خبرگزاری علم و فناوری

رفتار خشونت‌آمیز ستاره‌ها

جریان گسترده ای از ستاره های جاری شواهدی از تاریخ خشونت آمیز راه شیری است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از فارس، وقتی در بیرون می روید و در یک شب روشن به آسمان نگاه می کنید ، به نظر می رسد هیچ چیز دیگری نمی تواند به این اندازه آرام و آرام باشد. اما بسیاری از این ستاره های به ظاهر صلح آمیز ، گواه تاریخ آشفتگی هستند و اکنون ما در حال یادگیری قفل اسرار آنها هستیم.

ستاره شناسان با استفاده از داده های حاصل از نقشه برداری نقشه شیائی راه گایا ، طیف گسترده ای از ستاره ها را کشف کرده اند که به عقیده آنها بقایای یک کهکشان کوتوله عظیم است که قبل از جدا شدن در دیسک کهکشانی کشیده شده است. آنها جریان Nyx را پس از الهه یونان شب خوانده اند.

طبق مدل استاندارد تکامل جهان ، کهکشان ها با ادغام و جذب کهکشان های کوچکتر فرآیند جمع آوری رشد می کنند. در واقع شواهد زیادی وجود دارد که از وقوع این اتفاق در کهکشان راه شیری خبر می دهد که تعدادی از جریانها شناسایی شده اند که به کهکشان های کوتوله و خوشه های کروی مرتبط با نیروهای جزر و مدی کهکشان مربوط می شوند.

سپس ماهواره گایا آمد. این ماهواره در سال 2013 پرتاب شد ، و از آن زمان تاکنون داده هایی را برای تهیه دقیق ترین نقشه سه بعدی هنوز از کهکشان راه شیری جمع آوری کرده است. با دقت در مورد حرکات مناسب ، سرعت شعاعی و مسافت ستارگان مطالعه می شود تا مشخص شود که همه چیز در کجاست و چگونگی حرکت در اطراف آن بررسی شود.

این موضوع با جزئیات بی سابقه ای تاریخ و زمان تحولات کهکشان راه شیری را با سایر ستارگان ستاره نشان می دهد مانند آنتلیا 2 ، گلکسی کروی کره ای ساقیتاریوس و کوتوله های گایا.

اشاره ای به جریان ستاره ای Pisces-Eridanus نیست و بدین صورت تصور می شود که چیزی از یک خوشه ستاره باقی مانده است.

اما همه اینها با جستجوی چیزهایی که حرکت می کنند شناسایی شده اند و متفاوت ساخته شده اند. شناسایی یک کهکشان خرد شده که در آن جا می شود بسیار سخت تر است. ستاره هایی که با چرخش هلال کهکشانی حرکت می کنند و ترکیبات شیمیایی مشابه ستاره هایی دارند که در اینجا شکل گرفته اند ، ممکن است نادیده گرفته شوند.

بنابراین ، فیزیکدان نظری ، لینا نسیب و همکارانش برای ساختن فروشگاهی از ستارگان از نسخه دوم داده های گایا که در کهکشان فرو رفته بود و بجای اینکه در اینجا نمود پیدا کنند ، از شبکه عصبی استفاده کردند.

محققان در مقاله خود این چنین توضیح داده اند: "این شبکه ، ورودی های پنج بعدی سینماتیکی هر ستاره (دو مختصات زاویه ای ، دو حرکت مناسب و اختلاف منظر) را وارد می کند و سپس یک نمره مرتبط با احتمال جذب ستاره را به دست می آورد. "

هنگامی که آنها ستاره هایی را استخراج کردند که شبکه عصبی یقیناً از آن جمع شده بود ، تیم گروه 232 ستاره را پیدا کردند که همه در یک حرکت پیشرو یعنی با چرخش کهکشان و با ترکیبات شیمیایی مشابه در حال حرکت با یکدیگر بودند. این گروه قبلاً با هیچ جریان ستاره ای دیگری در ارتباط نبود.

هنگامی که آنها مدارهای این ستاره ها را 1 میلیارد سال از گذشته شبیه سازی کردند ، تیم متوجه شدند که آنها دارای خواص مداری هستند که از نظر ستاره ها متفاوت است.

محققان نوشتند: "اتصال این مشاهدات با این واقعیت که Nyx با هلال 90 by 1 کیلوگرم پوند از دیسک عقب مانده و یک مؤلفه سرعت شعاع قابل ملاحظه ای دارد و یک مورد جدی را ایجاد می کند که این نتیجه حاصل از ادغام ماهواره است."

گروه های ستاره ای که با هم حرکت می کنند می توانند به وسیله دیگر ایجاد شوند ، مانند رزونانس ناشی از آشفتگی از نوار کهکشانی یا امواج چگالی در بازوهای مارپیچی ، اما اینها متناسب با Nyx نیستند. شبیه سازی این پدیده ها نمی توانند تاخیر Nyx را ایجاد کنند بدون اینکه اثرات دیگری را که در داده ها مشخص نشده اند ، ایجاد کنند.

این تیم معتقد است بهترین وضعیت برای داده های خود یک کهکشان کوتوله است که در مقطعی از طول مدت طولانی کهکشان راه شیری ، کم رنگ شد و سپس با شروع ستاره ها به مرکز مدار شیری ، کشش پیدا کرد.

و هنگامی که محققان مطالعه خود را با اطمینان کمی آرام کردند ، آنها گروه دیگری از ستارگان را یافتند که تقریباً با جریان Nyx مطابقت داشتند. مدار کهکشان و ترکیبات شیمیایی prograde یکسان بودند - اما گروه دوم دارای سرعت شعاعی مخالف بودند. این نیز با مدل کهکشان کوتوله سازگار است ، زیرا شبیه سازی ها نشان داد که گروه دوم می تواند آوار از یک گذرگاه جداگانه از همان کهکشان کوتوله باشد.

این احتمال وجود دارد که Nyx دارای ستاره هایی باشد که در این مطالعه مشخص نشده اند ، زیرا آنها خارج از پارامترهای دقیق وارد شده به شبکه عصبی هستند. اما تحقیقات آینده می تواند به روشنایی این رویداد کمک کند که چه زمانی این اتفاق افتاد و چگونه اتفاق افتاد و آن کهکشان کوتوله چقدر گسترده بود.

و از آنجا که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه جمعیت ستارگان جمع شده با توده های ماده تاریکی که تصور می شود در کنار هم قرار گرفته اند ، در همجوشی هستند و همچین Nyx می تواند به ما در درک چگونگی کمک به چنین دیسک هایی در هلال یا منحنی ماده تاریک کهکشان کمک کند.

محققان نوشتند: "اگر Nyx در واقع نتیجه چنین ادغام است ، پس می تواند شواهدی برای ستاره های پیش بینی نشده و به طور بالقوه ، یک ماده مؤثر ماده تاریک در یک جریان یا هلال و منحنی فراهم کند."

"حضور چنین مؤلفه ماده تاریک اساساً درک فعلی ما از توزیع محلی فاز ماده تاریک را تغییر داده و نتایج مهمی را برای جستجوهای زمینی برای ذرات ماده تاریک ایجاد می کند."

این تحقیق در Nature منتشر شده است.

مترجم: حسین استواری