بررسی میزان کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک در ایران

ایران ، در سال‌های اخیر تلاش های بسیاری ، جهت افزایش ارائه خدمات بانکداری و توسعه آن صورت داده است ، اما تا رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته در این زمینه ، راه طولانی در پیش داشته و چالش ها و موانع مختلفی در این راستا ، امكان دسترسي کامل مشتريان به خدمات بانکداری الکترونیک را با مشکل مواجه کرده است .

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام ، به دنبال گسترش تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات در دنیا و تلاش در جهت افزايش سرعت و كيفيت خدمات بانکی ، پديده ای به نام بانکداري الکترونيکي پا به عرصه اقتصاد جهانی گذاشت.

افزایش کیفیت ارائه خدمات و توجه به نیاز مشتریان از مهم ترین دلایل  بروز و ظهور این پدیده در جهان و ایران بود. کیفیت بانکداری الکترونیک در کشورهای توسعه یافته بسیار گسترده تر از کشورمان بوده  چراکه در ایران ، علیرغم پیشرفت هایی که در حوزه الکترونیک صورت گرفته اما هنوز استفاده از پول نقد رایج است و بخش عمده ای از معاملات با استفاده از اسكناس و چك پول انجام مي‌شود.

ایران ، در سال‌های اخیر تلاش های بسیاری ، جهت افزایش ارائه خدمات بانکداری و توسعه آن صورت داده است ، اما تا رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته در این زمینه ، راه طولانی در پیش داشته و چالش ها و موانع مختلفی در این راستا ، امكان دسترسي کامل مشتريان به خدمات بانکداری الکترونیک را با مشکل مواجه کرده است .

تاریخچه بانکداری الکترونیک در ایران :

در اواخر دهه۱۳۶۰ با توجه به کاربرد رایانه ی شخصی و احساس نیاز به اتوماسیون عملیات بانکی در کشور ، رایانه‌ای کردن عملیات بانکی الزامی شد. اتوماسیون بانکی پس از بررسی‌های بسیار و نظرات کارشناسی شده ، در قالب یک طرح  پیشنهادی ، جهت تحول جامع برنامه‌ریزی فعالیت‌های انفورماتیکی بانک ها  ، به مسئولان شبکه بانکی ارائه شد و با مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها در سال ۷۲  این طرح رسماً در سیستم بانکداری ایران اجرا شد .

 در سال 1381 با هدف بسترسازی بانکداری الکترونیکی  ، شبکه تبادل اطلاعات بانکی با تصویب مقررات حاکم بر مرکز شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی ، به صورت یک اداره در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد که طبق نتایج بدست آمده بیشتر بانک‌های ایران درسالهای بعد از تصویب این شبکه ، به‌ طور مستقیم طرح‌ بانکداری نوین را دنبال کرده اند.

تحقیقات نشان می‌دهد ، دستگاه‌های خودپرداز در ایران به‌ عنوان نماد بانکداری الکترونیک شناخته شده و آغاز فعالیت بانکداری الکترونیک در کشور نیز با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز شناخته شده است و در حال حاضر نیز کشور ما در عرصه به‌کارگیری بانکداری الکترونیک ، کشوری نوپا بوده و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری دارد .

 

**اهداف بانکداری الکترونیک :

- ارائه خدمات به مشتریان در بهترین و مطلوب‌ترین سطح بر روی شبکه‌های اینترنتی

- استفاده از واسطه‌هاي ايمن ، بدون حضور فيزيكي افراد

- عدم محدودیت مشتریان در شیوه دریافت خدمات توسط مشتریان اینترنت بانک‌ها در ارتباط با بانکهای اینترنتی

- ارتباط مجازی مشتریان بانک ها از طریق تلفن ، تلفن همراه ، پست و… با بانک‌های عامل

- تحول بانکداری سنتی و حرکت به سوی بانکداری مدرن و الکترونیکی

-ارتقاء کیفیت و بازدهی سیستم‌های دریافت و پرداخت

 

