خبرگزاری علم و فناوری

استراتژی های مختلف مدارس دنیا:

کشور های دنیا مدارس خود را چگونه بازگشایی کرده اند؟

در اکثر کشور هایی دنیا بازگشایی مدارس اتفاق افتاده است اما این بازگشایی با استراتژی هایی همراه بوده است به عنوان مثال در فرانسه والدین تصمیم به رفتن یا نرفتن به مدرسه می گیرند، در آلمان دانش آموزان در گروه های کوچک تقسیم شده و به مدرسه می روند، در ژاپن نصف کلاس با رعایت پروتکل ها به حضوری درس می خواند و ...

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از زنجان، همه گیری بیماری کرونا تاثیرات مخرب خود را در تمام زوایای زندگی بشر برجا گذاشته، تاثیری که جنگ های اخیر نتوانسته اند مثل آن مخرب باشند. نظام های آموزشی جهان امروزه با توجه به شیوع گسترده ویروس covid 19  آسیب های فراوانی را متحمل شده اند و کارشناسان این حوزه با توجه به شرایط موجود تصمیم به بازگشایی مدارس نموده اند تصمیمی که اگر در اجرای آن کوچک ترین بی دقتی صورت گیرد فاجعه بزرگی را به وجود خواهد آورد.

مسئولین عالی در وزارت آموزش و پرورش کشور طی مصاحبه های روز های اخیر از تصمیم بازگشایی و حضوری شدن آموزش به صورت تمام قد دفاع کرده اند بطوریکه وزیر آموزش و پرورش در گفت و گوی ویژه خبری عنوان کرده است که مدارس برخی کشورها از جمله مدارس کشورهای اروپا و آسیای جنوب شرقی از یک هفته قبل بازگشایی شده اند.

بازگشایی مدارس اروپا

صحیح است که کشور های اروپایی و جنوب شرق آسیا همزمان با درگیری با بیماری کرونا اقدام به بازگشایی مدارس نموده اند اما هر کدام بر اساس یک منطق و استدلال قوی سراغ این مرحله رفته اند برای مثال در کشور انگلستان از مهمترین دلایل بازگشایی مدارس، ارتباط مستقیم اقتصاد با آموزش و پرورش است  چرا که که والدین باید به کار خود برگردند. انگلیس از جمله کشورهایی است که به خاطر ویروس کووید 19 بیشترین آسیب اقتصادی را در جهان دیده است.

همچنین کشورامارات متحده عربی این تضمین را داده که مدارس در صورتی بازگشایی خواهند شد که میزها یک متر از هم فاصله داشته باشند و دوربین‌های حرارتی در مقاطع ورودی کلاس‌های درس، مدارس و سالن‌های ورزشی، دانش‌آموزان را اسکن خواهند کرد. نیمی از دانش‌آموزان در کلاس و نیمی دیگر به صورت آنلاین آموزش خواهند دید. این حق انتخاب در اختیار والدین است.

در فرانسه مدارس بنا به اظهارات وزیر این کشور مدارس به طور قطع باز خواهند شد اما این والدین هستند که تصمیم خواهند گرفت فرزندان خود را به مدرسه بفرستند یا نه. افرادی که مایل هستند حضوری در مدرسه باشند با فاصله‌گذاری یک متری و رعایت تمام پروتکل‌ها در کلاس خواهند بود و در غیر اینصورت تحت نظر والدین به صورت مجازی موظف هستند در خانه ادامه تحصیل دهند، این سخنان در حالی مطرح است که فرانسه هنوز وارد موج دوم همه‌گیری کرونا نشده است.

بزرگترین اختلال در سیستم های آموزشی در طول تاریخ رخ داده است و تقریبا 1.6 میلیارد دانش آموز را در بیش از 190 کشور، 94٪ از جمعیت دانشجویی جهان و در کشورهای کم درآمد و متوسط​​، 99٪ دانشجویان تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفته اند که این تعطیلی های ناشی از همه گیری، نابرابری آموزشی موجود را تشدید کرده است.

در کشور آلمان برای بازگشایی مدارس تدابیر خاصی صورت گرفته است از جمله اینکه دانش آموزان به گروه های چندین نفری تقسیم شده اند. اختلاط همگروه ها با یکدیگر ممنوع است و معلمان به گروه های خاصی اختصاص می یابند. هدف از مدل کوهورت جلوگیری از نیاز کل دانش آموزان به قرنطینه در صورت شیوع است. دانش آموزان حتی در داخل "هم گروه" خود ملزم به استفاده از ماسک صورت در راهروها و ورود به کلاس ها هستند اما پس از نشستن روی میز می توانند آنها را در آورند. همچنین به آنها توصیه می شود که دست خود را از هرگونه نرده ای دور نگه دارند و ملزم به شستن مرتب دست خود هستند.

اگرچه بازگشایی مدارس کار آسانی برای دولت آلمان نبوده است، کشوری که دارای آزمایش سریع و رایگان، ردیابی تماس موثر و میزان عفونت کمتر بیماری کروناست، اما با این وجود مدارس برای مهار شیوع ویروس تلاش فراوانی کرده اند. در برلین ، یکی از اولین شهر های بازگشایی مدارس در این کشور، حداقل 42 مدرسه از 825 موردی که مجدداً بازگشایی شدند، گزارش موارد COVID-19 را در دو هفته اول بازگشایی گزارش دادند که در نتیجه صدها دانش آموز و معلم مجبور به قرنطینه شدند. با این وجود ، علی رغم بروز موارد، این کشور هنوز هیچ شیوع عمده یا تعطیلی طولانی مدت مدارس را مشاهده نکرده است با توجه به اظهارات آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان کودکان نباید بازنده همه گیری باشند بطوریکه قصد دارد این اقدام را در اولویت قرار دهد حتی اگر این به قیمت بستن سایر اماکن عمومی تمام شود.

ایتالیا پس از پایان قفل اولیه در مهار کرونا اکنون قصد این را دارد که مدارس را در 14 سپتامبر بازگشایی کند. برای تحقق این اقدام و همچنین برقراری فاصله اجتماعی در مدارس کلاس ها را کوچک تر نموده است. بناست50،000 کارمند موقت آموزشی برای ایجاد این امکان بکارگیری شوند و در برخی از مناطق، مدارس به معنای واقعی کلمه، میزها را از هم جدا می کنند.

ژاپن و اوروگوئه

دانش آموزان و معلمان باید ماسک بزنند، معلم ها علاوه بر آن باید از محافظ صورت استفاده کنند و همچنین یک فشار جدی از طرف مسئولین کشور ایتالیا برای برگزاری کلاس های حل تمرین یا گذراندن این کلاس ها در سالن های اجتماع بزرگ همچون سالن تئاتر و موزه ها وارد شده است.

 ژاپن که  COVID-19 را بیش تر و دقیق تر تحت کنترل  خود دارد، در ماه ژوئن رویکرد محافظه کارانه ای برای بازگشایی مدارس در پیش گرفته و هر مدرسه ای استراتژی جداگانه ای در پیش گرفته است اما به طور کلی دانش آموزان ژاپنی در روزهای متناوب به صورت حضوری در کلاس شرکت می کنند، بطوری که کلاس ها فقط نصف پر می شوند. ظهرها ساکت و از نظر اجتماعی فاصله دارند و دانشجویان روزانه تحت بررسی دما قرار می گیرند. این اقدامات احتیاطی سختگیرانه تر از سایر کشورها  اتخاذ می گردد اما با این همه والدین ​​دانش آموزان و معلمان همچنان در مورد بازگشت به مدرسه ابراز تردید می کنند و از اقدامات مجدد ابراز نارضایتی می کنند.

اوروگوئه نمونه دیگری است که در مورد بازگشایی عملکرد خوبی داشته است کشور مترقی آمریکای جنوبی با 3.4 میلیون نفر جمعیت دارای کمترین میزان ابتلا به COVID-19 در این مناطق و مرگ و میر است و هرگز اقتصاد خود را به طور کامل تعطیل نکرده است. اوروگوئه یکی از اولین کشورهای نیمکره غربی بود که دانش آموزان خود را به صورت مرحله به مرحله به مدرسه بازگرداند، در اواخر آوریل، اروگوئه مدارس را در مناطق روستایی، که  دارای جمعیت دانش آموزان کمتری است، بازگشایی کرد. در اوایل ماه ژوئن، گروه های آسیب پذیر دانش آموزی را که برای دسترسی به یادگیری آنلاین با مشکل روبه رو بودند را وارد کلاس های درس کرد و سپس همه دانش آموزان را به کلاس های درس بازگرداند.

مگر می توان مدارس را تعطیل کرد؟

همانطور که مشاهده می شود هیچ راه کاملی برای بازگشایی مدارس در طی یک بیماری همه گیر وجود ندارد. حتی وقتی کشوری تحت کنترل COVID-19 باشد، هیچ تضمینی برای بازگشایی ایمن مدارس وجود ندارد. سیاست بازگشایی آرام در واقع توانسته امتحان خوبی پس دهد. پوشیدن دقیق ماسک و فاصله اجتماعی بسیار حیاتی است، هم در مدارس و هم در جوامع اطراف. مسئولان و خانواده ها به داده های قابل اعتماد و بروز نیاز دارند تا بتوانند به طور مستمر شیوع بیماری را ارزیابی کنند و در صورت لزوم سریعا تغییر رویه دهند.

همه گیری کرونا برای کشور هایی از قبیل ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی غیر منتظره نبوده است چرا که از قبل، تکنولوژی های آنلاین را به راه انداخته بودند و با همه گیری این بیماری و تعطیل شدن مدارس آموزش را بدین شیوه ادامه دادند.

انتهای پیام/

زمان انتشار: دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳:۵۰

شناسه خبر: 90590

مطالب مرتبط :
مدرسه عشایری

دانش آموزان عشایر همراه با سایرین به سرکلاس می‌روند

مدارس عشایری به صورت سیار، نیمه سیار و ثابت اداره می‌شوند که شامل هزار و ۷۰۰ مدرسه سیار و نیمه سیار و ۱۳۰۰ مدرسه کانکسی ۸۰۰ مدرسه به صورت چادر و تعدادی مدرسه کپری می باشد.

مدارس

علم و فناوری گزارش می دهد؛

آیا حضور دانش آموزان در مدارس روند همه گیری موج سوم کرونا را تسریع می بخشد ؟

روز گذشته در حالی مدارس کار خود را با حضور دانش آموزان آغاز کردند که بسیاری از کارشناسان، بازگشایی مدارس در شرایط کنونی را تصمیمی اشتباه می دانند و معتقدند شروع کلاس ها ممکن است شیوه موج سوم کرونا را در کشور تسریع ببخشد.

دکتر روازاده

درخواست یک متخصص طب سنتی از وزیر بهداشت؛

تحقیقات درباره تأثیرات بخور جوش ‌شیرین در درمان کرونا انجام شود

یکی از اساتید طب سنتی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرد تحقیقات درباره تأثیرات بخور جوش ‌شیرین در درمان و پیشگیری از کرونا انجام شود.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب