یک راهکار علمی «سه‌دقیقه‌ای و ارزان‌قمیت» برای کاه خبرگزاری علم و فناوری - یک راهکار علمی «سه‌دقیقه‌ای و ارزان‌قمیت» برای کاهش استرس روزانه

یک راهکار علمی «سه‌دقیقه‌ای و ارزان‌قمیت» برای کاهش استرس روزانه

تاثیرات گیاهان در منزل برای کاهش استرس در مطالعه‌ای جدید به اثبات رسیده است. چه چیزی باعث می‌شود یک گیاه رومیزی به این اندازه مفید باشد؟ به‌گفته‌ی نویسندگان این مطالعه، داشتن گیاهان و مراقبت از آن‌ها نگرانی‌های ناشی از تنش‌های کاری را کاهش می‌دهد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که طبیعت می‌تواند به‌عنوان یک پادزهر برای کاهش خستگی فکری و هم‌چنین تقویت عملکرد شناختی عمل کند.

گیاهان خانگی می‌توانند راه‌حلی ارزان برای روشن‌تر کردن دکوراسیون فضای اداری باشند. یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان ژاپنی نشان می‌دهد که گیاهان هم‌چنین می‌توانند سلامت روانی شما را در محل کار بهبود بخشند. افرادی که یک گیاه کوچک را روی میز کار خود نگه‌ داشته بودند، در پایان یک دوره‌ی چهار هفته‌ای اضطراب و استرس کمتری از خود نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، برای انجام این مطالعه محققان از 63 شرکت‌کننده‌ی مشغول به یک کار تمام‌وقت، خواستند در هنگام خستگی تا سه دقیقه وقت استراحت خود را به آب دادن و نگه‌داری از گیاهان خود اختصاص دهند. در طی چهار هفته  قبل و بعد از مشاهده‌ی گیاهان، میزان استرس و اضطراب شرکت‌کنندگان بررسی شد. در حدود 27 درصد از شرکت‌کنندگان در پایان دوره‌ی کاشت گیاه کاهش معنی‌داری در میزان استرس خود مشاهده کردند. میزان اضطراب شرکت‌کنندگان نیز کاهش یافته بود.

این عادت 3 دقیقه‌ای فقط با 3 دلار می‌تواند استرس و اضطراب شما را در محل کار کاهش دهد

چه چیزی باعث می‌شود یک گیاه رومیزی به این اندازه مفید باشد؟ به‌گفته‌ی نویسندگان این مطالعه، داشتن گیاهان و مراقبت از آن‌ها نگرانی‌های ناشی از تنش‌های کاری را کاهش می‌دهد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که طبیعت می‌تواند به‌عنوان یک پادزهر برای کاهش خستگی فکری و هم‌چنین تقویت عملکرد شناختی عمل کند. ایجاد دلبستگی و علاقه به گیاهان، درگیری عاطفی جزئی اما معنی‌داری به روزمرگی‌های محل کار اضافه می‌کند و بازده آن را شدت می بخشد.

محققان خاطرنشان كردند كه گياهان پلاسیده تأثير بسيار عميقي بر استرس رواني شركت‌كنندگان نداشتد. در حالی که این مطالعه بسیار وسیع نبود، سایر تحقیقات امیدوارکننده نشان داده‌اند صرف وقت با طبیعت تأثیر مثبتی بر حافظه، خلق‌وخوی، خلاقیت و بهره‌وری افراد می‌گذارد.  به‌عنوان مثال ، در سال 2014 مطالعه‌ای نشان داد كه اضافه كردن گیاهان به یك دفتر می‌تواند 15٪ بهره‌وری كارگران را افزایش دهد. یک مطالعه‌ی دیگر در سال 2012 نشان داد که پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند برای افراد دارای افسردگی  مفید واقع شود.

اگر کار شما اجازه نمی‌دهد که یک گیاه روی میز کار خود داشته باشید، کارهای دیگری وجود دارد که می‌توانید در طول روز برای به‌دست آوردن همان مزایا انجام دهید. در هنگام استراحت خود، در یک محیط سرسبز مانند پارک پیاده‌روی کنید. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که پیاده‌روی در طبیعت باعث کاهش اضطراب، خلق‌وخوی مثبت و افزایش عملکرد حافظه می‌شود.

انتهای پیام/

تیمور خسروی

زمان انتشار: جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱:۴۴

شناسه خبر: 85250

کلید واژه‌ها:
دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب