کشفی در قله اورست که دانشمندان را به وحشت انداخت+عکس

برخی برآوردها نشان می دهد هر انسان به طور متوسط سالانه حدود یک وعده غذایی میکروپلاستیک مصرف می کند. میکروپلاستیک ها امروزه همه جا وجود دارند؛ از اقیانوس ها و دریا ها گرفته تا نوک قله ها. حالا مطالعه جدید نشان می دهد در بالاترین نقطه کره زمین نیز آثاری از ریزپلاستیک ها به چشم می خورد.

میکروپلاستیک‌ نوعی عجیب و غریب از آلودگی پلاستیکی است که ردیابی آن بسیار دشوار است، اما دانشمندان حال با استفاده از فناوری‌های جدید تصویر واضحی‌تر از گستردگی حضور آن‌ها پیدا کرده‌اند. محققانی که برای اولین‌ بار درحال جست و جوی میکروپلاستیک‌ها در کوه اورست بودند، شواهدی از این آلودگی پلاستیکی را درست در زیر قله کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیواتلس، پیشتر تحقیقات برای جست و جوی آلودگی میکروپلاستیکی بیشتر در محیط دریا انجام می‌شد، چراکه بقایا پلاستیک‌های بزرگتر در دریاها توسط نیرو‌های خردکننده اقیانوس به قطعات کوچک تبدیل می‌شود، همچنین این تحقیقات نشان داده که غلظت بالای ریزپلاستیکها در اعماق اقیانوس‌ها و دریاها می‌تواند تاثیری شگرف بر زیست بوم گونه‌های مختلف دریایی بگذارد.

ریزپلاستیک‌ها در نزدیکی قله کوه اورست شناسایی شدند

اکنون ما نیز این را می‌دانیم که میکروپلاستیک‌ها را می‌توان در یخ دریا قطب جنوب و قطب شمال یافت. این آلودگی‌ها در حتی در سطح قطب شمال نیز یافت شده و آنچه تقریبا هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، این موضوع می‌باشد که چگونه میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به محیط‌های زمینی مثل دامنه کوه‌های دورافتاده هیمالیا دسترسی پیدا کنند.

به دنبال روشن کردن این موضوع، محققان دانشگاه «پلایمات» نمونه‌های برف جمع‌آوری شده در هنگام سفر به اورست در فصل بهار را مورد تجزیه و تحلیل خود قرار دادند. دانشمندان بالاترین غلظت میکروپلاستیک‌ها را در اطراف اردوگاه اصلی کوهنوردان یافتند.

البته نباید فراموش کرد این محققان  غلظت قابل توجهی از میکروپلاستیک‌ها درست در نزدیک قله این کوه شناسایی کردند که حاکی از این نکته است که انواع آلودگی‌های پلاستیکی حتی در بلندترین کوه جهان نیز یافت می‌شود.

دانشمندان معتقدند که کودهای کشاورزی عمده‌ترین حامل میکروپلاستیک‌ها هستند. در بسیاری کشورها فاضلاب از طریق موادی که به منظور تصفیه به آن اضافه می‌شود در زمین‌های کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خبرنگار: تیمور خسروی