خبرگزاری علم و فناوری

محققان موسسه پزشکی هری پرکینز استرالیا گزارش کردند؛

زهر زنبور عسل سلولهای سرطانی پستان را که تهاجمی و مقاوم هستند از بین می برد

محققان موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز استرالیا گزارش کردند که زهر زنبورهای عسل به سرعت سلول های سرطانی پستان را از بین می برد. اثبات شد ترکیبی که در زهر زنبور عسل وجود دارد ۱۰۰٪ سخت ترین سلولهای سرطانی پستان را در کمتر از ۶۰ دقیقه از بین می برد، زهر در کاهش رشد تومور حتی در تهاجمی ترین و سخت ترین نوع سرطان پستان نیز موثر است. علاوه بر این، ترکیبات موجود در زهر موفقیت شیمی درمانی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از zmescience، محققان موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز استرالیا کشف کردند که زهر زنبورهای عسل به سرعت سلول های سرطانی پستان را از بین می برد. اثبات شد ترکیبی که در زهر زنبور عسل وجود دارد 100٪ سخت ترین سلولهای سرطانی پستان را در کمتر از 60 دقیقه از بین می برد، زهر در کاهش رشد تومور حتی در تهاجمی ترین و سخت ترین نوع سرطان پستان نیز موثر است. علاوه بر این، ترکیبات موجود در زهر موفقیت شیمی درمانی را افزایش می دهد.

نیش زنبورهای زنبور عسل به طرز باورنکردنی دردناک است و در بعضی موارد حتی می تواند زندگی را تهدید کند. در ایالات متحده، نیش زنبورهای عسل به دلیل شوک آلرژیک (آنافیلاکتیک) که ایجاد می کنند، "کشنده ترین برخورد سمی حیوانات" است.

اما محققان موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز در پرت استرالیا دریافته اند که زهر زنبور عسل می تواند یک نیروی درمانی باشد که می تواند زندگی را از سرطان نجات دهد.

این تیم به سرپرستی دکتر سیارا دافی، زهر را از کندوهای زنبور عسل از استرالیا، ایرلند و انگلیس برداشت کردند. زنبورها ابتدا با CO2 به خواب رفته و سپس روی یخ نگهداری شدند تا زمانی که محققان زهر را استخراج و به تومورهای سرطان پستان تزریق کردند.

آزمایشات روی موش ها نشان داد که در غلظت های مشخص، زهر زنبور عسل 100٪ سلول های سرطانی پستان را که منفی سه گانه دارند، از بین می برد، نوعی سرطان پستان که هیچ یک از گیرنده های معمولی را که در سایر اشکال سرطان یافت می شود، ندارد. به همین دلیل، درمان آن بسیار دشوار است.

سلولهای سرطانی طی 60 دقیقه با حداقل تأثیر بر سلولهای طبیعی از بین رفتند.

به نظر می رسد ترکیبی به نام ملیتین مسئول اثرات سرطانی زهر باشد. ملیتین غشای پلاسمائی سلولهای سرطانی را شکسته و منافذی ایجاد می کند که منجر به مرگ سلولها می شود.

تحقیقات همچنین نشان داد که ملیتین مسیرهای اصلی پیام رسانی را که سلول های سرطانی برای برقراری ارتباط، رشد و تکثیر استفاده می کنند، مختل می کند.

دکتر دافی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "ما بررسی کردیم که چگونه زهر زنبور عسل و ملیتین بر مسیرهای سیگنالینگ سرطان، پیام های شیمیایی اساسی برای رشد و تولید مثل سلول های سرطانی تأثیر می گذارد، و متوجه شدیم که خیلی سریع این مسیرهای سیگنالینگ خاموش شدند."

"ملیتین با سرکوب فعال کردن گیرنده، سیگنالینگ را در سلولهای سرطانی پستان تعدیل کرد که معمولاً در سرطان پستان سه گانه منفی، گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی بیش از حد بیان می شود، و باعث فعال شدن HER2 می شود که در سرطان پستان غنی شده با HER2 بیش از حد بیان می شود. "

محققان همچنین می خواستند ببینند چه اتفاقی افتاده است که ملیتین با داروهای شیمی درمانی معمولی مانند دوتاکسل تداخل می کند. نکته قابل توجه این بود، منافذ و سوراخ های سوراخ شده توسط ترکیب زهر زنبور عسل است که به شیمی درمانی اجازه می دهد تا به راحتی به سلول های سرطانی نفوذ کند و رشد تومور در موش ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این محقق افزود: "ما دریافتیم که می توان از ملیتین با مولکول های کوچک یا شیمی درمانی، مانند دوتاکسل، برای درمان انواع بسیار تهاجمی سرطان پستان استفاده کرد. ترکیبی از ملیتین و دوتاکسل در کاهش رشد تومور در موش بسیار کارآمد بود.

خوشبختانه ، ملیتین می تواند سنتز شود، بنابراین برای درمان مبتنی بر زهر زنبور عسل در آینده هیچ آسیبی به زنبورها نخواهد رساند. نویسندگان مطالعه جدید با احتیاط خوش بین هستند و تأکید می کنند که برای اعتبارسنجی این درمان امیدوار کننده، تحقیقات بیشتری لازم است.

در آینده، دانشمندان می خواهند سمیت را بررسی کنند و قبل از شروع آزمایشات بالینی، مطمئن ترین و کارآمدترین دوز را پیدا کنند.

این یافته ها امروز در مجله Nature گزارش شده است.

زمان انتشار: یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰:۰۰