خبرگزاری علم و فناوری

به سرپرستی محقق ایرانی تحقق یافت؛

ایرانیان باستان ۹۰۰ سال پیش در حال ساخت فولاد کروم "قرن ۲۰" بودند

محققان دانشگاه کالج لندن به سرپرستی محقق ایرانی خود یک مکان باستانی به نام چاهک در جنوب ایران را به عنوان یک سایت تولید فولاد باستان شناسایی کردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیواطلس؛ کروم یک ماده افزودنی رایج در آلیاژها برای ساخت موادی مانند فولاد ابزار یا فولاد ضد زنگ است و مدت ها تصور می شد که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 اختراع شده باشد. اما اکنون، باستان شناسان دریافته اند که ایرانیان باستان از قرن یازدهم - تقریباً هزار سال قبل - کروم را در فولاد خود مخلوط می کردند.

این تیم به سرپرستی رحیل علیپور از دانشگاه کالج لندن (UCL) چندین نسخه خطی قرون وسطایی فارسی را مطالعه کردند و یک مکان باستانی به نام چاهک در جنوب ایران را به عنوان یک سایت تولید فولاد باستان شناسایی کردند.

چاهک در تعدادی از نسخه های خطی تاریخی مربوط به قرن 12 تا 19 به عنوان یکی از مراکز تولید فولاد که زمانی مشهور بود، توصیف شده است و تنها مکان باستان شناسی شناخته شده در مرزهای ایران است که دارای شواهد ساخت فولاد بتونی است.

بخصوص یک نسخه خطی توجه آنها را به خود جلب کرد. این نسخه خطی با عنوان «الجماهیر فی المعارف الجواهر» که به "خلاصه ای برای شناختن سنگهای قیمتی" ترجمه می شود، در قرن دهم یا یازدهم میلادی توسط چند جانبه ابوریحان بیرونی نوشته شده است. نکته اساسی، این تنها دستور شناخته شده برای جعل فولاد در بوته های با درجه حرارت بالا بود. مشکل این است که پیروی از دستورالعمل هزار ساله ممکن است دشوار باشد.

مارکوس مارتینون تورس، آخرین نویسنده مطالعه گفت: روند شناسایی می تواند بسیار طولانی و پیچیده باشد و این به چند دلیل وجود دارد. اولاً، ممکن است دیگر از زبان و اصطلاحاتی که برای ثبت فرآیندهای تکنولوژیکی یا مواد استفاده می شود استفاده نشود، یا معنی و انتساب آنها با آنچه در علم مدرن استفاده می شود متفاوت باشد

یک ماده با عنوان "روسختاج" باستان شناسان را متحیر کرد. سرانجام آنها آن را به عنوان ماده معدنی کرومیت شناسایی کردند، که می تواند برای ساخت فولاد بتونی کروم استفاده شود. نکته مهم، این امر با کشف آثار کرومیت و کروم در آثار باستانی از سایت چاهاک پشتیبانی شد.

A scanning electron microscope image of slag inside a crucible, with a silvery blob of steel

تیم با استفاده از قرار دادن رادیوکربن رادیو بر روی چندین تکه ذغال بازیافت شده از سرباره های بوته های تراشکاری و ماشین آلات ساختمانی، محل کار را بین قرن های 11 و 12 قدمت گذاشت. با تصویربرداری میکروسکوپ الکترونی روبشی، آثاری از کرومیت مشخص شد و در سرباره بوته، ذرات فولادی حاوی وزن یک تا دو درصد کروم را یافتند.

این کروم بسیار کمتر از چیزی است که در فولاد ضد زنگ مدرن و فولاد ابزار پیدا می کنید، که می تواند به 11 تا 13 درصد برسد، اما این واقعیت که در چیزی بسیار قدیمی است قابل توجه است.

علیپور نویسنده اصلی این مطالعه گفت: تحقیقات ما اولین شواهد از افزودن آگاهانه یک ماده معدنی کروم در تولید فولاد را ارائه می دهد.

وی افزود: ما معتقدیم این یک پدیده فارسی بود. این تحقیق نه تنها اولین شواهد شناخته شده در مورد تولید فولاد کروم را که از اوایل قرن یازدهم میلادی شروع می شود، ارائه می دهد، بلکه همچنین یک ردیاب شیمیایی ارائه می دهد که می تواند به شناسایی مصنوعات فولادی بتونه در موزه ها یا مجموعه های باستان شناسی کمک کند تا به منشا آنها در چاهک برسد.

این تیم می گوید که نسخه های خطی آن زمان فولاد چاهاک را به دلیل الگوهای پیچیده ستایش می کردند، اما اشاره کردند که شمشیرهای ساخته شده از این ماده کاملاً شکننده هستند. طبق این مطالعه، با محتوای بالای فسفر آن مطابقت دارد.

این تحقیق در مجله Journal of Archaeological Science منتشر شده است.

زمان انتشار: پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