به کمک فناوری‌های جدید خواهید دید؛

آینده بازار ۱۵ میلیارد دلاری VR (واقعیت مجازی)/چشم بسته سفر کنید

واقعیت مجازی یا Virtual Reality فناوری است که در آن انسان در دنیای مجازی تعاملی قرار می‌گیرد و با حرکت دادن سر خود می‌تواند در این دنیا حرکت کند؛ واقعیت مجازی فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ با فناوری و پیشرفت‌های عصر تکنولوژی دیگر نیاز نیست برای دیدن از مناطق مختلف به آن مکان‌ها سفر کنیم و به راحتی به کمک فناوری، می‌توان لذت سفر و قرار گرفتن در آن مکان‌ها را تجربه کرد.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا Virtual Reality فناوری است که در آن انسان در دنیای مجازی تعاملی قرار می‌گیرد و با حرکت دادن سر خود می‌تواند در این دنیا حرکت کند؛ واقعیت مجازی فناوریی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می‌کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می‌کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می‌کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می‌کند و ذهن انسان پس از مدتی می‌پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

در دوره های تاریخی مختلف پروسه پیشرفت این صنعت چگونه بوده است:

1. درقرن هجدهم نقاشی های پانوراما یا 360 درجه، از اولین فعالیت‌ها برای تحقق رویای واقعیت مجازی بود، نقاشی‌هایی دایره‌ای شکل که بیننده را در میان رویدادها و مکان نقاشی شده قرار میدهد برای مثال نقاشی هایی که مثلا نبردهای مشهور را به شکل یک طرح 360 درجه ترسیم نموده اند.

2. در سال 1833 چارلز ویت استون به این نتیجه رسید که دو عکس تخت و دو بعدی در برابر دیدگان انسان باعث تصور یک شکل سه بعدی در مغز و درک عمیق آن خواهد شد. در این راستا دستگاهی به نام Stereoscope اختراع گردید که ساختار این دستگاه امروزه در دستگاه های VR ارزان قیمتی که در برخی گوشی های هوشمند مورد استفاده هستند، به کار گرفته شده است.

3. با بروز رسانی دستگاه Stereoscope در سال 1849 که با نام The Lenticular Stereoscope توسط دیوید بروستر و سپس در سال 1939 دستگاه The View Master توسط ویلیام گروبر طراحی گردید.

4. در سال 1929 شخصی به نام ادوارد لینک دستگاه Link Trainer اختراع نمود که قدیمی ترن نسل دستگاه های شبیه ساز پرواز کنونی بود. این دستگاه فضای مشابه کابین یک هواپیما را طراحی کرده که مجهز به موتوری برای تکان دادن سکان و شبیه سازی حالت های پرواز مثل اوج گرفتن یا چرخیدن میباشد. دستگاه Link Trainer در طی جنگ جهانی دوم بیش از نیم میلیون کارآموز در آمریکا را تحت آموزش خلبانی قرار داد.

5. درسال 1930 نویسنده ای به نام استنلی جی.وین بام داستانی علمی تخیلی با نام شکوه پیگمالیون را قلم زد، دستگاهی که در این داستان معرفی گردید شبیه به هدست های واقعیت مجازی امروزی توصیف شده بود که به وسیله ی آن حواس پنجگانه امکان تجربه کردن را دارد. بطور کلی این داستان تخیلی تاثیر فراوانی بر روی پژوهشگران جهت ترسیم شکل و طراحی ساخت دستگاه های واقعیت مجازی را داشته است.

6. در سال 1950 سینماگری به نام مورتون هیلیگ دستگاهی با نام Sensorama که شبیه به دستگاه های بازی آرکید امروزی بود را طراحی نمود. این دستگاه دارای یک صندلی لرزان، یک صفحه ی تلویزیون و تجهیزاتی در جهت شبیه سازی حس شنوایی و لامسه میباشد، البته به دلیل ابعاد عظیم و هزینه بالای ساخت این دستگاه دیگر در سال های آینده توسعه ای از آن دیده نشده است.

7. درسال 1968 دانشمندی به نام ایوان ساترلند اولین دستگاه مبتنی بر VR/AR با نام شمشیر داموکلس (Sword Of Damocles) را ساخت که به جای تلوزیون به یک رایانه متصل بود. شکل این دستگاه بسیار ترسناک بود و به این دلیل که پوشیدن و استفاده کردن از آن بسیار سخت بود، هیچگاه به مرحله ی تولید انبوه و فروش نرسید.

8. در سال 1987 اولین فعالیت های سازمان یافته برای توسعه ی و تلاش هایی برای ساخت دستگاه های واقعیت مجازی انجام گردیده است. در اواسط این سال کمپانی VPL دستگاهی شامل یک هدست استریو برای انتقال صدا، یک عینک مجهز به LCD و یک دستکش برای انتقال حرکات دست و انگشتان به درون محیط بازی را ساخت.

