گزارش علم و فناوری از یک مشکل سراسری؛

کمبود نیرو در آموزش و پرورش بیداد می کند/احیای دانش سراهای تربیت معلم ضرورتی اجتناب ناپذیر

مشکل کمبود معلم باید به صورت ریشه ای و اساسی حل شود که برای این کار باید دوباره مراکز و دانش سراهای تربیت معلم عشایر و روستایی را احیا کنیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان خوزستان، وزارت آموزش و پرورش کار تعلیم و تربیت دانش آموزان را از سن 5 سالگی به عهده دارد که با احتساب دوره پیش دبستانی هر ایرانی 13 سال در فضای مدرسه زندگی می کند.

اما انجام تعلیم و تربیت الزاماتی دارد که با آنها این کار بهتر و با کیفیت تر انجام می شود که یکی از این ملزومات حضور معلم کافی در مدارس سراسر کشور است تا بتوانند امر خطیر معلمی را به خوبی انجام دهند.

از دیر باز کمبود معلم یکی از عمده ترین مشکلات وزارت آموزش و پرورش بوده است و مسئولان مختلف در ادوار گوناگون آن را اعلام کرده اند که در تازه ترین اظهارات نیز محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش آن را بیان می کند.

کمبود ۱۰۸ هزار معلم در کشور

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و‌ پرورش خوزستان در استانداری این استان برخی از مشکلات وزارتخانه تحت امر خود را برشمرد و مواردی از آنها را در این جلسه اعلام کرد.

کمبود نیروی انسانی و اعتبارات را از مشکلات جدی وزارت آموزش و پرورش است که حاجی میرزایی آن را در اهواز اعلام می کند و می گوید: با اعتبارات موجود در مجموعه وزارت آموزش و پرورش فقط قادر هستیم به ۶۰ درصد تعهدات خود عمل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش برای حل این مشکل نیز چاره اندیشی می کند و یادآور می شود: در حال حاضر وضعیت سامان دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کشور نگران کننده است و‌ این وضعیت مورد پذیرش ما نیست اما صادقانه عرض می کنم که رویکردی که باید برای این حل مشکل اتخاذ کنیم باید با تکیه بر شناخت ریشه ای این مشکلات باشد.

وی بیان می کند که ما مسئله ای را می توانیم حل کنیم که به درستی آن را بفهمیم و ریشه های آن را درک کنیم و بشناسیم. من به نمایندگان استان خوزستان حق می دهم که در خصوص مشکلات مربوط به حوزه های انتخابیه خود نگران و مطالبه گر باشد.

حاجی میرزایی اظهار می کند که بررسی شود که هر کدام از ما چه سهمی در شکل گیری این مشکلات داریم. باید از مشکلات رمز گشایی شود و به ریشه های ایجاد آنها توجه کنیم.

وی با اشاره به این نکته که بسیاری از مشکلات کنونی ۴۰ ساله است، تاکید می کند: در حال حاضر ۲۵ سال است که سامان دهی نیروی انسانی دچار اشکال شده، من دو هفته شروع به کار کرده ام ولی با کمبود ۱۰۸ هزار معلم رو به رو هستم.

خوزستان ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلم کمبود دارد

استان خوزستان نیز از کمبود معلم بی بهره نماند و از این مشکل بزرگ در آموزش و پرورش خود رنج می برد که این مسئله را قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه تایید می کند و می گوید: خوزستان ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلم در رشته های مختلف کمبود دارد.

وی با تاکید بر این نکته که استان خوزستان با وجود کمبود معلم و مشکلات طبیعی در حوزه آموزشی با چالش جدی مواجه است، می گوید: خوزستان با وجود گرد و غبار، سیلاب و کمبودهای فراوان آموزشی چگونه می توان در تعلیم و تربیت در حد استاندار قرار داد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان برای رفع مشکل کمبود معلم نیز راهکاری ارائه می دهد و تصریح می کند: در شرایط کنونی کارگروه ویژه ای در زمینه کمبود نیروی انسانی در استان خوزستان تشکیل شود زیرا در تمامی شهرستان ها کمبود معلم وجود دارد.

مشکلات کمبود معلم در نقاط گوناگون خوزستان وجود دارد به طوری که در مناطق مختلف والدین دانش آموزان به این مسئله اعتراض دارند.

کمبود معلم در نقاط مختلف خوزستان و شهرهای بزرگ و کوچک این استان نیز وجود دارد به طوری که محمد حیدری سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در این رابطه می گوید که در سال تحصیلی جاری بیش از بر ۶۰۰ نیروی انسانی و ۲۵۰ نیروی خدماتی کمبود داریم با این وجود اجازه ندادیم کلاس ها بدون معلم باقی بمانند.

وی در ادامه توانمندی های نظام آموزشی در دزفول برمی شمرد و ادامه می دهد: قدمت و سابقه دزفول در حوزه نظام آموزشی حدود یک قرن است در حالی که بسیاری از شهرها در این زمان فاقد مدرسه و نظام تربیت و تعلم بودند.

بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول در همین ارتباط توضیح می دهد که هم اکنون 4 هزار و ۵۰۰ معلم در دزفول وجود دارد که تلاششان این است تا جمعیت دانش آموزی را تحت پوشش قرار دهند.

با این وجود رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش کمبود معلم در کشور محسوس نمی داند به طوری که در روز یکم مهر ماه در جمع خبرنگاران بوشهری با اشاره به کمبود معلم در مدارس کشور عنوان کرد: با تدابیری که وزارت آموزش و پرورش از شش ماه پیش به ویژه در فصل تابستان امسال برای ساماندهی نیروی انسانی اندیشیده ما در سطح کشور کمبود محسوس معلم  وجود ندارد و با تدابیری که اندیشیده کمبود معلم کلاس‌های درس از طریق بازنشستگان فرهنگی و معلمان حق‌التدریس جبران شده و کمبودی وجود ندارد.

پیش از این محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پس از کسب رای اعتماد از مجلس و در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با تامین نیروی انسانی مورد نیاز گفت: منابع انسانی برای وزارت آموزش و پرورش دارای اهمیت فراوانی است به همین منظور هماهنگی هایی با سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پروش و سازمان اداری و استخدامی کشور انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد ارزیابی قرار گیرد چون معتقدیم ارقام و اعداد آن با هم متناسب نیست به همین دلیل باید به درک مشترکی برای نیروی انسانی برسیم که امید است نتایج آن کمک خوبی به ساماندهی نیروی انسانی کند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، وی بیان کرد: با توجه به سیر خروجی از آموزش و پرورش و بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال، ۱۰۸ هزار معلم کمبود داشتیم و ناچار بودیم از روش های اضطراری موجود استفاده کنیم. تدریس معاونان مدارس، تدریس تمام وقت معلمان، حق التدریس شاغلان از جمله راهکارهای موجود بود و با تمام دشواری ها نیروی انسانی مورد نیاز تامین شده است.

تعطیل شدن دانش سراها و مراکز تربیت معلم

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین برخی از معلمان قرار است بیش از ۶ ساعت تدریس داشته باشند و به واسطه آن دریافتی بیشتری خواهند داشت که این دریافتی بیشتر در پاداش پایان خدمت و بازنشستگی موثر خواهد بود. با همه این دشواری ها نیروی انسانی موردنیاز برای همه واحدها تامین شد و انتظار می رود مهرماه بدون مشکلی داشته باشیم.

اما میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بر طبق گفته ‌های حاجی میرزایی آموزش و پروش با کمبود ۱۰۰ هزار معلم رو به رو است، این کمبود نیرو انسانی چگونه باید جبران شود، گفت: کمبود معلم مطلب جدیدی نیست اما این اواخر خود را بیشتر نشان داده است. هنگامی که آموزش و پروش و سیستم آموزشی کشور با این کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شود، از طرق مختلف آن را جبران خواهد کرد که این امر باید سریعتر اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی و معلم باید از کانال تقویت و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان جبران شود.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم داستان کمبود معلم را تمام کنیم، باید مراکز و دانش سراهای تربیت معلم که در گذشته در استان ‌ها، شهرستان‌ ها و مناطق محروم وجود داشتند، احیا کنیم. این مراکز نیروی بومی را برای معلمی تربیت می‌ کردند که از همین طریق کمبود‌ها را جبران می ‌کردند.

کمبود نیروی انسانی و معلم که چند سالی است در آموزش و پروش پدیدار شده از زمانی آغاز شده که دانش سراها و مراکز تربیت معلم روستایی و عشایر بسته شد.

به کارگیری نیروهای حق ‌التدریسی راه حلی کوتاه مدت

در همین ارتباط نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام شهرستان ‌های ایران این مراکز را داشتند، نیروهای بومی روستایی و عشایری پذیرفته می ‌شدند دوره ‌های معلمی را می‌ گذراندند و سپس در ده و بخش خودشان مشغول به کار می ‌شدند، اما از روزی که این مراکز تربیت و دانش سراها بسته شد، به اسم اینکه دانشگاه فرهنگیان را تاسیس می‌ کنیم تا نیروی انسانی از آن محل تأمین شود، با مسئله کمبود معلم مواجه شدیم.

میرزاده تاکید کرد: اگر می ‌خواهیم به صورت ریشه ‌ای مشکل کمبود معلم را حل کنیم باید دوباره مراکز و دانش سراهای تربیت معلم عشایر و روستایی را فعال کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید به شرط بومی ‌پذیری باشد، گفت: اگر در شهرستانی کمبود معلم وجود دارد باید از سهمیه همان شهرستان و استان استفاده شود نه این افراد غیر بومی و محلی استفاده شود.

وی با بیان اینکه پذیرش نیرو غیربومی در دانشگاه فرهنگیان مشکلات خود را دارد، اظهار کرد: غیر بومی فقط می‌ خواهد استخدام شود وقتی هم که استخدام شد این بحث پیش می‌ آید آقا و خانمی که استخدام شده‌اند چگونه به آن شهرستان رفت و آمد داشته باشند و زندگی کنند در حالی که اگر نیروی بومی پذیرفته شود این مشکلات وجود ندارد.

در سال‌ های گذشته اقداماتی صورت گرفت که باید ادامه ‌دار باشد آمدند کمبود معلم را از طریق به کارگیری نیروهای حق ‌التدریسی و ظرفیت یک سوم نیروهای بازنشسته جبران کردند، در صورتی که این اقدامات موقتی است و باید مراکز و دانش سراهای تربیت معلم را احیا کنیم تا مشکلات مربوط به نبود معلمان در نقاط مختلف کشور حل شود.

امیدواریم همان طور که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز بر کمبود نیروی انسانی تاکید دارد و این موضوع را بیان کرد چاره ای اندیشیده شود تا این کمبودها به روش های گوناگون حل شود تا آینده سازان مملکت آسیبی نبیبنند.

انتهای پیام/

زمان انتشار: دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴:۰۰

شناسه خبر: 82662

کلید واژه‌ها:
معلم تربیت معلم روز معلم معلم حق التدریس نبود معلم کمبود معلم خوزستان استان خوزستان خبرگزاری علم و فناوری خوزستان آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش وزیرآموزش و پرورش مدیر آموزش و پرورش بهسازی نیروی آموزش و پرورش اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان آموزش و پرورش استان هرمزگان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان آموزش و پرورش یزد آموزش و پرورش بوشهر اداره کل آموزش و پرورش استان تهران اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان آموزش و پرورش استان فارس سفر وزیر آموزش و پرورش به استان خوزستان اداره کل آموزش و پرورش فارس نظام آموزش و پرورش مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان آموزش و پرورش فارس مدیرکل آموزش و پرورش فارس اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اداره آموزش و پرورش ایلام آموزش و پرورش خوزستان آموزش و پرورش زنجان آموزش و پرورش استان سمنان آموزش و پرورش مازندران آموزش و پرورش آذربایجان شرقی آموزش و پرورش لرستان آموزش و پرورش استان اصفهان آموزش و پرورش استان مرکزی آموزش و پرورش استان گلستان
دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب