خبرگزاری علم و فناوری

محققان MIT هشدار می دهند؛

اشعه های کیهانی می توانند رایانه های کوانتومی را بی ثبات کنند

محققان MIT، آزمایشگاه لینکلن و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام (PNNL)هشدار می دهند که اشعه های کیهانی می توانند رایانه های کوانتومی را بی ثبات کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نل از نیواطلس؛ رایانه های کوانتومی با سرعت هیجان انگیزی در حال پیشرفت هستند، اما متأسفانه این پیشرفت ممکن است به زودی متوقف شود. اشعه های کیهانی که به پایین به زمین می آیند می توانند در یکپارچگی اطلاعات این رایانه های کوانتومی تداخل ایجاد کنند، و اکنون یک تیم MIT نشان داده است که آنها تا چه حد آسیب پذیر هستند و برای محافظت از آنها چه کاری لازم است.

در رایانه های سنتی، اطلاعات در "بیت" به صورت صفر یا یک نمایش داده می شوند. اما به لطف قوانین شبح وار فیزیک کوانتوم، بیت های رایانه های کوانتومی (که کیوبیت نامیده می شوند) می توانند همزمان در یک برهم نهی از هر دو حالت وجود داشته باشند. این بدان معناست که آنها می توانند عملیات بسیاری را به صورت موازی انجام دهند، و آنها را بسیار قدرتمندتر از سیستم های رایانه ای موجود می کنند.

اما ساخت رایانه های کوانتومی عملی یک مانع بزرگ است. کیوبیت ها دارای زمان انسجام نسبتاً کمی هستند، که به مدت زمان باقی ماندن آنها در این حالت برتری اشاره دارد. به این دلیل که آنها به تداخل خارجی مانند گرما، میدان های مغناطیسی و الکتریکی یا حتی تابش سطح پایین که همیشه ما را احاطه می کند حساس هستند.

برخی از بدترین مجرمان از فضا می آیند. پرتوهای کیهانی و آبشار ذرات ثانویه ای که آنها ایجاد می کنند، دائماً باران می بارد، و در حالی که ما شخصاً ممکن است متوجه آنها نشویم، می توانند الکترونیک را خراب کنند.

در یک مطالعه جدید، محققان MIT، آزمایشگاه لینکلن و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام (PNNL) اکنون تعیین کرده اند که مشکل پرتوهای کیهانی برای رایانه های کوانتومی چقدر است.

در آزمایشات، محققان دیسک هایی از مس تابشده را در کنار قطب های ابررسانا برای اندازه گیری اثرات اشعه قرار دادند. این آزمایشات در داخل یخچال رقیق سازی انجام شد و سایر دخالت ها با خنک کردن محیط تا حدود 200 برابر سردتر از خلاء فضا، به حداقل می رسد. برای اندازه گیری میزان تشعشع سیستم کوانتومی در معرض، یک دیسک مسی تابش شده دوم در خارج از یخچال مورد مطالعه قرار گرفت.

با استفاده از این تنظیمات و شبیه سازی های دیگر، تیم دریافت که زمان انسجام کیوبیت به حدود چهار میلی ثانیه محدود می شود. آزمایش های بعدی با قرار دادن یا جدا کردن یک سپر تابشی بین دیسک های مسی و کوبیت ها، این رقم را تأیید کردند. این سپر کمک کرد، اما عملی ترین راه حل نیست - این یک دیوار دو تنی از آجرهای سربی بود.

محققان خاطر نشان کردند: این آزمایش نشان می دهد برای استفاده بیشتر از رایانه های کوانتومی، باید آنها را با محافظ مناسب بسازیم. این می تواند به معنای انتقال آنها به اعماق زمین باشد، مانند آزمایشات شکار نوترینو که به محافظت در برابر اشعه کیهانی نیز نیاز دارند. اما این ممکن است تنها راه حل نباشد.

ویلیام اولیور یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اگر می خواهیم صنعت ایجاد کنیم، احتمالاً ترجیح می دهیم اثرات اشعه در سطح زمین را کاهش دهیم. ما می توانیم در مورد طراحی کوبی ها به شکلی فکر کنیم که باعث می شود آنها سخت و رادیکال نباشند، و نسبت به ذرات حساس تر باشند، یا تله هایی را برای ذرات طراحی کنیم تا حتی اگر به طور مداوم در اثر تشعشع ایجاد می شوند، بتوانند از کوبی دور شوند. بنابراین قطعاً بازی تمام نشده است

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

زمان انتشار: سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵:۰۰