خبرگزاری علم و فناوری

تولید چرم از قارچ جایگزین چرم سنتی

نتایج پژوهش محققان نشان می‌دهد که تولید چرم از قارچ‌ می‌تواند یک جایگزین دوستدار محیط زیست برای چرم سنتی باشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیواطلس، یک مقاله مروری جدید، از یک تیم بین المللی از دانشمندان مواد، نشان می دهد که چرمی مانند ماده ساخته شده از زیست توده مشتق شده از قارچ، دارای پتانسیل ارزان تر و سازگار با محیط زیست نسبت به چرم حیوانات یا مشتقات پلاستیکی آن است.

هزاران سال است که انسان از حیوانات چرم تولید می کند. اخیراً، در کنار افزایش نگرانی های اخلاقی در مورد دامپروری دام، هزینه های زیست محیطی تولید چرم به یک مسئله جدی تبدیل شده است. علاوه بر آسیب های زیست محیطی ناشی از پرورش دام، عمل فرآوری چرم به حجم زیادی از مواد شیمیایی خطرناک نیاز دارد.

شکال چرمی جایگزین و غیر حیوانی به طور سنتی توسط طرفداران پایداری پذیرفته شده است. در حالی که این نوع "منسوجات وگان" بسیاری از موضوعاتی را که هنگام تولید چرم سنتی یافت می شود، کنار می گذارند، اما این مواد مصنوعی معضلات خاص خود را دارند. چرم های مصنوعی و همچنین با تکیه بر مواد شیمیایی سمی برای تولید، با همان مشکلات غیر قابل تجزیه بیولوژیکی مواجه می شوند که اکثر محصولات پلاستیکی با آن روبرو هستند.

الکساندر بیسمارک از دانشگاه وینا و نویسنده همکار در این مقاله گفت: ما تمایل داریم چرم مصنوعی، که بعضاً به عنوان "چرم وگان" شناخته می شود، برای محیط زیست بهتر تلقی شود. با این حال، چرم سنتی ممکن است از نظر اخلاقی سوال برانگیز باشد، و هر دو جایگزین چرم و پلاستیک با پایداری محیط زیست روبرو هستند.

ایده استفاده از زیست توده قارچ به عنوان پایه ای برای تولید مواد و منسوجات جدید نیست. در دهه 1950 تولیدکنندگان کاغذ کشف کردند که می توان از پلیمری به نام کیتین که در دیواره سلولی قارچ ها وجود دارد برای تولید کاغذ نوشتاری استفاده کرد. اخیراً از این ترکیبات مشتق شده از قارچ ها برای ایجاد همه چیز، از مصالح ساختمانی گرفته تا منسوجات مد روز استفاده شده است.

A closer look at the leather product developed from mycelium fungi sheets

چرم مشتق شده از قارچ ها نوآوری نسبتاً جدیدی است. همانطور که طرفداران قارچ شناسی می دانند، قارچ های کوچکی که می بینیم از زمین بیرون می آیند تنها قسمت کوچکی از قارچ های خاص است. در زیر زمین، اغلب یک شبکه پراکنده از شاخه های منشعب و رشد رشته ای وجود دارد که در مجموع به عنوان میسلیوم شناخته می شوند. از این ساختار میسلیوم است که می توان چرم تولید کرد.

بیسمارک و همکارانش در مقاله مروری جدید خود، منتشر شده در مجله  Nature Sustainability، پیشرفت در فرآیندهای تولید را موجب شده اند که چرم قارچ بدست آمده بتواند "انتظارات عملکردی و زیبایی شناختی مصرف کنندگان" را برآورده کند. این مقاله استدلال می کند که چرم قارچ بر مسائل اخلاقی پیش روی چرم حیوانات و مسائل زیست محیطی چرم های مصنوعی غلبه دارد.

محققان خاطرنشان کردند: علاوه بر اینکه از نظر محیط زیست نسبت به چرم و گزینه های مصنوعی آن پایدارتر است، زیرا به دامداری یا استفاده از منابع فسیلی تکیه ندارند، جایگزین های چرمی مبتنی بر زیست توده قارچ نیز در پایان عمر مفید قابل تجزیه هستند.

A closer look at "mushroom leather"

مقیاس بندی تولید چرم قارچ تا سطح صنعتی شاید یکی از موانع باقی مانده برای این صنعت نوپا باشد. اما این ممکن است برای مدت طولانی دیگری مشکلی ایجاد نکند. سال گذشته تیمی از فنلاند توسعه آنچه را که آنها ادعا کردند یک فرآیند صنعتی جدید است که می تواند تولید چرم قارچ را افزایش دهد، نشان داد.

بیسمارک و همکارانش معتقدند که گزینه های چرمی مشتق شده از قارچ ها قرار است نقش عمده ای در بازارهای پارچه آینده داشته باشند.

بیسمارک می گوید: این محصول پایدار، ارزان، با اخلاق، قابل تجزیه و زیست محیطی است.

وی ادامه داد: پیشرفت های قابل توجه در چرم های مبتنی بر قارچ و تعداد روزافزون شرکت هایی که آنها را تولید می کنند، نشان می دهد که این مواد جدید نقش قابل توجهی در آینده پارچه های دارای مسئولیت اخلاقی و زیست محیطی خواهند داشت.

زمان انتشار: شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰:۰۰