تربیت بحث فراموش شده سامانه آموزشی شاد/ زنگ‌ فرام خبرگزاری علم و فناوری - تربیت بحث فراموش شده سامانه آموزشی شاد/ زنگ‌ فراموشی بر اجرای سند تحول بنیادین در پسا کرونا
علم و فناوری گزارش می‌دهد:

تربیت بحث فراموش شده سامانه آموزشی شاد/ زنگ‌ فراموشی بر اجرای سند تحول بنیادین در پسا کرونا

متولیان آموزشی کشور به حدی در بحث سامانه آموزشی شاد غرق شدند که یادشان رفته است که نسل فعلی علاوه بر آموزش صرف به مبانی تربیتی و آموزشی احتیاج دارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، ویروس کرونا به صورت جدی تغییرات در سبک زندگی نه تنها در کشور ما بلکه در سایر نقاط جهان ایجاد کرده است.

تلاش‌های همه جانبه برای جلوگیری از شیوع و درمان این بیماری در دنیا ایجاد شده تا خبر خوش درمانی این بیماری را به جهانیان مخابره کنند.

در کنار تغییراتی که در سبک زندگی ایجاد شده حوزه آموزش‌ها هم دستخوش تغییراتی در دنیا شده و کشور ما هم از این قائده مثتثنی نیست.

انتظارات از توجه به مباحث آموزشی باید به صورت جدی‌تر تقویت شود به این دلیل کسانی که امروز در جبهه مقابله با کرونا قرار گرفتند همان دانش آموزان دیروز هستند و دانش آموزان امروز باید بپذیرند که قرار است در آینده مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف را بر عهده بگیرند، پرسش اینجاست که آیا متولیان آموزش به این بخش به صورت جدی توجه کردند؟

آموزش و پرورش کشور پس از شیوع کرونا برنامه‌ مدونی در حوزه آموزش نداشته است و به نوعی دچار سردرگمی شده بود.

اما پس از گذشت حدود دو ماه متولیان آموزشی به فکر راه اندازی سامانه آموزشی تحت عنوان شاد شدند که اشکالات و ایرادات جدی به این بخش وارد است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

دنیا امروز نشان داده است که برای برون رفت از چالش‌های اجتماعی نمی‌توان تنها به حوزه آموزش اتکا کرد، در کنار مبانی آموزشی مباحث پروررشی و اخلاقی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

در سیستم آموزشی فعلی نظام آموزشی کشور تحت سامانه شاد به مباحث پرورشی و تربیتی توجه چندانی نشده است.

سئوالات جدی نسبت به راه اندازی سامانه شاد مطرح است که انتظار است متولیان آموزشی پاسخگوی افکار عمومی در این ارتباط باشند.

مسئولان آموزش و پرورش کشور تاکید ویژه برای ارائه ابزار واحد آموزشی دارند، سئوال اینجاست که چرا دانشگاه‌ها که بستر لازم برای توسعه فعالیت آموزشی در فضای مجازی را دارند اصرار بر ارائه یک بستر واحد ندارند؟

ویروس کرونا به نوعی متولیان آموزشی کشور را غافلگیر کرده است و متولیان این امر هم بدون آسیب شناسی جدی نسبت به راه اندازی سامانه شاد اقدام کردند و رفتار مسئولان امر نشان می‌دهد که این پروژه به صورت آزمون و خطا در سطح وسیعی از کشور به صورت اجباری اجرا شده است.

 

انتظار است که مسئولان و برنامه ریزان چالش‌های زیر را بررسی کرده و مانع از آسیب های پیش رو شده و اشکالات را به حداقل ممکن برسانند.

۱. غلبه نگاه آموزشی صرف بر پرورش و حافظه محوری بر مهارت محوری و کاهش خلاقیت

۲. عدم رعایت عدالت آموزشی در خانواده های طبقه ضعیف که فاقد گوشی های اندروید بوده و یا خانواده هایی که سواد لازم برای کار با گوشی را ندارند‌.

۳. نرم افزار شاد جایگزین جریان آموزش شده و از نقش یک ابزار و مکمل یادگیری به هدف تبدیل شود.

۴. الزام و اجبار به استفاده از نرم افزار، ابزار و فرصت آموزشی را به تهدید تبدیل کرده و مقاومت معلمان را افزایش دهد.

۵. برنامه های کیفی و تربیتی مدرسه به حاشیه رانده شود.

۶. کاهش تعامل حضوری خانواده و مدرسه و عدم استفاده از ظرفیت های نهاد خانواده

۷. استفاده بی رویه از مطالب دیگران و کاهش خلاقیت معلمان

 ۸. کاهش رقابت با انحصار در شبکه آموزش و از بین رفتن خلاقیت در استفاده از نرم افزارهای جدید

 ۹. دادن تکالیف زیاد به دانش آموزان موجب دلزدگی آنها از درس شده و فرصت بازی و بودن با اعضای خانواده را کاهش دهد.

سامانه شاد به نوعی به دانش آموزان این خطه تحمیل شده است اما می‌توان برای برون رفت از چالش‌های موجود از خلاقیت‌های فردی و اجتماعی معلمان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بعدی به سیستم آموزشی استان و حتی کشور استفاده کرد.

انتظار بود که متولیان امر در استان مازندران به صورت مجزا آسیب شناسی دقیقی نسبت به وضعیت آموزشی در شاد داشته و از ظرفیت نخبگان بدنه آموزش و پرورش به صورت جدی تر استفاده کنند.

مدیران و متولیان آموزش و پرورش تا دیر نشده با ارسال فراخوانی از دست اندارکاران و نخبگانی استانی درخواست کنند که ابتدا آسیب شناسی جدی نسبت به سامانه آموزشی شاد داشته و ایده‌ها و خلاقیت‌های خویش برای بهبود وضعیت موجود ارائه کنند و حتی از سیستم تشویقی در این امر استفاده کنند.

پرواضح است که سیستم شاد به بدنه آموزشی کشور تحمیل شده است اما نباید راه خلاقیت و افزودن ایده را به این سیستم به صورت کلی محدود کرد و متولیان امر در استان‌ها خودشان را مطیع صرف نظام آموزشی که همه نسبت به کارکردهای آسیب‌زا آن اطلاع دارند نشان داد و از بروز خلاقیت‌ها جلوگیری کرد.

اینکه مدیران آموزش و پرورش در استان‌ها و کشور ادامه دهنده سیستم آموزشی پرچالش در کشور باشند چندان خوشایند نیست.

اجرای صفر تا صد درست برنامه‌های آموزش شاد و ارائه گزارش عملکرد به مسئولان بالادستی یکی از وظایف متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش مازندران است اما نباید مدیران امر نسبت به وظایف دینی و اجتماعی که در قبال دانش آموزان دارند بی‌تفاوت باشند، عدم توجه به این بخش باعث بروز مخاطرات جدی در آینده کشور می‌شود که آسیب‌های آن بسیار جدی‌تر است.

آموزش و پرورش مازندران 39 هزار پرسنل دارد که هزار و 400 نفر آنها در سیستم اداری مشغول فعالیت بودند که از ظرفیت کارشناسی بسیار مناسبی در حوزه آموزش و تربیت برخودار است.

پرسش اینجاست که آیا در بین این تعداد نیرو طراح آموزشی و تربییتی با شیوه‌ها نوین وجود ندارد که سیستم آموزشی را طراحی کند که همه جنبه‌های آموزشی در آن لحاظ شود.

مدیریت بحران در این گونه موارد باید خودنمایی کند، از زمان شیوع کرونا تاکنون بیش از 4 ماه می‌گذرد چه بهتر بود که متولیان امر در این بخش از همان شیوع این ویروس خطرناک به فکر برنامه‌ریزی مدون در حوزه آموزش و پرورش استان مازندران بوده و با ارائه طرحی مناسب و مدون زمینه معرفی سامانه‌ای با در نظر گرفتن همه جنبه‌های آموزشی در کشور مدل سازی می‌کردند.

اینکه شیوه‌های آموزشی در کشور باید تغییر کند امری قابل پذیرش است اما این شیوه اگر فاقد برنامه‌ریزی مناسب و مدون باشد آسیب‌های آن جدی است.

 

 

کمیته‌های سند تحول بنیادین و زیرنطام‌های ۶ گانه آن و کمیته پدافند غیر عامل فرصت بسیار مناسبی است که از ظرفیت آنها در حوزه آموزش و پرروش به صورت جدی استفاده نمی‌شود.

اما برای برون رفت از چالش‌های موجود مباحثی را برای کمک به سیستم آموزشی در کشور پیشنهاد می‌دهیم که انتظار است متولیان امر در جهت اصلاح برنامه‌های فعلی نظام آموزشی به کار گیرند.

 

۱. تاکید بر اصل بودن فرآیند آموزش حضوری و کمکی بودن نرم افزار در کنار سایر ابزارهای کمک آموزشی

۲. رایگان کردن اینترنت برای  استفاده از نرم افزار در مناطق محروم و طبقه ضعیف

۳. توجه به سایر ابعاد تربیتی و آموزشی

۴. ایجاد رقابت در معلمان و دانش آموزان برای تولید محتوای کیفی

۵. امکان  در دسترس قراردادن تبلت های آموزشی به صورت امانت به دانش آموزان طبقه ضعیف در مدرسه

۶. تمرکززدایی از برنامه و دادن اختیار به مدیر مدرسه و معلم برای ارائه برنامه های متناسب با مدرسه و کلاس

7. اضافه کردن مباحث پرورشی در کنار مبانی آموزشی

متولیان آموزشی در کشور باید بپذیرند که دانش آموز امروز قرار است در آینده نقش اثرگذار اجتماعی در جامعه داشته باشند، باید نسبت به تربیت آنها در شرایط سخت کرونا برنامه مدون داشته باشیم و تنها صرف مبانی آموزشی تکیه نکنیم.

انتهای پیام/

زمان انتشار: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰:۰۰

شناسه خبر: 87960

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب