خبرگزاری علم و فناوری

فیزیکدانان سیاره‌ای کشف کرده‌اند که ۴ خورشید دارد+عکس

آیا زمین تنها سیاره دارای حیات است یا سیارات دیگری با قابلیت زندگی وجود دارند؟ بیش از ۴۰۰۰ سیاره‌ی خارجی به دور یک ستاره مانند خورشید می‌چرخند. متخصص فیزیک نجومی، دکتر «مارکس موگرار» از دانشگاه «فردریک اسکیلر» آلمان، چندین سیاره با سیستم چند ستاره‌ای کشف کرده است. فیزیکدانان در این زمینه باور دارند که تلسکوپ فضایی اطلاعات دقیق ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌دیلی، موگرار در مورد کشف اخیر خود توضیح می‌دهد: «سیستم‌های چند ستاره‌ای در کهکشان راه شیری معمول هستند. اگر این شامل سیارات باشند، برای متخصصان فیزیک نجومی حائز اهمیت‌اند؛ زیرا این سیستم‌ها بسیار متفاوت از سیستم خورشیدی ما می‌باشند.» موگرار از تلسکوپ فضایی گایا(Gaya) برای مشاهدات دقیق استفاده کرده است. به این طریق او موفق به کشف سیارات چند ستاره‌ای به فاصله‌ی ۱۶۰۰ سال نوری از خورشید شد.

فیزیکدانان سیاراتی دو، سه یا چهار خورشید کشف کردهاند

بیشتر سیارات کشف شده 2 خورشید دارند ولی برخی سه یا چهار خورشید نیز دارند. ۱۵ درصد این خورشیدها یک ستاره‌ی همراه دارند. این ستاره‌ها فاصله‌ای حدود ۵ برابر بیشتر از فاصله در سیستم‌های معمولی دارند. موگرار میگوید: «این عوامل نشان می‌دهد سیستم چند خورشیدی، ساختار سیاره و هم‌چنین رشد مدار آن‌ها را تغییر میدهد.» دلیل اول آن می‌تواند تاثیر جاذبه‌ی ستاره‌ی همراه بر گاز و غبار مداری که سیارات در آن به دور خورشیدشان می‌چرخند، باشد.

دلیل دیگر می‌تواند تاثیر جاذبه ستاره‌ی همراه بر حرکات سیارات به دور خورشیدشان باشد. موگرار علاقه به ادامه‌ی این پروژه دارد تا بتواند تاثیر دقیق چند خورشیدی بر ساختار و رشد سیارات را بررسی کند. هر ستاره دارای دوره عمر می‌باشد که بسته به نوع ستاره متفاوت است. ستارگان حجیم با نور بیشتر و حرارت زیاد عمر کوتاهتری نسبت به ستارگان کم نور و کوچک دارند. پایان عمر هر ستاره بستگی به میزان ذخیره هیدروژن در آن دارد. زمانی که هیدروژن درون ستاره‌ای پایان یابد هلیوم تبدیل به سوخت اصلی می‌شود و می‌سوزد.

تولد ستارگان در ناحیه‌هایی از فضا که نام سحابی دارند صورت می‌گیرد بدین صورت که ملکول‌های هیدروژن که در ناحیه‌های بزرگی از فضا پراکنده هستند آرام آرام به هم نزدیک می‌شوند و زمانی که ستاره به تعادل هیدرودینامیکی برسد پیش‌ستاره و زمانی که بتواند همجوشی هسته‌ای انجام دهد تا انرژی خود را آزاد کند یک ستارهٔ رشته اصلی به‌شمار می‌آید.

تیمور خسروی