**راهکارهای افزایش کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک در کشور :

-شناسایی شیوه های مفید آموزش و فرهنگ سازی خدمات الکترونیک جهت اقشار مختلف جامعه

- شتاب و تسریع در روند توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در بخش­های مختلف

-افزایش خدمات الكترونيك بانک ها و توجیه مراجعه کنندگان در خصوص فواید و مزایای بانکداری الکترونیک

- آموزش کارکنان جهت افزایش انگیزه مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک

 

 ** مزایای بانکداری الکترونیک :

- برخورداري از يك نظام بانكي كارآمد در کشور

- جلوگيري از پولشويي و فراهم كردن شرايط لازم به منظور كاهش نياز به حضور فيزيكي مشتري در بانک ها

- وابسته نبودن مکان مشتری به موقعيت فيزيكي بانک ها

-پاسخگويي سريع با قدرت بالا و امكان رفع اشتباه و جبران خسارت‌هاي ناشی از اتفاقات احتمالی ناشی از مراجعه حضوری افراد به بانک از جمله تصادفات و حوادث احتمالی

- انعطاف پذیری بیشتر بانك‌هاي الکترونیکی در مقايسه با بانك‌هاي سنتي ، با توجه به شرايط اقتصادي و مقررات قانوني

-جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان

- تسهیل انجام امورات بانکی و بالا بردن بهره‌وری و کارایی

- حذف مقررات محدود كننده و آسان‌سازي ارتباط ميان عوامل داد و ستد

- بكارگيري سيستم‌ هاي اطلاع ‌رساني و آگاهی بخشی

- فراهم آوردن فضاي رقابت براي تمامي ‌استعداد ها

 

**معایب بانکداری الکترونیک :

-در نظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم ، فقط متصدیان امور بانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکت‌ها بسیار پایین بود.

-عدم  آشنایی تمام کاربران و افراد جامعه با شیوه بانکداری الکترونیکی

- نبود آموزشهای عمومی و زمینه‌های لازم فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه

-دسترسی هکر‌ها به حسابهای اشخاص افراد

- عدم وجود زیر ساختهای مناسب همچون شبکه های ارتباطی قوی

 

**نتیجه گیری :

فناوری اطلاعات وارتباطات جزء ساختار اصلی توسعه هرکشور بوده و بانكداري الكترونيك زيربناي اصلی تجارت الكترونيك است و در صورت مسکوت ماندن و عدم تحول در این صنعت بخش اعظمی از محرک اقتصادی جامعه به انزوا کشیده می شود.

تحولات شگرف صنعت بانکداری در چند دهه اخیر در دنیا و پیشگام شدن این روند ، جهت استفاده از اینترنت و پیشرفت فناوری و بانکداری الکترونیک موجب شد تا بانک‌ ها، دامنه فعالیتهای اینترنتی خود را گسترش دهند و امروزه ظهور پدیده صنعت بانکداری ، باعث شده تا دامنه وسیعی از فعالیتهای اقتصادی بر این پایه استوار باشد.

بانکداری الکترونیک مستلزم تحول، فرهنگ ‌سازی و مدرن سازی در تمامی بخش های اقتصادی بوده و یکی از ابزارهای ضروری تحقق و گسترش فعالیت های الکترونیک است که فعالیت‌های مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کرده و زمینه ساز برقراری مراودات تجاری و اقتصادی ، گسترش ارتباطات الکترونیک در سازمان‌های مختلف و دسترسی تعداد بسیاری از جامعه جهانی  ، به شبکه جهانی اینترنت بوده است .

 تحقیقات و مطالعات کارشناسان این عرصه نشانگر آن است که عدم توجه به زیرساخت های بانکداری الکترونیک و عدم تحول در این حوزه فلج شدن اقتصاد را در پی خواهد داشت و بروز رسانی و همگام شدن با تحولات گسترده در بانکداری الکترونیک کشور با جامعه جهانی کاملاً محسوس است .

انتهای پیام /ن

 

 

زمان انتشار: یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳:۵۹

شناسه خبر: 82320

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب