خبرگزاری علم و فناوری

در تحقیقات پژوهشگاه رویان به نتیجه رسید؛

شناسایی مهارکننده سرطان روده بزرگ

بتازگی و بنا به تحقیقات پژوهشگران ایرانی در پژوهشگاه رویان، موفق به معرفی hsa-miR-۳۶۵۸ به عنوان سرکوب‌کننده بیان ژن OCT۴ و مهارکننده تومورهای سرطان روده بزرگ شدند.

به گــــزارش خبرگزاری علم و فناوری - استان سمنان؛یکی از نشانگرهای پرتوانی ژن، «OCT۴» است که علاوه بر سلول‌های بنیادی پرتوان در سلول‌های ایجادکننده تومورهای سرطانی نیز بیان می‌شود؛ به همین دلیل آگاهی از سازوکارهای مولکولی تنظیم‌کننده بیان این ژن دارای اهمیت است.

RNAهـــا چه هستند؟

میکروRNA ها به اختصار miRNA توالی های RNA ای غیر کد شونده و کوچکی (حدود 22 نوکلئوتید) هستند که در گیاهان، حیوانات و بعضی از ویروس ها وجود دارند و در کنترل  RNA، تنظیمات بعد از رونویسی و بیان ژن نقش بسزایی دارند. با وجود اینکه  بیشتر micro RNA ها ساکن در درون سلول هستند، بخشی دیگر که معمولا ( miRNA) های در حال گردش یا بیرون سلولی نام دارند، در محیط های بیرون سلولی نیز، مانند مایعات بیولوژیک  و محیط کشت سلولی حضور دارند. میکرو RNA   ها طبق  رابطه جفت بازی با توالی های مکمل خود در درون مولکول های mRNA عمل می کنند.

ژنوم انسان در حدود بیش از 1000 رونوشت میکرو آر ان آ کد می کند که در بسیاری از سلول های پستانداری یافت میشوند و در حدود 60 درصد ژن های انسانی و سایر پستانداران را در بر میگیرد.

میکرو RNA ها در گیاهان و حیوانات به خوبی حفظ شده اند و به نظر می رسد از اجزای تکاملی قدیمی و حیاتی در تنظیم بیان ژن باشند. miRNA های گیاهی اغلب به طور کامل با mRNA های مورد هدف جفت می شوند و منجر به سرکوب بیان ژن از طریق شکسته شدن رونوشت های هدف می شوند.

ساختار RNA از اشکال حلزونی تا زنجیره‌های غیرمارپیچی متفاوت است.

تاکنون ریز RNAهای (microRNAs) اندکی در ارتباط با تنظیم بیان این ژن شناسایی شده‌اند. به دنبال یافتن ریز RNA جدیدی که در تنظیم بیان OCT۴ موثر هستند محققان در دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه رویان به بررسی بیوانفورماتیک داده‌های مولکولی پرداختند.

در میان بسیاری از انواع RNA موجود در سلول‌ها، سه مورد از آن‌ها بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این سه نوع مولکول RNA در تمام موجودات وجود دارند:

•     RNA پیام‌رسان (mRNA)
  •     RNA انتقال دهنده (tRNA) یا RNA حامل
  •     RNA ریبوزو‌می (rRNA)

این مولکول‌های RNA و انواع دیگر RNA‌ها در درجه اول واکنش‌های بیوشیمیایی را مشابه آنزیم‌ها انجام ‌می‌دهند. با این حال، برخی نیز عملکردهای کنترلی پیچیده‌ای در سلول بر عهده دارند. به دلیل درگیری در بسیاری از فرایندهای کنترلی و تنظیمی و همچنین فراوانی و عملکردهای متنوع، RNA‌ها در فرآیندهای سلولی و بیماری‌های مختلف نقش مهمی دارند.

نتایج این بررسی‌ها hsa-miR-۳۶۵۸ را به عنوان کاندیدای احتمالی معرفی کرد. بررسی‌ها نشان داد بیان این ریز RNA در سلول‌های توموری سرطان روده بزرگ در مقایسه با سلول‌های طبیعی روده بزرگ کاهش می‌یابد.

به‌علاوه این آزمایش‌ها نشان داد افزایش بیان miR-۳۶۵۸ با کاهش بیان OCT۴ در سلول‌ها همراه است. همچنین ارتباط مستقیم OCT۴ و miR-۳۶۵۸ به کمک روش‌های آزمایشگاهی نشان داده شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Biochemical Journal به چاپ رسیده است، miR-۳۶۵۸ را به عنوان یک ریز RNA سرکوب‌کننده تومور معرفی کرد که بر بیان ژن OCT۴ موثر است و می‌توان از آن برای درمان سرطان روده بزرگ استفاده کرد.

دکتر فهیمه حسینی، بهرام سلطانی، دکتر حسین بهاروند، دکتر سامان حسین‌خانی و همکارانشان موفق به انجام این تحقیقات شده اند.

انتهای متن/ص