9. سال 1993 شرکت سگا برای کنسول بازی سگا جنسیس یک عینک واقعیت مجازی به نام SEGA VR Glasses طراحی کرد، که عینک واقعیت مجازی به کنسول وصل میگردید و بدون آن عملی نبود. البته دستگاه SVG جهت رفع این قابلیت ارائه گردید که شرکت های بازی سازی آن را قبول نکرد و این بازی توسعه و فروش چندانی نداشت.

10. سال 1995 شرکت نینتندو رقیب شرکت سگا این بار یک کنسول جداگانه برپایه ی واقیت مجازی به نام Nintendo Virtual Boy ساخت، این دستگاه اولین کنسولی بود که گرافیک سه بعدی را به دنیای بازی های رایانه ای اضافه کرد. دستگاه مذکور هم به دلیل قیمت بالا و مشکلات طراحی فروش فراوانی را نداشت.

11. در قرن 21 توجه بسیاری برای توسعه ی واقعیت مجازی شده است، در این قرن سرمایه گذاری ها و تحقیقات علمی صورت میگیرد که ساخت و توسعه ی هدست های واقعیت مجازی را در نتیجه همراه داشت. این هدست ها چه به لحاظ نوع ورود به بازار و چه به لحاظ حمایت گسترده ی بازی سازها، چندین گام از اسلاف خود جلوتر هستند و این بارقه ی امیدی است که می شود به کمک آن به اهداف بزرگتری رسید.

مزایای فناوری VR

ظهور واقعیت مجازی، فرایند خرید آنلاین را کاملا متحول کرده است. برای مثال، با این فناوری می‌توان بدون رفتن به فروشگاه، لباس‌ها را امتحان کرد. علاوه‌براین، از واقعیت مجازی می‌توان برای آموزش وظایف خطرناک و تهدیدکننده‌ مثل آتش‌نشانی و خلبانی و موارد دیگر استفاده کرد. کارمندان می‌توانند بدون خطر به یادگیری بپردازند و بدین‌ترتیب، احتمال بروز اشتباه در تجربه‌های واقعی از بین می‌رود. بهترین مثال، جراحی قلب روی بیمار است. پزشکان می‌توانند به‌راحتی جراحی را تمرین کنند و هنگام جراحی واقعی عملکرد بهتری داشته باشند.

ویدیویی جهت درک بهتر واقعیت مجازی

 

 

علاوه‌براین، از واقعیت مجازی می‌توان برای برقرار ارتباط هم استفاده کرد. بسیاری از کسب‌وکارها از این فناوری برای برگزاری کنفرانس‌ها استفاده می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند با کارمندان ارتباط برقرار و وظایف لازم را به آن‌ها محول کنند. ظهور اینترنت امکان برقراری ارتباط با دوستان و همکاران ازطریق واقعیت مجازی را فراهم کرده است. به‌لطف فناوری، احساس می‌کنید شخص مقابل نزدیک شما است و می‌توانید تجربه‌ی تعامل جالبی داشته باشید.

واقعیت مجازی چگونه کسب ‌و کارهای فعلی را متحول می‌کند؟

1- برندها می‌توانند با کمک واقعیت مجازی (VR) در جذب اعتماد مشتریان موفق‌تر باشند.

2- در کنفرانس‌های ویدیویی تغییرات مثبت ایجاد می‌شود.

3- تجارت‌ الکترونیکی نفسی تازه می‌گیرند.

4- در حوزه‌ی آموزش تحول جدی را شاهد خواهیم بود.

5- فرایند‌های طراحی دستخوش تغییرات مثبت می‌شوند.

6- تجربه‌ی «حضور مجازی در همه‌جا» امکان‌پذیر می‌شود.

7- تجربه‌ی سرگرمی‌هایی مثل فیلم‌ها و بازی‌ها دستخوش تغییرات جذابی می‌شود.

8- روند خرید و فروش املاک متحول می‌شود.

9- بسیاری از مشاغل ثابت، می‌توانند به دورکاری تبدیل شوند.

 

شرکت‌های پیش‌تاز در واقعیت مجازی

 

 


پیش بینی میشود بیشترین سهم از بازار نرم افزارهای مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۲۵ متعلق به بازیهای دیجیتال خواهد بود.


تا سال ۲۰۲۱ صد میلیون نفر از مصرف کنندگان کالاها، خریدهای خود را از طریق واقعیت افزوده شده به فضای مجازی خریداری می‌کنند.
 

 

هدست واقعیت مجازی که به موبایل نیاز ندارد

این روزها شاهد عرضه هدست‌هایی هستیم که با فناوری واقعیت مجازی روانه بازار می‌شوند، و کمپانی AuraVisor هدست واقعيت مجازي جديدي توليد کرده که کارکردي متفاوت از بقيه دارد وجه تمايز اين محصول زيبا اين است که به هيچ کامپيوتر يا موبايلي نياز ندارد و سخت افزار مورد نيازش در دل خود هدست تعبيه شده است.

