به همت متخصصان هوافضای کشور؛

ساخت مـدل پروازی تاکسی هوایی در کشور/تشریح سند جــامع توسعه هوافضای کشور

در سند جــامع توسعه هوافضای کشور،در ۳ بخش کلی شامل فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های فناوری فضایی، هوایی و دفاعی دیده شده که در دو بخش فضایی و هوایی، ماموریت‌هایی بر عهده این پژوهشگاه گذاشته شده است.

به گــــزارش خبرگزاری علم و فناوری - استان سمنان؛ مصــوبه سنــد جــامع توسعه هوافضای کشور درجلسه 728 مورخ ۱۳۹۱/۱۰/۱۹شورای عالی انقالب فرهنگی و براساس مصوبه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و در اجرای بند الف قسمت اول فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور و مصوبه جلسه 657 شورای عالی انقالب فرهنگی به تصویب رسیده است.

سنــد جــامع توسعه هوافضای کشور

هویت و موضوع سند مذکور، توسعه علوم، فناوری­ و صنایع دانش ­بنیان بخش هوافضای کشور است که شامل کلیه نهادها و عواملی است که به نحوی در امر شناسایی و بهره برداری از فضا و هوا جهت کاربردهایی از قبیل فعالیت­های رسانه ای و مخابراتی، تصویربرداری، شناسایی و جابجایی محموله ­ها در هوا و فضا دخیل هستند.

فعالیت­های بخش­ یاد شده حوزه­ های آموزش و پژوهش، اکتساب و توسعه فناوری، فعالیت­های صنعتی و ارائه خدمات را در بر می­ گیرد و از مهم ترین خصوصیات آن­ها این است که به دلیل سرعت بالای تحولات فناورانه و کم بودن فاصله تحقیقات تا پیاده ­سازی صنعتی می ­توان بخش هوافضا را کاملاً دانش ­بنیان دانست.

از منظـر اسنـاد بالادستی نیز این بخش از اهمیت ویژه­ ای برخوردار بوده و در نقشه جامع علمی کشور، هوافضا به عنوان یکی از اهداف بخش نظام علم و فناوری و موارد اولویت­های «الف» فناوری تعیین شده است. همچنین هوافضا نقش مؤثری در توسعه دیگر فناوری های اولویت­دار دارد.

رشد ســریع مخابرات ماهواره­ ای، پیش­ بینی چندین برابر شدن بازار درخواست مشاهده زمین تا سال ۲۰۲۰، تخمین بازار بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلاری هواپیماهای تجاری در بیست سال آینده و حجم عظیم و رو به رشد خدمات هوانوردی که حاکی از رشد قریب به ۵۰ درصدی صنعت هوایی از حیث نسبت درآمد در کیلومتر، در فاصله سال­های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بوده­است، مؤید اهمیت اقتصادی موضوع می ­باشد. علاوه بر آن، دانش­ بنیان بودن بخش بزرگی از فعالیت­های این بخش و ارزیابی بازار کار حدود یک میلیون نفری آن در منطقه در سال ۲۰۰۹، اهمیت اقتصادی آن را مضاعف نموده ­ است.

نقش این بخش در ارتقای اقتدار و امنیت ملی، پیشرانی علم و فناوری در دیگر زمینه­ ها و منافع حاصل از سرریز فناوری­های توسعه ­یافته یا بومی ­سازی شده به دیگر بخش­ها نیز از جمله دیگر عواملی هستند که هوافضا را، در سطح جهانی، به یک بخش راهبردی تبدیل کرده است.
علاوه بر آن در کشور ما، دستاوردهای اخیر به ویژه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره­ ها و طراحی و ساخت انواع هواپیماها و دیگر هواگردها سبب افزایش عزت و خودباوری ملی شده و تراز جمهوری اسلامی ایران را در چشم ناظران جهانی ارتقا بخشیده ­ است.

برخی ویژگی ها، ظرفیت ها و توانمندی های خاص جمهوری اسلامی ایران، همچون سرزمین پهناور و موقعیت ممتاز ژئوپولیتیک، تجربه کسب توانمندی در ساخت، پرتاب و قراردادن ماهواره، فضاپیما و سایر اجسام پرنده در فضا و بهره­ برداری از آن­ها، سابقه طولانی در فعالیت­های هوایی و هوانوردی و وجود زیر­ساخت­های مناسب فرودگاهی، تجهیزات ناوبری و تعمیرات و نگهداری، صنعت ساخت انواع اجسام پرنده، دانشگاه­ها و پژوهشگاه­های کلاس جهانی، نیروی انسانی مستعد، نخبه و متخصص، ضرورت توجه ویژه به این بخش را نمایان می­سازد.

وجود این ظرفیت ها و توانمندی ها در کنار فرصت های پیش­رو، نوید موفقیت هایی بزرگ را در آینده ای نه چندان دور می دهد؛ موفقیت هایی که در صورت وجود برنامه ای جامع و تلاش مستمر و همدلانه بازیگران بخش هوافضا، دور از دسترس نخواهد بود.

اهداف کلان سند جامع توسعه هوافضا در حوزه هوایی و هوانوردی به شرح زیر است:

- توسعه طراحی و تولید هواپیمای جت منطقه ای 100 و 150 نفره و هواپیماهای هوانوردی عمومی، متناسب با نیازهای کشور و بازارهای جهانی

- طراحی و تولید بالگرد متوسط و نیمه سنگین

- خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقای هواگردها

- طراحی و تولید موتورهای مینی توربوجت، توربوفن سبك، توربوفن سنگین و توربوكمپرسورهای گازی با ظرفیت 1 الی 10 مگاوات

- طراحی، توسعه و ساخت سیستم‌های اویونیک

- تولید علم و فناوری و منابع انسانی

- حضور موثر در هوانوردی جهانی با تبدیل فرودگاه بین المللی امام خمینی به دومین قطب هوانوردی در منطقه

- ایجاد ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری جهت تحقق ترافیک هوایی 50 میلیون مسافر و 550 هزار تن بار داخلی و 50 میلیون مسافر و 950 هزار تن بار در سطح بین الملل و ترانزیت

- دستیابی به استانداردها و شاخص های ایمنی و کیفیت خدمات پروازی در سطح بالاتر از میانگین جهانی

-----------------------------------------------------------------------------------------