خبرگزاری علم و فناوری

دانشمندان دانشگاه ماساچوست اعلام کردند؛

محلول ید می تواند در مدت ۱۵ ثانیه ویروس کرونا را به صورت صددرصد نابود کند

دانشمندان دانشگاه کانتیکت در ماساچوست آمریکا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه دست یافته اند که ماده یُد موجود در نمک می‌تواند در مدت ۱۵ ثانیه ویروس کرونای موجود در دهان و گلو را از بین ببرد .

گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری با گذشت چندین ماه از شیوع کرونا در جهان و تلاش دانشمندان برای کشف واکسن و داروی این بیماری تاکنون هیچ درمانی برای آن کشف نشده است و تنها راه در امان ماندن از این ویروس منحوس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی مقامات بهداشتی است. اما دانشمندان به تازگی کشف نموده اند که محلول ید موجود در نمک های طعام می تواند در مدت 15 ثانیه ویروس کرونا را به صورت صددرصد نابود نماید.

نمک یددار چیست و چگونه ساخته می شود ؟

نمک ماده ای معدنی است که عمدتاً از سدیم و کلر ساخته شده، و از مهم‌ترین املاحی است که در خوراک روزانه انسان‌ها به کار می‌رود. به نمک خوراکی در شیمی سدیم کلرید نیز می‌گویند. نمک خوراکی به شکل معدنی در ته‌نشین‌ها و رسوب‌ها همچین چین خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می‌شود. همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است که قابل برداشت نیز می‌باشد. سدیم به دلیل نقشی که به عنوان الکترولیت و محلول اسمزی دارد، یک ماده مغذی ضروری برای سلامت بدن انسان محسوب می‌شود.

بلور نمک خوراکی

از آنجا که کمبود عنصر ید در رژیم غذایی انسان موجب بیماری‌های گوناگون مانند گواتر می‌شود، معمولاً به نمک خوراکی تصفیه شده، پتاسیم یدات نیز اضافه می‌کنند تا مصرف‌کنندگان از آن بهره‌مند شوند و مقدار لازم روزانه را دریافت کنند. این محصول نمک یددار نامیده می‌شود. نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند. در ایران با توجه به بررسی‌های انجام شده در سطح کشور از نظر میزان ید موجود در آب و خاک و شیوع گواتر، ۴۰ میکروگرم به ازای هر گرم نمک (۴۰ ppm) اضافه می‌شود.

آب نمک استاندارد چگونه ساخته می شود ؟

آب نمک به محلول آب و نمک طعام گفته می‌شود که فواید و همچنین کاربرد‌های بسیاری دارد. آب نمک به محلولی گفته می‌شود که درصد نمک آن بالاتر از ۵ درصد باشد. طبق منابع گفته شده در صورتی که شوری آب بین ۵/۳ تا حدود ۲۶ درصد باشد، محلول آب نمک است. ۵/۳ درصد شوری مربوط به نمک موجود درآب دریاست و ۲۶ درصد، درصد معمول نمک در آب اشباع‌شده با نمک است.

فواید آب نمک یددار چیست؟

آب نمک یددار به خاطر خاصیت میکروب کشی و ضدعفونی کنندگی که دارد کاربرد‌های بسیاری دارد. از جمله فواید آب نمک نگهداری مواد غذایی، ضدعفونی کردن دهان، کنترل سرماخوردگی و ضدعفونی کردن پوست است. در ادامه به تعدادی از خواص این ماده اشاره خواهیم کرد :

۱- آب نمک به عنوان ضدعفونی کننده دهان

از مهمترین خواص و فواید آب نمک خاصیت میکروب کشی است. آب نمک به وسیله همین خاصیت ضد باکتری و آنتی سپتیک که دارد می‌تواند درد و التهاب را کاهش داده و باعث از بین رفتن عفونت دهان شود. آب نمک رشد باکتری‌ها را در دهان متوقف می‌سازد. غشای مخاطی دهان به کمک آب نمک بهبود می‌یابد و در اثر تغییری که در PH دهان ایجاد می‌نماید تکثیر میکروارگانیسم‌ها را در دهان با مشکل مواجه می‌کند.

۲- تسکین گلودرد

مهم‌ترین و مؤثرترین روش برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات گلو و بیماری‌های حلق شست و شوی مرتب و روزانه گلو با محلول آب نمک است.

