی و تجهیز است و بیشترین مدارس تخریبی هم در روستاها و شهرهای شرق استان واقع شده اند.

نوید احمدی مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان به مناسبت هفته دولت از نوسازی 53 مدرسه خبرداد

نوید احمدی بیان داشت: ۵۳ پروژه نوسازی مدارس با زیربنای ۱۷ هزار متر مربع طی هفته دولت سال ۹۸ در استان هرمزگان به بهره برداری می رسد.وی افزود: با افتتاح این تعداد پروژه، ۱۹۸ کلاس درس از ابتدای سال تحصیلی جدید در اختیار دانش آموزان استان هرمزگان قرار می گیرد.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان اعتبار اجرای این پروژه ها را بالغ بر ۴۶۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی، ملی و مردمی مشارکتی تامین شده است.احمدی عنوان کرد: پنج هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان استان هرمزگان از پروژه های افتتاحی هفته دولت سال جاری بهره مند خواهند شد.وی افزود: بیشترین تعداد پروژه های افتتاحی در هفته دولت به ترتیب به بندرعباس با ۱۸ مدرسه، میناب با ۱۱ مدرسه و بستک با ۱۰ مدرسه مربوط می شود.

حال باید دید در حالی که دوروز بیشتر تا بازگشایی مدارس باقی نمانده ایا مدارس هرمزگان اماده پذیرایی از جمعیت دانش آموزان در سراسر استان و خصوصا در مرکز استان هستند یا خیر؟

انتهای پیام/

 

 

 

 

زمان انتشار: دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 82284

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب