آیا رژیم غذایی وگانیسم (گیاهخواری مطلق) برای سلامتی مفید است؟

محقق «تامی تانگ»، اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در دانشگاه «آکسفورد»، می‌گوید :«خطر بالاتر سکته‌ی مغزی ممکن است به چند دلیل باشد. گیاهخواران کمبود ب۱۲دارند که ممکن است با خطر سکته‌ی مغزی مرتبط باشد.» بر طبق گفته «انجمن تغذیهٔ آمریکا» می‌توان با یک رژیم صحیح وگان در تمامی دوران زندگی سالم بود و از آن در پیشگیری و درمان بیماری‌های خاص کمک جست.

روزانه تعداد بیشتری به غذاهای گیاهی رو‌ی می‌آورند. دلیل اصلی آن هم سالم‌تر بودن این غذاها است‌‌. ولی آیا این غذاها واقعا برای شما خوب است؟ تعداد افرادی که مصرف گوشت و لبنیات را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهند، یا این غذاها را به کل از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، طی یک دهه‌ی گذشته رو به افزایش است. به‌عنوان مثال براساس تحقیقات انجمن «وگن»، تعداد گیاه‌خواران در انگلیس بین سال‌های ۲۰۰۶و ۲۰۱۸ چهار برابر شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از بی‌بی‌سی،‌ یکی از انگیزه‌های متداول برای شروع گیاه‌خواری، فواید آن برای سلامتی است. رژیم گیاه‌خواری به‌طور کلی دارای فیبر بالاتر و کلسترول، پروتئین، کلسیم و نمک کم‌تر است - اما هنوز هم تصورات غلط و نگرانی‌هایی درباره قطع گوشت، ماهی ، تخم‌مرغ و لبنیات به‌طور کامل از رژیم غذایی ما وجود دارد.

آیا رژیم غذایی وگانیسم فایده‌ای برای سلامتی انسان دارد؟

یکی از نگرانی‌های رایج این است که آیا رژیم گیاه‌خواری به‌اندازه‌ی کافی ویتامین ب۱۲ را تأمین می‌کند؟ ب۱۲ به جلوگیری از آسیب عصبی کمک می‌کند و در گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات وجود دارد، اما در میوه یا سبزیجات وجود ندارد. توصیه می‌شود بزرگسالان روزانه ۱.۵ میکروگرم ویتامین مصرف کنند.

«جنت کاد»، از گروه اپیدمیولوژی تغذیه‌ای دانشکده علوم غذا و تغذیه، می‌گوید: «کمبود ب۱۲ می‌تواند منجر به علائم عصبی مانند بی‌حسی شود، و اگر این نقص بیش از حد طولانی باشد، برگشت‌ناپذیر است.»  طبق مطالعه‌ای محققان دریافتند كه كسانی كه گوشت نمی‌خورند، در مقایسه با گوشت‌خواران، ۱۰ مورد كم‌تر از بیماری قلبی رنج می‌برند و سه مورد بیشتر دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند.

محقق «تامی تانگ»، اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای در دانشگاه «آکسفورد»، می‌گوید :«خطر بالاتر سکته‌ی مغزی ممکن است به چند دلیل باشد. گیاهخواران کمبود ب۱۲دارند که ممکن است با خطر سکته‌ی مغزی مرتبط باشد.» بر طبق گفته «انجمن تغذیهٔ آمریکا» می‌توان با یک رژیم صحیح وگان در تمامی دوران زندگی سالم بود و از آن در پیشگیری و درمان بیماری‌های خاص کمک جست.

ولی پیشنهاد می‌شود افراد وگان در تأمین کلسیم، ید، آهن، روی، و ویتامین‌های B۱۲ و D به بدن خود دقت کافی داشته باشند. ضمناً منبع کلسیم کلم پیچ، لوبیا چشم بلبلی، شلغم، کنجد و بادام و منابع آهن لوبیای سفید، عدس، نخود، زردآلو، جعفری، زیتون و مهم‌ترین راه تأمین ویتامین D بدن نور خورشید است.

انتهای پیام/

تیمور خسروی

زمان انتشار: چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴:۳۳

شناسه خبر: 86128

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب