ساخت «پستانک هوشمند» برای سنجش قندخون نوزاد+عکس خبرگزاری علم و فناوری - ساخت «پستانک هوشمند» برای سنجش قندخون نوزاد+عکس

ساخت «پستانک هوشمند» برای سنجش قندخون نوزاد+عکس

استفاده از پستانک هوشمند در آینده‌ای نه چندان دور صرفا به نوزادان محدود نخواهند ماند. همانطور که گفتیم بیماران مبتلا به تیپ یک دیابت از این دستگاه با موفق استفاده کرده‌اند. در آینده شاید استفاده از این گجت برای شناسایی و تشخیص بیومارکرهای سایر بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این مطالعه در نشریه معتبر Analytical Chemistry منتشر شده است.

محققان پستانک‌های هوشمندی تولید کرده‌اند که می‌تواند میزان قند خون نوزادان را مورد ارزیابی قرار دهد. اگرچه این پستانک‌ها هنوز با هدف استفاده نوزادان وارد بازار نشده است، اما به طور آزمایشی برای کنترل قند خون سالمندان مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که پوست نوزادان نرم و حساس است، این امکان وجود ندارد که برای آنها از سنسورهای زیستی که مستقیما به بدن متصل می‌شود استفاده کنیم، بنابراین به ایده‌های جایگزین اینچینی نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیواتلس، دانشمندان یک آلترناتیو برای این موضوع پیدا کرده‌اند. پستانک‌های هوشمند توسعه داده شده توسط آنها قادر است تا با آنالیز بزاق نوزادان میزان قند آنها را سنجش کند. نمونه اولیه این دستگاه توسط تیمی به رهبری پروفسور «ژوزف ونگ» از دانشگاه کالیفرنیا و نیز پروفسور «آلبرتو اسکارپا» از دانشگاه آلسالا اسپانیا، تولید شده است. ایده است که هنگام مکیدن پستانک توسط نوزاد مقداری از بزاق او از طریق کانالی به درون گجت وارد می‌شود.

پستانک هوشمندی که می‌تواند قند خون را سنجش کند

مایع بزاق به اتاقک سنجش الکتروشیمیایی درون دستگاه می‌رود؛ جایی که آنزیم‌های چسبده به الکترود ملکول‌های گلوکز را سنس می‌کنند و به ازای هر کدام از آنها سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کنند. این پیام‌ها نیز به نوبه خود به صورت وایرلس به یک اپلیکیشن موبایلی فرستاده می‌شود. اپلیکیشن میزان قند را بر اساس شدت سیگنال ارسالی تعیین می‌کند و از آنجایی که سطح گلوکز بزاق یک همبستگی منادار با قند خون دارد، میزان گلوکز خون نیز به تبع سنجش می‌شود.

استفاده از چنین دستگاهی صرفا به نوزادان محدود نخواهند ماند. همانطور که گفتیم بیماران مبتلا به تیپ یک دیابت از این دستگاه با موفق استفاده کرده‌اند. در آینده شاید استفاده از این گجت برای شناسایی و تشخیص بیومارکرهای سایر بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این مطالعه در نشریه معتبر Analytical Chemistry منتشر شده است.

تیمور خسروی