ادعای پژوهشگر هاروارد: پایان همه‌گیری کرونا طی ۶ هفته ممکن بود+عکس

دنیاگیری کروناویروس، ناشی از ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) است. این بیماری برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان استان هوبئی، کشور چین شناسایی شد. در ۱۱ مارس، سازمان جهانی بهداشت شیوع بیماری را دنیاگیری اعلام کرد.

بنا به تحقیق جدید صورت گرفته یک برنامه گسترده و بنیادین تست گیری می‌توانست، همه‌گیری ویروس کووید-19 را تا 6 هفته به طور کلی نیست و نابود کند. این در حالی است که گفته می‌شود میزان انتقال‌پذیری ویروس بین انسان‌های مختلف متغیر بوده‌است، به طوری که برخی از افراد مبتلا، این ویروس را به دیگران منتقل نمی‌کنند، در حالی که برخی دیگر توانستند این عفونت را به چندین نفر گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، این تحقیق جدید که توسط محققان کالج پزشکی «هاروارد تی-اچ چان» و دانشگاه «کلورادا بولدر» انجام شده، این محققان ادعا می‌کنند که تست‌گیری‌های سریع و در اشل گسترده ویروس کووید-19 مخصوصا برای آن‌هایی که هیچگونه علائمی ندارند، می‌توانست، همه‌گیری این ویروس را در عرض 6 هفته به‌طورکلی از بین ببرد.

پایان همه‌گیری کرونا طی ۶ هفته ممکن است

در این پژوهش که در مجله Science Advances در 20 نوامبر به چاپ رسیده است، ادعا شده  که تست‌گیری سریع حتی با وجود عدم اطمینان کامل به آن، قادر بود تمرکز مسئولین بهداشتی را به جای  قرنطینه و بستن کل اقتصاد معطوف به ایزوله کردن افراد مشخص در خانه‌هایشان کند.

تست‌های سریع علاوه بر آنکه بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر هستند، می‌توانند در عرض چند دقیقه جواب آزمایش را نشان دهند. این محققان به همین دلیل معتقدند که اگر از نصف جمعیت آمریکا این تست‌های سریع گرفته می‌شد و آنهایی که پاسخ آزمایششان مثبت بود خود را قرنطینه می‌کردند؛ تاثیر این عمل می‌توانست خارق‌العاده باشد.

در همین ارتباط «دنیل لارمور» پروفسور و متخصص علوم کامپیوتری در دانشگاه «بولدر» و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: « درحقیقت یافته و نتیجه‌گیری اصلی ما در این پژوهش این بود که وقتی بحث درباره بهداشت عمومی است بهتر است که نتایج تست‌هایی را هرچند با حساسیت و دقتر کمتر امروز داشت به‌جای آنکه نتایج قابل اعتمادتری را فردا از تست‌های بهتر بدست آورده و از آنها استفاده نماییم.»

خبرنگار: تیمور خسروی