يک چيپست چهار هسته اي ۱٫۸ گيگاهرتزي، پردازنده گرافيکي Mali و ۱۶ گيگابايت حافظه داخلي قابل ارتقا با کارت ميکرو اس دي از جمله مشخصات اين هدست به شمار مي روند. نمايشگر ۵ اينچ OLED (رزولوشن ۱۰۸۰p براي هر چشم به طور مجزا) و زاويه ديد صد درجه اين محصول هم تجربه بصري خوبي را براي کاربر رقم مي زند.

در واقع بايد گفت اين گجت پوشيدني، يک هدست واقعيت مجازي است که موبايلي اندرويدي را در خود دارد؛ يعني کاربر مي تواند ويدئوهاي ۳۶۰ درجه يوتيوب را روي چشمان خود مشاهده کند. از مزيت هاي اين دستگاه بايد به واي فاي و بلوتوث داخلي اشاره کرد که به واسطه آنها مي توان هدست را به طور مستقيم با هدفون و پدهاي کنترلي جفت کرد.

محصول مستقل AuroVisor پورت HDMI نيز دارد و مي توانيد آن را به مانيتورهاي بزرگ کامپيوتر، اکس باکس، پلي استيشن ۴، سيستم هاي پخش کننده بلو-ري و غيره وصل و استفاده کنيد و در کل يک سينماي مجازي بسازيد و از تماشاي تصاوير لذت ببريد.

دليل اين ادعا هم اين است که از صفر تا صد اين محصول بر مبناي تکنولوژي مذکور طراحي شده، نصب و راه اندازي آن ساده و گرافيک تصويري اش عالي است. از همه بهتر اينکه اين دستگاه در نتيجه تکان خوردن سر کاربر، دچار وقفه يا تاخير در نمايش نمي شود.

 

لپ‌تاپ‌های واقعیت افزونه و واقعیت مجازی (VR/AR) آینده‌ی علم و آموزش را راحت‌تر می‌کنند!

با استفاده از این لپ‌تاپ و عینک مخصوص آن می‌توان اجسام را بصورت تعاملی و دینامیک و سه بعدی مشاهده کرد!

با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به درکی از عمق و حتی سینماتیک واقعی اجسام پی برد!

 

 

استفاده جالب از واقعیت مجازی در دندانپزشکی که به شما این امکان را می دهد که لبخند خود را با دندان های بی نقص ببینید

 

آینده بازار ۱۵ میلیارد دلاری VR (واقعیت مجازی)

به گزارش ZDnet  اخیراً موسسه Digi-Capital پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار ابزار "واقعیت مجازی" تا سال ۲۰۲۲ به ۱۵ میلیارد دلار و ابزار "واقعیت افزوده" به ۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این تحلیل به این معنا است که بازیگران بزرگ‌تری مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، کوآلکوم و .... روی "واقعیت افزوده" AR سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کمپانی‌هایی مانند فیس‌بوک با پروژه Oculus روی ابزار "واقعیت مجازی" (VR) سرمایه‌گذاری کرده که بازده خیلی خوبی نداشته است.

واقعیت مجازی (Virtual Reality) به کاربر اجازه می‌دهد تا محیط اطراف را با عینک و ... شبیه‌سازی کند اما واقعیت افزوده (Augmented Reality) اجازه می‌دهد تا کاربر، اطراف خود اشیاء موردنیاز را ساخته و با آن زندگی کند.

نتیجه‌گیری

فضای مجازی خصوصیاتی مانند دیجیتالی بودن، حافظه مجازی، تعاملی بودن، فرامتن بودن، واقعیت مجازی، غیر مرکزی بودن داراست که آنرا از سایر رسانه‌ها متمایز کرده است. واقعیت مجازی یکی از خصوصیاتی است که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های آن آشکار نشده‌اند و مردم هنوز با آن آشنایی کامل ندارند ؛ زیرا هنوز در مرحله‌ی یادگیری هستند و مزایای استفاده از واقعیت مجازی هنوز کاملا شناخته نشده‌اند.

به کمک این فناوری می‌توان کارهای بسیاری انجام داد از جمله: ارتش با واقعیت مجازی به‌راحتی می‌تواند استراتژی‌های نبرد را شبیه‌سازی کند و عملیات در شرایط سخت مثل میدان نبرد را به سربازان آموزش دهد، خانم‌ها در آرایشگاه‌ها به راحتی به کمک این فناوری‌می‌توانند مدل‌ موهای مختلف را ببیند و مدل متناسب با خود را انتخاب کنند، واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری‌های ساخت‌وساز را بهبود خواهد داد، واقعیت مجازی مسیر خرید آنلاین را متحول خواهد کرد، واقعیت مجازی می‌تواند به‌شکل چشمگیری آمار تصادف را کاهش دهد و جان هزاران راننده را نجات دهد.

پیش بینی می‌شود بیشترین سهم از بازار نرم افزارهای مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۲۵ متعلق به بازیهای دیجیتال خواهد بود.

انتهای پیام/حسینی مفرد

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 82513

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب