محققان به تازگی دریافتند :

ستاره های غول پیکر قرمز که سیارات را می خورند ممکن است درخشش کمتری داشته باشند

وقتی ستاره های غول پیکر سیارات غول پیکر را می خورند، ممکن است نور آنها کمتر بدرخشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان جنوبی و به نقل از Sciencenews، وقتی ستاره های غول پیکر سیارات غول پیکر را می خورند، ممکن است نور آنها کمی کمتر بدرخشد. این کم نور شدن می تواند بر چگونگی اندازه گیری فاصله ستاره ها توسط منجمان تأثیر بگذارد و احتمالاً حتی اندازه گیری های گذشته را نیز مورد تردید قرار دهد.

ورده و همکارانش در مقاله ای که 25 مارس در arXiv.org منتشر شده استدلال می کنند که این اغتشاشات حتی ممکن است به شما کمک کند که چرا تخمین میزان سرعت گسترش جهان اختلاف نظر دارد.

وقتی ستاره هایی از نظر جرم مشابه خورشید از طرhttp://stnews.ir/provinsec.khj/یق بیشتر هیدروژن هسته هایشان می سوزند، لایه های بیرونی آنها پف می کند تا جایی که ستاره ها صدها برابر اندازه اصلی خود هستند و به غول های قرمز تبدیل می شوند. تصور می شد که در یک تراکم هسته خاص، غول های قرمز به حداکثر میزان روشنایی یکسان برسند.

این روشنایی یکنواخت به ستاره شناسان کمک کرده است تا فاصله کیهانی را تخمین بزنند. دشوار است بدانید که یک ستاره بدون دانستن روشنایی ذاتی آن چقدر دور است - ممکن است یک ستاره تاریک به نظر برسد زیرا بسیار دور است، یا فقط به دلیل کم نور بودن یا هر دو. از آنجا که غول های قرمز همیشه در یک روشنایی خاص به اوج خود می رسند، می توانند به عنوان نشانگر فاصله در سراسر جهان عمل کنند و به منجمان نشانه های کیهانی می دهند تا فضای بین زمین و کهکشانهای دور را اندازه گیری کنند.

ستاره شناسان نشانه هایی از غرق شدن غول های قرمز در نزدیکی سیارات در حال گسترش را مشاهده کرده اند . ورده و رائول خیمنز فیزیکدان نجومی، هر دو از دانشگاه بارسلونا، به همراه اوفه گره یورگنسن، فیزیکدان فیزیک در دانشگاه کپنهاگ، فکر کردند که آیا این وعده های غذایی سیاره ای می توانند نحوه درخشش ستاره را تغییر دهند؟ در این صورت، این بدان معناست که اوج روشنایی غول سرخ به عنوان یکنواخت ثابت کمی کمتر از تصور قبلی است.

چند روش مختلف وجود دارد که یک سیاره می تواند درخشش ستاره را تغییر دهد. این گروه استدلال کرد اگر این سیاره ماده بیشتری به هسته ستاره بسوزاند، این می تواند چراغ ها را روشن کند و باعث می شود ستاره نزدیکتر از آنچه هست به نظر برسد یا خوردن یک سیاره می تواند لایه های گازی بیرونی ستاره را به گونه ای تحریک کند که باعث شود ذرات نور یا فوتون ها در جو ستاره بیشتر پرش کنند. سپس فوتون کمتری فرار می کند و ستاره کم نورتر به نظر می رسد.

شبیه سازی رایانه ای برای آزمایش این سناریوها کند و گران است. بنابراین تیم تحقیق محاسبات تقریبی انجام داد تا ببیند آیا شبیه سازی ارزش آن را دارد و در واقع، این محاسبات نشان داد که جرم اضافی ناشی از بلعیدن یک سیاره به تنهایی اهمیت زیادی ندارد. خیمنز می گوید، اگر یک سیاره به اندازه کافی بزرگ با سرعت زیاد در ستاره فرو رود، می تواند لایه های بیرونی ستاره را مانند یک قاشق در لیوان به هم بزند. در آن سناریو، درخشش ستاره تا 5 درصد کاهش می یابد.

این تغییر جزئی می تواند در کیهان شناسی و به ویژه در تخمین میزان انبساط جهان تفاوت زیادی ایجاد کند - عددی که به عنوان ثابت هابل شناخته می شود. برای اندازه گیری ثابت هابل، ستاره شناسان باید دقیقاً بدانند که به نظر می رسد سرعت اجسام کیهانی به لطف انبساط کیهانی و همچنین فاصله واقعی آن اجرام از زمین چقدر عقب است.

بنابراین ستاره شناسان برای کمک به تعیین فاصله های کیهانی از اجسام با درخشندگی شناخته شده به اصطلاح شمع های استاندارد استفاده می کنند که غول های قرمز تنها یک نمونه هستند.

زمان انتشار: پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳:۵۹