خبرگزاری علم و فناوری

پیوند شگفت‌آور نئاندرتال و دنیسوان با مردان امروزی

مطالعه جدید DNA نئاندرتال و دنیسوان پیوند شگفت آوری با مردان امروزی را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از فارس، چندین دهه آزمایش کردن جداگانه ی DNA نئاندرتال ، آرشیوی از ژن های باستانی را تولید کرده است که تاریخچه روابط عاشقانه بین شاخه های منقطع از شجره نامه بشریت را بیان می کند.

تا پیش از این ، داستان نسبتاً انحرافی بوده است که به هر دلیلی به خوبی محفوظ شده ترین ماده از بقایای زن حاصل شده است و یک تاریخ ژنتیکی کامل در تاریکی باقی مانده است.

سرانجام باکمک توالی یابی کروموزوم Y که اخیراً انجام شده مردان نئاندرتال (معروف به نئاندرتال) اکنون باید جهت خود را اطلاع دهند.

محققان از سراسر جهان برای شناسایی موفقیت توالی DNA خاص مردان از بقایای سه نئاندرتال کشف شده از سایت های موجود در روسیه ، اسپانیا و بلژیک همکاری کردند.

همه در حدود 38000 تا 53000 سال پیش زندگی می کردند ، در سالهای بین الطلوعین از انسانهای منقرض شده ی در حال حاضر.

این ژن ها در عموزاده های شرقی ترشان و دنیسووان  با دو مجموعه بقایای سیبری از افرادی که حدود 70000 و 120،000 سال پیش زندگی می کردند با ژن های مشابه مقایسه شد.

اگر ما چیزی بهتر از این نمی دانستیم ، ممکن است حدس بزنیم که این مردان نئاندرتال و دنیسوان کروموزوم های نسبتاً مشابهی داشته باشند. از این گذشته آنها از همان موجودی تقسیم شدند که انسانهای مدرن را در حدود 800000 سال پیش جدا کرد ، فقط جدایی خود آنها بسیار جدیدتر بود که حدود 400000 سال پیش بوده است و این چیزی نبود که محققان دریافتند. در عوض کروموزوم Y در نئاندرتال ها برای ما بسیار نزدیک تر از دنیسووان ها بود.

مارتین پتر ، متخصص ژنتیک تکاملی از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک نویسنده اصلی این تحقیق می گوید: "این برای ما کاملاً تعجب آور بود."

"ما از مطالعه DNA اتوزومال آنها می دانیم كه نئاندرتال ها و دنیسوان ها از نزدیك با هم رابطه داشتند و انسان هایی كه امروز زندگی می كنند عموزاده های تکاملی دور از دسترس آنها هستند که قبل از بررسی اطلاعات انتظار داشتیم كه كروموزوم های Y آنها تصویری مشابه نشان دهند."

این اختلاف نشان می دهد که یک تعویض اندکی پس از جدایی آنها انجام شده است و کروموزوم Y اصلی نئاندرتال را با یک مورد دیگر مانند کروموزوم ما عوض می کند و اینکه چرا چنین تبادلاتی صورت گرفته دقیقاً روشن نیست.

ما می دانیم که نیاکان ما نمی توانستند دست خود را از یکدیگر (یا تقریباً از هر جمعیت انسانی دیگر) دور نگه دارند با وقایع مکرر اختلاط ژنتیکی و میراث DNA را در ژنوم های خودمان به جا گذاشته است.

اما این مانند پشت سر گذاشتن یک دستور کوچک ژنتیکی برای کنار آمدن با یک بیماری یا سوء تغذیه نیست بلکه این یک کتاب کامل دستور العمل است که به طور بالقوه طیف وسیعی از ویژگی های جنسی و غیر جنسی مردان را تحت تأثیر قرار می دهد.

یک احتمال این است که این نسخه از کروموزوم Y به سادگی کار بهتری انجام می داد.

پتر می گوید: "ما حدس می زنیم كه با توجه به نقش مهم كروموزوم Y در تولید مثل و باروری تناسب اندام پایین تر كروموزوم های Y نئاندرتال ممكن است باعث شده باشد كه انتخاب طبیعی باعث كروموزوم Y از انسانهای اولیه مدرن شود و در نهایت منجر به جایگزینی آنها شود."

شبیه سازی های رایانه ای نشان داد که جوامع نسبتاً کوچک نئاندرتال که در سراسر قاره پراکنده شده اند می توانند به راحتی از طریق هم نژادی دسته ای از جهش های مشکل ساز را جمع کنند.

نسخه قوی تری از کروموزوم Y که از انسان گرفته شده است می تواند باعث افزایش باروری شود و با انتقال از پدر به فرزندان خانواده به سرعت جای خود را به دست بیاورد.

آن اهدا كنندگان كروموزوم هر كدام که بودند سرانجام خودشان را رها كردند. گرچه ارتباط نزدیکتری با جامعه جهانی مدرن ما داشت اما خطوط خون آنها نیز بن بست بود.

به دست آوردن این سطح از جزئیات از استخوان های باستانی مردانه به خودی خود یک کار بزرگ بود. از مبحث مهیج در مورد مردانگی شکننده که بگذریم نیز کروموزوم Y دقیقاً یک کار جامد نیست.

در این تحقیق محققان با استفاده از توالی کروموزوم Y مدرن به عنوان الگویی برای مجموعه خاصی از کاوشگرها ، کروموزومهای Y اولیه انسان را کنار هم قرار دادند. کاوشگرها به همان اندازه که می توانستند DNA مشترک داشته باشند نیز توالی های منحصر به فرد کافی را برای ساختن یک تصویر ، کامل لایروبی کردند.

این یک فناوری است که شاید بتوانیم با استفاده از آن فصلهای گمشده گذشته نئاندرتال را پر کنیم.

نویسنده ارشد جانت کلسو از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک میگوید:

"اگر بتوانیم توالی های کروموزوم Y را از نئاندرتال هایی که قبل از این واقعه ی زودهنگام زندگی می کردند مانند نئاندرتال های 430000 ساله از سیما لوس هوئوسوس در اسپانیا را بازیابی کنیم ، پیش بینی می کنیم که آنها هنوز کروموزوم Y نئاندرتال اصلی را داشته باشند و بنابراین بیشتر شبیه دنیسوان ها خواهد بود تا انسان مدرن "

این مطمئناً امکان پذیر است اما با توجه به اینکه مطالعاتی از این قبیل بیشتر از هر واقعیت نمایشی مدرن باعث ایجاد پیچ و تاب می شود ، مطمئن هستیم که تقریباً در مورد مجموعه ای از ژن های مرد نئاندرتال که پیدا خواهیم کرد نیز یک یا دو شگفتی در انتظار ریارویی خواهیم بود.

این تحقیق در Sciencealert.com منتشر شده است.

مترجم: حسین استواری