کشف نخستین سیاره فراخورشیدی زیست‌پذیر که «چرخه آب و باران» دارد

پروفسور «چاندرا ویکراماسینگ»، زیست‌اخترشناس و ریاضی‌دان بریتانیایی، در این زمینه می‌گوید: «در طول چند دهه گذشته، همکاران من مانند سر فرد هویل، بحث‌هایی را در باب پانسپرمیا‌ یا پراکنش حیات در کائنات مطرح کرده‌ایم. محتمل‌ترین پاسخ این است که یک رخداد منفرد کیهانی منشاء حیات در کائنات بوده است.»

دانشمندان سیاره جدیدی که را کشف کرده‌اند که احتمال وجود یک حیات پایدار در آن مشابه آنچه در زمین وجود دارد، بسیار بالاست. سیاره K2-18b تنها سیاره خارج از منظومه شمسی است که از نظر وجود آب و دمای مساعد، پتانسیل بالای زیست‌پذیری دارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از گاردین، وجود بخار آب و احتمالا باران در این سیاره گزارش شده است. وجود آب در این سیاره که در منطقه زیست‌پذیری قرار دارد، اتفاق بزرگی است. اما دانشمندان باور دارند که آب، پایدارترین ملکول در سراسر کائنات است و احتمال وجود آن در یک سیاره چندان جای شگفتی ندارد.

نخستین سیاره فراخورشیدی زیست‌پذیر که آب و باران دارد

پرسش بعدی اخترزیست‌شناسان این خواهد بود که آیا این سیاره دارای حیات هست یا خیر. تحقیقاتی که تاکنون انجام گرفته شانس چنین پدیده‌ای را زیاد نمی‌داند. تا این لحظه تنها سیاره‌ای که حیات در آن یافت شده، زمین خودمان است.

اختر زیست‌شناسی تنها با تکیه بر دستاوردهای علمی اخیر به‌طور شایسته‌ای گام به جلو برداشته‌است. این دانش به ما اجازه می‌دهد تا یافته‌های مربوط به اخترشناسی و زیست‌شناسی را در کنار هم بتوانیم بررسی کنیم.

یک نمونه عالی از دستاوردهای اخترزیست‌شناسی را می‌توان در مأموریت‌های مریخ‌نوردان دانست که توانستند داده‌های بسیاری از شرایط محیطی حاکم بر مریخ نظیر ویژگی‌های جوی، شیمیایی، دما و سایر موارد جمع‌آوری و به زمین مخابره نمایند.

تیمور خسروی