توسط محقق ایرانی کشف شد؛

کشف ارتباط سلول ها با پروتئین ها برای بهبود زخم ها

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به سرپرستی محقق ایرانی خود برای اولین بار چگونگی شروع روند برقراری ارتباط سلول ها با پروتئین ها را تعیین کرده اند که ممکن است بینش جدیدی در زمینه بهبود زخم، فیبروز و متاستاز سرطان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از فیز؛ هنگامی که زخمی بر روی پوست خود می زنیم، سلول های بدن ما به سرعت برای ترمیم آن بسیج می شوند. در حالی که مشخص شده است که سلول ها چگونه زخم ها را بهبود می بخشند و زخم ها چگونه شکل می گیرند، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس برای اولین بار چگونگی شروع این روند را تعیین کرده اند که ممکن است بینش جدیدی در زمینه بهبود زخم، فیبروز و متاستاز سرطان ایجاد کند.

این تیم به سرپرستی دلارام شکیبا، همکار فوق دکترا از مرکز علوم و فناوری NSF برای مکانیک مهندسی  (CEMB)  در دانشکده مهندسی مک کلیوی، نحوه فیبروبلاست ها یا سلول های مشترک موجود در بافت همبند را با ماتریس خارج سلول تشریح کردند. پشتیبانی ساختاری و همچنین نشانه های بیوشیمیایی و بیومکانیکی را به سلولها ارائه می دهد. این تیم یک روند بازگشتی را که بین سلول ها و محیط آنها انجام می شود و همچنین ساختارهایی در سلول هایی که قبلاً ناشناخته بودند، کشف کرد.

نویسندگان ارشد این مقاله عبارتند از گای جنین، هارولد و کاتلین استاد مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی مک کلیوی و الیوت السون، استاد برجسته بیوشیمی و بیوفیزیک مولکولی در دانشکده پزشکی.

شکیبا گفت: تلاش های بالینی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های فیبروکنتی، مانند زخم و فیبروز، تا حد زیادی ناموفق بوده است، زیرا مکانیسم هایی که سلول ها برای تعامل با الیاف پروتئین در اطراف خود استفاده می کنند نامشخص است

وی ادامه داد: ما فهمیدیم که فیبروبلاستها در مراحل اولیه از مکانیسم های کاملاً متفاوتی استفاده می کنند و فکر می کنم درمان پذیرترین - مراحل این فعل و انفعالات، و بنابراین پاسخ آنها به داروها می تواند بر خلاف آنچه در مراحل بعدی باشد.

جنین، که مدیر CEMB است، گفت: این روند مدتی است که محققان مکانوبیولوژی را مشغول کرده است.

محققان در زمینه مکانوبیولوژی گفتند که سلول ها با رسیدن به بیرون زدگی های طولانی، جذب آن و گرفتن آن به عقب، از ماتریکس خارج سلول خارج می شوند. ما فهمیدیم که این طور نیست. یک سلول باید ابتدا راه خود را از طریق کلاژن به بیرون بکشد، سپس به جای چسبیدن به آن، در واقع موهای ریز ریز شلیک می کند، یا فیلوپودی، از طرف بازوهای خود، از این طریق به کلاژن می کشد و سپس جمع می شود.

جنین گفت: اکنون که این روند را درک کرده اند، می توانند شکل مورد نظر را در یک سلول کنترل کنند.

وی گفت: با همکاران ما در CEMB در دانشگاه پنسیلوانیا، ما توانستیم برخی از مدلهای ریاضی را تصدیق کنیم تا مراحل مهندسی را طی کنیم، و اکنون قوانین اساسی را دنبال می کنیم که سلول ها از آن پیروی می کنند. اکنون می توانیم طراحی محرکهای خاصی را برای هدایت یک سلول انجام دهیم تا در ساخت یک ساختار مهندسی شده از بافت به گونه ای خاص رفتار کنند.

محققان آموخته اند که می توانند شکل سلول را از دو طریق کنترل کنند: اول، با کنترل مرزهای اطراف آن و دوم، با مهار یا تنظیم مجدد پروتئین های خاص که در بازسازی کلاژن وجود دارد.

فیبروبلاست ها لبه های یک زخم را به هم می رسند و باعث انقباض آن و یا بسته شدن می شوند.پس کلاژن موجود در سلولها ماتریکس خارج سلولی را بازسازی می کند تا زخم کاملاً بسته شود. این جایی است که مکانیکولوژی در آن به کار می رود.

جنین گفت: بین تنش و فشرده سازی داخل سلول تعادل وجود دارد که تازه در معرض پروتئین های فیبری است.

وی ادامه داد: در کابل های اکتین تنش وجود دارد و با بازی با آن، می توانیم تعادل ایجاد کنیم که این برآمدگی ها بسیار طولانی رشد کنند. ما می توانیم از بازسازی جلوگیری کنیم یا می توانیم آن را افزایش دهیم.

این تیم از یک روش نقشه برداری 3 بعدی اولین باری که برای کلاژن استفاده شده است - به همراه یک مدل محاسباتی برای محاسبه فشار 3 بعدی و فشارهای ناشی از برآمدگی سلول ها استفاده کردند. به محض انباشت سلول ها کلاژن، بازسازی تنش و تراز فیبرهای کلاژن منجر به تشکیل دستگاه های کلاژن می شود. این امر به تعامل تعاونی بین سلولها نیاز دارد، از طریق آن سلولها می توانند به صورت مکانیکی برهم کنند.

السون گفت: روش های جدید میکروسکوپ، مهندسی بافت و مدل سازی بیومکانیکی درک ما از مکانیسم هایی را که توسط آنها سلول ها و بافت های اصلاح شده آنها اصلاح و ترمیم می شوند، بسیار تقویت می کند. ساختارهای سلولی فیبری نیروهایی را تولید و هدایت می کنند که محیط فیبر خارج سلولی آنها را فشرده و مجدداً تنظیم می کنند.

این سؤالات جدیدی راجع به مکانیسمهای مولکولی این توابع و نحوه تنظیم سلولهای نیروهایی که انجام می دهند و نحوه اعمال آنها در میزان تغییر شکل ماتریس تنظیم می شود.

جنین گفت: بهبود زخم نمونه ای عالی از اهمیت این فرایندها از نظر فیزیولوژیکی است. ما می توانیم در مورد نحوه آموزش سلول ها برای فشرده سازی بیش از حد کلاژن در اطراف خود، به این بینش نرسیم.

نتایج تحقیق در ACS Nano در تاریخ 28 ژوئیه منتشر شد.

زمان انتشار: شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰:۰۰