"اختصاصی علم و فناوری"

ارسال سیگنال های مهاری خاص به مغز/ زیرمجموعه ای از نورون های شبکیه چشم با مغز ارتباط ‏برقرار می کنند

در چشم، سیگنالی بوجود می آید که بطور فعال، مانع از تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی در هنگام ‏تغییرات نور محیط می گردد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از ساینس دیلی (sciencedaily)، تحقیقات جدید نشان داده است که زیر مجموعه ای از نورون های شبکیه چشم، سیگنال های مهاری خاصی را به مغز می فرستند.

پیش از این ، محققان معتقد بودند كه چشم فقط می تواند سیگنال های تحریكی را ارسال نماید. اما چشم های با عملکرد غیرمنتظره خود، تعجب دانشمندان را برانگیختند. چندین دهه می باشد که کتب درسی زیست شناسی، برروی عملکرد سیستم بینایی برمبنای ارتباط انحصاری چشم ها از مسیر ارسال سیگنال با مغز متکی می باشند.

اما یک کشف جدید نشان می دهد که برخی از سلول های عصبی واقع در شبکیه سیستم بینایی، مسیر کوتاهتری را طی می کنند. این تحقیقات جدید در دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) انجام شده و نشان می دهد که زیر مجموعه ای از نورون های شبکیه چشم، سیگنال های مهاری خاصی را به مغز می فرستند.

محققان دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) دریافتند که این زیرمجموعه از نورون های شبکیه درگیر رفتارهای ناخودآگاهی مانند هماهنگ سازی های ریتم شبانه روز نسبت به چرخه های روشنایی و تاریکی و انقباض مردمک چشم نسبت به نورهای شدید می باشد.

محققان با درک بهتر نحوه عملکرد این سلولهای عصبی شبکیه چشم ، مسیرهای جدیدی را کشف نمودند که از طریق آنها نور برروی رفتار ما تأثیر می گذارد. تیفانی اشمیت (Tiffany Schmidt) رهبر این گروه تحقیقاتی و استادیار عصب شناسی دانشکده هنر و علوم واینبرگ (Weinberg College) اذعان نمود: "سیگنال های مهاری، مانع از تنظیم مجدد ساعات شبانه روز و جلوگیری از انقباض مردمک در نورهای کم می گردند که هردو این موارد بمنظور داشتن دید مناسب و بهبود عملکرد روزانه میبایست دارای سازگاری باشند."

وی افزود: "ما تصور می نماییم که نتایج بدست آمده، مکانیسمی دقیق را بمنظور درک اینکه چرا چشم انسان می تواند تا حد بسیار زیادی نسبت به نور حساس باشد را فراهم نماید. لازم بذکر است که رفتارهای ناخودآگاه ما نسبتاً نسبت به تغییرات روشنایی حساس نمی باشند." نتایج این تحقیق علمی در تاریخ 1 می امسال در مجله علمی تحقیقاتی ساینس (journal Science) منتشر گردید.

تاکوما سونادا (Takuma Sonoda) نویسنده ارشد این مقاله علمی و مجری این برنامه تحقیقاتی درخصوص علوم اعصاب دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) می باشد.

تیفانی اشمیت (Tiffany Schmidt) و تیمش بمنظور انجام این تحقیقات علمی، سلول های عصبی شبکیه مسئول سیگنالینگ مهاری در مدل های آزمایشگاهی موش مسدود شده و مورد بررسی قرار گرفتند. هنگامیکه این سیگنال های مهاری مسدود شدند، نور کم در تغییر ریتم شبانه روزی موش ها بسیار مؤثر عمل نمود.

تیفانی اشمیت (Tiffany Schmidt) اذعان نمود:"بررسی های بعمل آمده نشان دهنده این مورد است که در چشم، سیگنالی بوجود می آید که بطور فعال مانع از تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی در هنگام تغییرات نور محیط می گردد که امری غیر منتظره می باشد."

این تحقیقات نشان داده است که تنظیم کل ساعت بدن بمنظور تغییرات جزیی در چرخه نور یا تاریکی محیطی لازم می باشد و فقط زمانی این تغییرات شدید رخ خواهد داد که تغییرات در روشنایی و یا تاریکی بسیار زیاد و قوی باشد. دانشمندان همچنین دریافتند که بمحض انسداد سیگنال های مهاری چشم، حساسیت موش های مورد آزمایش نسبت به نور به شدت افزایش یافت.

تاکوما سونادا (Takuma Sonoda) افزود:"فرضیه این فعالیت علمی این است که این مکانیسم مردمک چشم را از انقباض در شرایط محیطی خیلی کم نور باز می دارد. افزایش میزان نور ورودی به چشم می تواند به شبکیه آسیب رسانده و دیدن را در شرایط محیطی کم نور آسان تر می سازد. این مکانیسم در واقع نحوه عملکرد تغییرات انقباضی مردمک چشم را در شرایط محیطی دارای نور شدید و همچنین شرایط کم نور توضیح می دهد. یک مدار مهاری غیر متعارف باعث کاهش حساسیت رفتاری در برابر نور می شود.

مترجم: اشکان رفیعی