۳- فواید آب نمک برای زیبایی مو

برای داشتن مو‌هایی زیبا و مواج شبیه موج‌های دریا می‌توانید نمک را در آب ریخته و ترکیب نمایید، سپس بر روی مو‌های خود اسپری نمایید. اجازه دهید مو‌های شما خشک شده و یا با انجام حرکات ضربه‌ای مو‌ها را خشک نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که در اثر استفاده بیش از حد و مکرر از آب نمک، ممکن است موهای شما خشک شود. پس با استفاده از مرطوب کننده‌های مو از هرگونه آسیب‌های وارده به مو خودداری نمایید.

۴- آب نمک برای پیشگیری از عفونت پا

یک کاسه آب نمک درست کنید. پای خود را درون آن قرار دهید. این کار مانع ایجاد عفونت پا می‌شود. پس از این کار به منظور جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب کننده استفاده نمایید.

۵- درمان کننده پوسیدگی دندان

نمک با خاصیت میکروب کشی و غلظت خود میکروب‌های دندان را از بین می‌برد. به دلیل ویژگی جذب بالای آب، میکروب‌های دندان به وسیله نمک به دام افتاده و نابود می‌شوند در نتیجه پوسیدگی دندان کنترل می‌گردد. بنابراین استفاده از آب نمک بعد از مسواک و نخ دندان علاوه بر رفع بیماری‌های دهان و دندان باعث کاهش دادن پوسیدگی دندان می‌شود.

۶- نگهداری مواد غذایی با‌ آب نمک

برای نگهداری ماهی، گوشت، میوه، سبزیجات از آب نمک استفاده می‌شود. همچنین به منظور حفظ یا ایجاد طعم مواد غذایی غیر گوشتی از آب نمک استفاده می‌شود.

۷- ضدعفونی کردن بینی

یکی از روش‌های بسیار قدیمی استفاده از فواید آب نمک به منظور بهداشت بینی است. آب نمک می‌تواند سوراخ‌های بینی را از ذرات کثیف و بیماری زا تمیز و ضدعفونی نماید و همچنین باعث تقویت پوشش مخاط بینی گردد.

۸- فواید آب نمک برای درمان سینوزیت

در صورت شست و شوی مرتب بینی خود با آب نمک، اثر بخشی استفاده از دارو‌های سینوزیت بالاتر می‌رود و این روش راهی مؤثر و کارآمد برای کاهش یا از بین بردن علائم سینوزیت در بیماران مبتلا به سینوزیت است.

۹- پیشگیری و کنترل سرماخوردگی

شست و شوی روزانه دهان و بینی و غرغره کردن با آب نمک برای شستشوی گلو از سرفه، سرماخوردگی، بیخوابی، التهاب چشم، بینی و گلو، خستگی، سردرد، باز شدن مجاری تنفسی و... بسیار مفید است.

محلول ید می تواند باعث از بین رفتن ویروس کرونا در مدت 15 ثانیه شود

دانشمندان دانشگاه کانتیکت در ماساچوست آمریکا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه دست یافته اند که ماده یُد می‌تواند در از بین بردن کرونا ویروس موثر باشد. به گفته این دانشمندان ماده ید ضدعفونی کننده مناسبی در برابر ویروس کرونا است و ۱۵ ثانیه شستشوی دهان و بینی با آن ویروس را از بین خواهد برد.

این محققان آمریکایی، هنگامی که نمونه‌های ویروس کرونا را در برابر سه غلظت مختلف محلول ید ۰.۵ درصد، ۱.۲۵ درصد و ۲.۵ درصد آزمایش کردند، مشخص شد که محلول ید در مدت ۱۵ ثانیه ویروس را کاملا غیرفعال می‌کند، اما زمانی که همان آزمایش را با اتانول انجام دادند ویروس همچنان فعال بود.

بینی و دهان یکی از اصلی‌ترین محل‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان هستند که با ضدعفونی کردن آن‌ها توسط محلول ید در ۱۵ ثانیه می‌توان ویروس کرونا را از بین برد.

دانشمندان توصیه می کنند افراد در صورتی که به محلول ید دسترسی ندارد ، روزانه چندین بار از آب و نمک برای شستشوی دهان و بینی خود استفاده نمایند .

این تحقیق در مجله truescoopnews منتشر شده است.

انتهای پیام /