خبرگزاری علم و فناوری

ایمنی درمانی سرطان ، HIV پنهان شده را در پژوهش روی موش کاوش می کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از فارس، اچ آی وی ویروسی موذی است که می تواند در داخل سلولهای آلوده آماده خوابیدن باشد و در صورت توقف درمان دوباره ظهور می کند. اکنون گروهی از محققان راهی برای کوچک کردن مخزن ویروسی با انطباق روش ایمونوتراپی سرطان برای شارژ بیش از حد سلول های ایمنی در موش ها پیدا کرده اند.

در حالی که اچ آی وی هنوز یک بیماری کشنده است ، می توان با درمان ضد رترو ویروسی (ART) آن را کنترل کرد. این روش درمانی شامل مصرف روزانه یک داروی سرکوب کننده ویروس است که در حال حاضر نمی توان آن را به طور کامل از بدن خارج کرد. این به این دلیل است که نسخه هایی از ویروس می تواند در ژنوم سلولهای آلوده پنهان شود و منتظر بماند تا در صورت قطع ART دوباره ظاهر شود.

مقابله با این مخزن ویروسی ممکن است کلید درمان باشد. نتایج امیدوار کننده ای که اخیراً از داروهایی به نام مهارکننده های HDAC و ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 حاصل شده است. اکنون تیمی از دانشمندان برای ریشه یابی این مخزن HIV روش ایمونوتراپی سرطان را اصلاح کرده اند.

سلول درمانی (سلول گیرنده آنتی ژنChimeric CAR) شامل برداشتن سلول های ایمنی از بدن بیمار و برنامه ریزی مجدد آنها برای هدف قرار دادن سلول های مبتلا به یک بیماری خاص معمولاً سرطانی و دوباره تولید مجدد آنها به بدن است.

برای مطالعه جدید نیز تیم تحقیقاتی نوع جدیدی از سلول T را ایجاد كرد كه هدف آن اچ آی وی است. این شامل مهندسی سلولهای T برای بیان دو نوع مختلف ماشین است. گیرنده هایی که به هدف متصل می شوند. هر کدام دارای یک پروتئین CD4 است که به آن اجازه می دهد تا HIV را هدف قرار دهد و یکی از دو "حوزه تحریک همزمان" است که عملکرد آن را تقویت می کند. یکی به تحریک تکثیر و ماندگاری سلول های T کمک می کند در حالی که دومی به از بین بردن سلول های آلوده به طور موثرتری کمک می کند و ماده نهایی نیز پروتئینی به نام C34-CXCR4 بود که از آلوده شدن HIV به سلولهای T اصلاح شده توسط خود HIV جلوگیری می کند.

نتیجه نهایی نیز سلولهای T CAR بود که در از بین بردن سلولهای آلوده موثر بودند، می توانستند برای مدت طولانی در بدن تکثیر و زنده بمانند و حداقل تا حدی در برابر عفونت با HIV مقاوم باشند.

در آزمایشات روی موشهای آلوده ، تیم تحقیق متوجه شد که سلول درمانی دوگانه T باعث تکثیر HIV کندتر و سلولهای کمتری نسبت به موشهای درمان نشده می شود. در جریان خون موشهای تحت درمان محققان همچنین مقادیر کمتری از ویروس و سلولهای زنده CD4 + T را که معمولاً HIV به آنها حمله می کند را یافتند. هنگامی که با ART معمولی ترکیب می شود ویروس حتی سریعتر سرکوب می شود و مخازن ویروسی کوچک می شوند در مقایسه با موشهایی که به تنهایی ART دریافت می کنند.

وی تاد آلن محقق اصلی می گوید: "توانایی این سلولهای محافظت شده Dual CAR T در كاهش بار اچ آی وی در انواع بافتها و انواع سلولها از جمله حافظه طولانی مدت سلولهای CD4 + T ، ما معتقدیم از روش استفاده از سلول درمانی CAR T به عنوان ابزاری جدید برای هدف گیری پشتیبانی می كند. مخزن HIV برای درمان عملی HIV".

این تیم می گوید که دستیابی به موفقیت نه تنها می تواند به یک درمان جدید برای HIV منجر شود بلکه استفاده از سلولهایT CAR را برای سرطان نیز بهبود می بخشد. البته کار هنوز در مراحل اولیه است بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج به انسان منتقل شود.

این تحقیق در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

منبع: بیمارستان عمومی ماساچوست