مطالعه روانشناسی جدید می‌گوید «استفاده از موبایل» خبرگزاری علم و فناوری - مطالعه روانشناسی جدید می‌گوید «استفاده از موبایل» کودکان را افسرده نمی‌کند!

مطالعه روانشناسی جدید می‌گوید «استفاده از موبایل» کودکان را افسرده نمی‌کند!

این مقاله تنها مطالعه‌ای نیست که در این زمینه انجام شده است. این مقاله فقط چند هفته پس از مقاله‌ای توسط «امی اوربن»، محقق دانشگاه کمبریج منتشر شد. وی با بیش از ۸۰ بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در این زمینه، نتیجه مشابهی را یافت: ارتباط منفی اندک بین استفاده از فناوری دیجیتال و سلامتی موجود است. به‌گزارش نیویورک تایمز، یک مطالعه از «جف هنکوک»، بنیان‌گذار آزمایشگاه رسانه‌های اجتماعی استنفورد، به ‌نتایج مشابهی رسید.

دو استاد روان‌شناسی حدود 40 مطالعه را بررسی کرده‌اند که چگونه ارتباط بین استفاده از تلفن‌های هوشمند با افسردگی و اضطراب در بین نوجوانان ارتباط دارد. نتیجه‌گیری؟ هر ارتباطی ناچیز است، و مشخص نیست که آیا علت این است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از تکنولوژی‌ریویو، این مقاله، نوشته شده توسط «کندیس اوجرز» و «مایکلین جنسن» از دانشگاه کارولینای شمالی، می‌گوید که تحقیقات تا به امروز ترکیبی از ارتباطات اغلب متناقض بین گوشی‌های هوشمند و استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مسائل مربوط به سلامت روان را ایجاد کرده است. نتیجه‌گیری جدیدترین و دقیق‌ترین مطالعات، راهی برای تشخیص علت و معلولی ارائه نمی‌دهد، و بعید به‌نظر می‌رسد که از اهمیت بالینی یا عملی برخوردار باشد.

احتمالا گوشی همراه کودکانتان آن‌ها را افسرده نمی‌کند

 این مقاله تنها مطالعه‌ای نیست که در این زمینه انجام شده است. این مقاله فقط چند هفته پس از مقاله‌ای توسط «امی اوربن»، محقق دانشگاه کمبریج منتشر شد. وی با بیش از 80 بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در این زمینه، نتیجه مشابهی را یافت: ارتباط منفی اندک بین استفاده از فناوری دیجیتال و سلامتی موجود است. به‌گزارش نیویورک تایمز، یک مطالعه از «جف هنکوک»، بنیانگذار آزمایشگاه رسانه‌های اجتماعی استنفورد، به ‌نتایج مشابهی رسید.

اما اهمیت این نتایج چیست؟ این مقالات حاکی از آن است که حساسیت در زمینه‌ی استفاده‌ی کودکان از گوشی‌های همراه، زیاد از حد مورد نیاز بوده است‌. حالا گام بعدی چیست؟ کل این زمینه باید درباره‌ی نحوه‌ی انجام تحقیقات خود تجدیدنظر کند. اوربن چند توصیه دارد: دانشمندان در این زمینه  باید به «بهبود شفافیت، تفسیر اندازه‌ی اثر و تغییر اندازه‌گیری» توجه کنند و «قدردانی بیشتری از تفاوت‌های فردی نشان دهند که ذاتاً واکنش هر یک از نوجوانان به فناوری‌های دیجیتال را شکل می‌دهد.»

تمامی انسان‌ها در مقطعی از دوران کودکی و جوانی خود به طور طبیعی با بحران‌های احساسی مواجه می‌شوند، اما گاهی این مقاطع بحرانی در برخی کودکان منجر به افسردگی می‌شود. کودکانی که مبتلا به بیش فعالی، اختلال یادگیری، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله جویانه (Odd) هستند، احتمال این که دچار افسردگی شوند بیشتر است. فرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند.

 

انتهای پیام/

تیمور خسروی

زمان انتشار: جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱:۱۰

شناسه خبر: 85252

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب