تشخیص یک ابر سیاره با استفاده از رادیو تلسکوپ برای اولین بار

دانشمندان در اروپا و هاوایی با شناسایی یک " ابر سیاره " که به عنوان یک کوتوله قهوه ای سرد یا یک ستاره شکست خورده نیز شناخته می شود، با استفاده از یک تلسکوپ رادیویی رتبه اول جهان را بدست آوردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از فیز ؛ برای اولین بار، ستاره شناسان از مشاهدات یک تلسکوپ رادیویی و یک جفت رصدخانه در Maunakea برای کشف و توصیف یک کوتوله قهوه ای سرد استفاده کرده اند، همچنین به عنوان "ابر سیاره" یا "ستاره شکست خورده" شناخته می شود. این کشف که BDR J1750 3809 تعیین شده است، اولین جسم زیر ستاره ای است که از طریق مشاهدات رادیویی کشف شده است، کوتوله های قهوه ای به طور گسترده ای از نظرسنجی های آسمان مادون قرمز پیدا شده اند.

BDR J1750 3809  (توسط تیم کشف 'Elegast' نامگذاری شد)، ابتدا با استفاده از داده های تلسکوپ آرایه فرکانس پایین (LOFAR) در اروپا شناسایی شد و سپس با استفاده از تلسکوپ ها در قله ماوناکیا، یعنی رصدخانه بین المللی جوزا و مادون قرمز ناسا مرکز تلسکوپ (که توسط دانشگاه هاوایی اداره می شود) تایید شد.

کشف مستقیم این اشیا با استفاده از تلسکوپ های رادیویی حساس مانند LOFAR یک موفقیت قابل توجه است، زیرا نشان می دهد که ستاره شناسان می توانند اجسامی را که بیش از حد سرد و ضعیف هستند و در نظرسنجی های مادون قرمز یافت نمی شوند، کشف کنند و حتی ممکن است حتی سیارات فراخورشیدی غول گاز شناور را نیز کشف کنند.

ستاره شناس مایکل لیو و دانشجوی تحصیلات تکمیلی ژوجیان ژانگ در انستیتوی نجوم UH (IfA) از نویسندگان این مقاله هستند.

لیو گفت: این کار یک روش کاملاً جدید را برای یافتن سردترین اجسام شناور در مجاورت خورشید باز می کند، در غیر اینصورت کشف آن با روشهای استفاده شده در 25 سال گذشته بسیار ضعیف خواهد بود.

کوتوله های قهوه ای در نور جدید

کوتوله های قهوه ای مرز بین بزرگترین سیارات و کوچکترین ستاره ها را دارند. گاهی کوتوله های قهوه ای "ستاره های ناموفق" نامیده می شوند، فاقد جرم برای تحریک همجوشی هیدروژن در هسته های خود هستند و در عوض با طول موج مادون قرمز با گرمای باقیمانده از شکل گیری درخشش دارند. کوتوله های قهوه ای که "فوق العاده سیارات" نیز خوانده می شوند، بیش از هر شباهتی با هر ستاره ای، جوهای گازی دارند که به سیارات غول گاز در منظومه شمسی شباهت دارند.

در حالی که کوتوله های قهوه ای فاقد واکنش های همجوشی هستند که باعث تابش خورشید می شوند، اما می توانند در طول موج های رادیویی نور ساطع کنند. روند اساسی تأمین انرژی این انتشار رادیویی کاملاً آشنا است، زیرا در بزرگترین سیاره منظومه شمسی نیز رخ می دهد. میدان مغناطیسی قدرتمند مشتری ذرات باردار مانند الکترون را تسریع می کند که به نوبه خود ب باعث تشعشع امواج رادیویی و شفق های قطبی می شود.

این واقعیت که کوتوله های قهوه ای ساطع کننده رادیویی هستند، به همکاری بین المللی ستاره شناسان در پشت این نتیجه امکان ایجاد یک استراتژی جدید مشاهده را می دهد. انتشارات رادیویی قبلاً فقط از تعداد کوتاهی از کوتوله های قهوه ای سرد شناسایی شده بود که قبل از مشاهده با تلسکوپ های رادیویی، توسط نظرسنجی مادون قرمز کشف و فهرست بندی شد

این تیم تصمیم گرفت با استفاده از یک رادیو تلسکوپ حساس، منابع رادیویی ضعیف و سرد را کشف کند و سپس مشاهدات مادون قرمز را برای دسته بندی آنها انجام دهد.

کشف BDR J1750 3809 علاوه بر اینکه به خودی خود نتیجه هیجان انگیزی است، می تواند نگاهی دلهره آور به آینده ای داشته باشد که ستاره شناسان بتوانند خصوصیات میدان های مغناطیسی سیارات خارج را اندازه گیری کنند. کوتوله های قهوه ای سرد نزدیکترین چیز به سیارات فراخورشیدی است که منجمان در حال حاضر می توانند با تلسکوپ های رادیویی تشخیص دهند و می توان از این کشف برای آزمایش نظریه های پیش بینی قدرت میدان مغناطیسی سیارات خارج از کشور استفاده کرد. میدان های مغناطیسی عامل مهمی در تعیین خصوصیات جوی و تکامل طولانی مدت سیارات فراخورشیدی است.

این تحقیق در ژورنال The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵:۰۰