خبرگزاری علم و فناوری

در نشست معاونان بین الملل دانشگاه ها مطرح شد:

کرونا فرصتی مناسب برای جذب دانشجوی خارجی با محوریت فضای مجازی

در نشست معاونان و مدیران امور بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور وزیر علوم تولیدات به زبان انگلیسی، ارتباط بیشتر و موثر با دانشگاه های سایر کشور ها، جذب دانشجوی خارجی، ارتقای آموزش های مجازی، ارسال پیام انقلاب از طریق دانشجویان، نقشه راه جذب دانشجو خارجی و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری علم و فناوری  از زنجان، یازدهمین نشست( مجازی ) معاونان و مدیران امور بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم  حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر در اموربین الملل و سایر معاونین وزارت علوم تحقیقات و فناوری  با هدف حفظ تعاملات بین‌المللی و ارتباط مؤثر با سایر کشور‌ها و تدوین برنامه‌ها و راهبرد‌های مقتضی برای بهره‌برداری از دیپلماسی علم و فناوری کشورمان در دوران متأثر از شیوع کرونا، حول سه محور عملکرد همکاری‌های علمی بین‌المللی، جذب دانشجویان و نخبگان بین‌الملل و طرح‌های مشترک تحقیقاتی انجام شد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باوجود شیوع کرونا به جهت فعالیت‌های علمی و بین المللی حرکت رو به جلو داشته اند اظهر کرد: در شرایط حاضر در وضعیتی قرار داریم که در کل دنیا حادثه‌ای رخ داده که موجب یک جهش در کشور‌های مختلف شده است. هیچ کشوری نبوده است که به واسطه کرونا برایش جابه جایی اتفاق نیافتاده باشد.
وی با بیان اینکه خروج از جغرافیای فیزیکی  اتفاقاتی است که پس از کرونا شدت بیشتری پیدا کرده است گفت: نباید هیچ مرکز آموزشی به عقب برگردد، در حوزه رویکرد جدید در تعاملات بین المللی دستاورد‌هایی که این دوره تا هم اکنون داشته قابل توجه است.

وی ادامه داد: میزان توفیق دانشگاه‌ها هم متفاوت بوده است، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که همه حرکت رو به جلو داشته اند. اینکه مردم دنیا، استادان و محققان در مراکز علمی این فرصت را پیدا می‌کنند که به اطلاعات ما برای تحصیل دسترسی پیدا کنند زمینه مطلوبی را برای انتقال دانش و تجربه به وجود آورده است، همچنین با این اقدام هزینه نشست‌های بین المللی می‌تواند به حداقل برسد.

غلامی با بیان اینکه ما لوازم و اسباب فعالیت در شرایط فعلی را باید رعایت کنیم مطرح کرد: رعایت آیین نامه‌ها بخشی از رعایت کردن است، هر نوع اقدامی که به استفاده از ظرفیت‌ها و ارتقاء آموزش مجازی کمک می‌کند باید اتفاق بیافتد.

فضای مجازی یکی از محور های ارتباط

معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر درباره اهمیت آموزش مجازی گفت: در این روز‌ها مسائل بین المللی بیش از سایر مسائل دانشگاهی از جمله آموزش در معرض تهدید است. باید فضای مجازی را به عنوان یکی از محور‌های اصلی ارتباط قرار دهیم.

وی ادامه داد: تولید محتوا به زبان انگلیسی هم در دستور کار قرار گرفته است و با وجود شرایط خاصی که داشته ایم در سال ۹۸-۹۹، چهارده تفاهم نامه امضا و ۲۱ قرارداد مشترک در حوزه تبادل منعقد شده است.


معتمدی افزود: همچنین همکاری‌های بین المللی با dfg آلمان با مشارکت ۱۵۰ استاد داشته ایم و همچنین ارزیابی از روند جذب دانشجویان بین الملل دانشگاه خود رضایت داریم

تبادلات علمی دانشگاه شهید بهشتی

رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: افزون بر تولید محتوا به زبان انگلیسی، ۶۷ نامه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه داشته ایم.

نصیری قیداری افزود: ما در نشست شورای سیاست گذاری دانشگاه در حوزه روسیه حضوری فعال و همچنین با دانشگاه‌های این کشور ارتباطات و تبادل علمی فرهنگی خوبی داشته ایم.

وی ادامه داد: ما ۶ خوشه برای مبارزه با کرونا طراحی کرده و همکاری‌های خوبی با خیران وزارت عتف و... داشته ایم.

 تفاهم نامه‌های بین المللی دانشگاهی

قاسم برید لقمانی رئیس دانشگاه یزد با اشاره به اینکه تصمیم داریم تفاهم نامه‌هایی میان دانشگاه‌های عضو خانه راهبری و دانشگاه‌های مجارستان منعقد کنیم، گفت: پس از شیوع کرونا، سه چهارم دانشجویان ما به وطن خود برگشته اند و آموزش مجازی آن‌ها آغاز شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از دانشجویان غیر ایرانی همزمان با شیوع کرونا همچنان در کشور اقامت دارند و مجموعه‌ای از کمک‌های مالی را به آن‌ها داشته ایم و هر دو هفته غربالگری کاملی از آن‌ها صورت می گیرد.

رئیس دانشگاه یزد به یکی از دانشجویان افغانستانی خود در مقطع دکتری که به کرونا مبتلا شده بود و درمان شد اشاره کرده و افزود: از آلمان و پسکارای ایتالیا تبادل دانشجو داشته ایم. ما صرفا نباید فرستنده دانشجو باشیم و باید بتوانیم از طرف مقابل هم دانشجو داشته باشیم همچنین مشکلات ارزی هم همچنان باقی است و باید فکری هم به حال این موضوع نیز بشود.

وی ادامه داد: طرح مشترکی را با اعضای دانشگاه شهید صدوقی یزد برای اتقا زبان انگلیسی داریم.

در ادامه این نشست، آقای ابطحی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی هم گفت: در ۶ ماه گذشته درباره اقیانوس هند فعالیت‌هایی انجام داده ایم و در دومین همایش اقیانوس شناسی غرب آسیا هم بیش از ۴۰۰ نفر از ۱۵ کشور شرکت داشتند.

وی افزود: در حوزه دریای خزر هم به مناسبت روز این دریا نشست مجازی برگزار کردیم.

دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت : در جذب دانشجویان بین الملل بیش تر سعی شده در رشته هایی صورت گیرد که نیاز به حضور در دانشگاه نیست در رشته هایی از قبیل علوم انسانی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای هر کدام از دانشجویان جذب شده یک پشتیبان از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شده است و بناست از ظرفیت نمایندگی در کشور های مختلف در جذب دانشجوی بین الملل استفاده کنیم.

تمرکز بر پذیرش دانشجو به صورت آنلاین

دکتر علیرضا جوادی مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه کاشان گفت : تمرکز این دانشگاه بر پذیرش از کشور های هم پیمان عربی مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن و به ویژه افغانستان به دلیل آشنایی با زبان فارسی شده است

وی ادامه داد: تمرکز بر پذیرش دانشجو به صورت آنلاین و آماده سازی رشته هایی که امکان برگزاری آنلاین آن ها بیش تر است در همین راستا موفق به اخذ موافقت همکاری با 7 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه های خارجی که از اتباع ایران بوده اند شده ایم.

دانشجو خارجی می تواند سفیری برای انقلاب اسلامی عمل نماید

علا الدین بروجردی معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد با تاکید بر اهمیت توجه در تربیت دانشجو خارجی به عنوان سفیر برای انقلاب اسلامی گفت : تعداد 56 واحد دانشجوی بین المللی پذیرفته و تعداد 4835 دانشجو خارجی از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده اند اما جالب اینجاست واحد افغانستان تا کنون 750 نفر فارغ التحصیل داشته که این مسئله نشان از علاقه افغانی ها از تحصیل در این دانشگاه است.

بیش تر دانشجویان خارجی شهریه پرداز هستند

دکتر قباد شفیعی از دانشگاه کردستان نیز در خصوص کار های انجام شده در حوزه جذب دانشجویان بین المللی گفت : در حال حاضر 490 فعال بین المللی در این دانشگاه وجود دارد که تعداد 145 نفر در ایام کرونا صورت گرفته که امید است با رفع محدودیت های به وجود آمده از کرونا این تعداد را به 600 برسانیم.

وی در ادامه گفت : کم تر از 10 درصد این دانشجو ها بورسیه هستند و باقی شهریه پرداز هستند و همچنین این دانشگاه در سییستم رتبه بندی تامز در بین 600 تا 800 دانشگاه قرار گرفته است.

تجربه موفق چین در پذیرش دانشجو خارجی

صدیقی معاون امور وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان ضمن تشکر از ارائه نکات مثبت در خصوص راهکار ها و راهبرد های موجود گفت: پدیده جهانی شدن آموزش عالی و اثرات آن در تمایل به تحصیل در خارج از کشور در کل دنیا در حال افزایش است و این رشد به صورت جدی و جهشی است.

وی در ادامه به تجربه کشور چین اشاره داشت و گفت : کشور چین از تعداد 50 هزار نفر در سال 2003 به تعداد 492 هزار نفر در سال 2017  رسیده است البته این کشور سیاست های خوبی را در این موضوع دنبال کرده که از جمله این سیاست ها  سیاست تشویق مالی است طوریکه بورسی که به دانشجو های بین المللی می دهد بیش تر از بورسیه های خود این کشور است، سیاست دیگر سیاست توزیع متناسب و توسعه کشوری است که ار استان های مختلف استفاده شده است در واقع توزیع جغرافیایی به رشد جدی چین در جذب دانشجو کمک کرده است.

وی افزود: تا به امروز وضعیت رو به رشد در جذب دانشجوی خارجی داریم که هدف ما در برنامه توسعه 1.8 درصد بوده که تا سال 1400 به هدف برنامه می رسیم، همچنین در مورد نوزیع جغرافیایی ما نیز این نکته را رعایت کردیم و از 17 دانشگاه در سال 95 به 43 دانشگاه در سال 98 رسیدیم

صدیقی در خصوص نقشه راه جذب دانشجو خارجی گفت: دانشگاه ها فرایند پنج گانه را به صورت یکپارچه اجرا کنند و برای رسیدن به آینده باید به هر پنج مورد نگاه کنیم و با توجه به روش های نوین باید آموزش مجازی را نیز دنبال کنیم و از تجربیات موفق دنیا استفاده نماییم.

انتهای پیام/

زمان انتشار: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸:۵۵

شناسه خبر: 91651

مطالب مرتبط :
دانشجویان خارجی در قم

قم مرکز تحصیل دانشجویان خارجی

تحصیل دانشجویان خارجی از ۲۲ ملیت در قم

هاشمی زاده مسئول نمایندگی امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی قم : هم اکنون بیش از ۷ هزار دانشجوی غیر ایرانی در بیش از ۲۳ دانشگاه، موسسه و دانشکده در استان مشغول تحصیل هستند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب