خبرگزاری علم و فناوری

کشف ۲۴ سیاره فراخورشیدی که از زمین جای بهتری برای زندگی کردن هستند+عکس

همه با پارادوکس فرمی آشنا هستیم. این متناقض نمایی در خصوص امکان وجود حیات در سایر نقاط کائنات غیر از زمین است. پارادوکس فرمی می گوید: «کائنات بسیار پهناور است و در نتیجه امکان دارد که جایی دیگر از نیز امکان وجود حیات وجود داشته باشد.» سمت دیگر این پارادوکس این پرسش را مطرح میکند که اگر حیات وجود دارد چرا ما تاکنون نتوانسته ایم آن را شناسایی کنیم؟ یا اگر آن حیات هوشمند است چرا آنها نتوانسته اند ما را شناسایی کند؟

با وجود پارادوکس فرمی اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که بعضی از سیارات ممکن است از زمین برای زندگی بهتر باشند: دانشمندان 24 سیاره فراخورشیدی قابل سکونت را شناسایی کرده‌اند که حتی ممکن است شرایط بهتری از زمین برای پشتیبانی از یک حیات هوشمند مانند آنچه در زمین می‌بینیم، داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از سای‌تک‌دیلی، زمین لزوما بهترین سیاره برای زندگی در کهکشان نیست. محققان 24 سیاره‌ای که بیرون از سیستم خورشیدی ما هستند را یافته‌اند که وضعیت مناسب‌تری برای زندگی نسبت به کره خاکی ما دارند و حتی برخی از ستاره‌های میزبان آنها از خورشید ما نیز بسیار بهتر است. این تحقیق توسط « دریک شولز-ماکوچ» دانشمند دانشگاه واشگنتن هدایت شده است و در مجله زیست‌شناسی نجومی به ‌چاپ رسیده است.

سیارات فراخورشیدی که از زمین زیست‌پذیرترند!

جزئیات این تحقیق این موضوع را برای ما روشن می‌سازد که برخی از این سیارات تازه شناخته شده، کمی از زمین بزرگتر و هوای متعادل‌تر و کمی گرم‌تر دارند. این 24 سیاره فراخورشیدی که ادعا شده قابل سکونت هستند، تقریبا 100 سال نوری از ما فاصله دارند، اما دکتر «شولز-ماکوچ»  می‌گوید این پژوهش می‌تواند، باعث تمرکز بیشتری برای یافتن سیارات این چنینی شود.

این دکتر دانشگاه واشنگتن و عضو هیئت علمی دانشگاه فنی برلین افزود که «به محض آنکه تلسکوپ فضایی بعدی به زمین برگردد، ما اطلاعات بیشتری پیدا خواهیم کرد که این موضوع برای پیدا کردن هدف مشخص بسیار پر اهمیت است،همچنین ما باید مشاهدات خود را بر سیاراتی متمرکز کنیم که بیشترین امکان را برای یک زندگی پیچیده مثل زندگی ما انسان‌های امروزی داشته باشد.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که صرفا تمام تلاشمان را برای یافتن سیاره به مانند زمین نگذاریم، چراکه ممکن است سیاراتی در کهکشان وجود داشته باشد که شرایط مناسبتری برای زندگی نسبت به کره زمین ما دارند.»

نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. از آن به بعد، و تا اول مهُ ۲۰۱۷، شمار سیارگان فراخورشیدی شناسایی شده ۳٬۶۰۸ سیاره بوده که ۲۷۰۲ سیاره در ۶۱۰ سامانهُ سیاره‌ای مختلف، تأیید نیز شده و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

خبرنگار: تیمور خسروی