سوال جدید دانشمندان :

مصونیت COVID ۱۹ شش ماه یا بیشتر

شواهدی در حال ظهور است که ویروس کرونا در برخی افراد به طور بالقوه باعث محافظت طولانی مدت می شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان جنوبی و به نقل از Sciencenews، آثار ویروس کرونا در سلول های روده ای ممکن است به پاسخ آنتی بادی فرد برای شناخت بهتر ویروس کمک کند. با افزایش موارد ویروس کرونا در ایالات متحده و سراسر جهان، دانشمندان در حال کشف نکاتی هستند که می گویند مصونیت برای کسانی که به COVID 19 مبتلا شده اند، ممکن است حداقل شش ماه طول بکشد یا بیشتر.

پس از بهبودی مبتلایان به COVID 19 شش ماه بعد پروتئین های ایمنی به نام آنتی بادی هنوز قابل تشخیص هستند. علاوه بر این، محققان در یک مطالعه مقدماتی که در 5 نوامبر در bioRxiv.org ارسال شد، دریافتند قطعات باقی مانده ویروس پس از بین رفتن علائم در روده ممکن است به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا این پاسخ را اصلاح کند.

این یافته همچنین نشانه خوبی برای مدت زمان محافظت از واکسیناسیون است. انتظار می رود مصونیت از واکسن به اندازه طولانی یا طولانی تر از مصونیت طبیعی باشد.

آنتی بادی ها، پروتئین های ایمنی هستند که برای مقابله با عفونت به میکروب ها متصل می شوند و بخشی از حافظه دفاعی ایمنی بدن هستند. افراد به طور معمول طیف گسترده ای از آنتی بادی ها را هنگام عفونت ایجاد می کنند. این پروتئین ها می توانند سطوح مختلف ویروس ها را تشخیص دهند و با گذشت زمان تکامل می یابند تا هدف خود را بهتر تشخیص دهند.

شش ماه پس از عفونت با ویروس کرونا که باعث ایجاد بیماری COVID 19 می شود به نظر می رسد که مردم زرادخانه ای از آنتی بادی ها ساخته اند که از آنتی بادی هایی که در اوایل تولید شده اند، قوی تر هستند، مشابه آنچه در سایر عفونت ها دیده شده است. محققان دریافتند که آنتی بادی ها می توانند نسخه های جهش یافته ویروس را نیز تشخیص دهند. علاوه بر به روزرسانی آنتی بادی، سلول های ایمنی با دوام طولانی مدت باعث ایجاد آنتی بادی هایی به نام سلول های حافظه B می شوند.

خولیو لورنزی، ایمونولوژیست ویروسی در دانشگاه راکفلر در شهر نیویورک می گوید: پیام اصلی این است که پاسخ ایمنی ادامه دارد. ما شاهد زنده ماندن این سلولهای B هستیم و آنتی بادی ها شش ماه پس از عفونت حتی از آغاز عفونت نیز بهتر هستند.

در این مطالعه، لورنزی و همکارانش آنتی بادی هایی را که 87 نفر در یک و شش ماه پس از ایجاد علائم علیه ویروس کرونا ایجاد کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اگرچه سطح آنتی بادی در خون کاهش می یابد، پروتئین های ایمنی بدن پس از شش ماه هنوز قابل تشخیص هستند. نکته مهم، سطح سلول های B حافظه ثابت بود. ارزیابی 21 از 87 شرکت کننده نشان داد - این نشانه این سلول ها ممکن است برای مدتی در بدن باقی بماند.

مطالعات دیگر اشاره کرده اند که سلول های B می توانند برای بیش از شش ماه در بیمار بهبود یافته باقی بمانند. نتایج اولیه یک مطالعه نشان داد که سلول های B حافظه - و همچنین سایر سلول های درگیر در حافظه ایمنی معروف به سلول های T- به آرامی در خون کاهش می یابد. محققان در 16 نوامبر در bioRxiv.org گزارش دادند این کاهش آهسته می تواند به معنای آن باشد که حداقل در بعضی از افراد مصونیت سالها ادامه دارد.

علاوه بر این، لورنزی و تیم او دریافتند، سلول های B آنتی بادی هایی را که در مدت زمان 5 ماه ساخته بودند تصفیه می کنند تا پروتئین هایی تولید کنند که در شناسایی ویروس کرونا بهتر هستند. در تجزیه و تحلیل سلول های شش نفر، محققان تغییراتی در دستورالعمل های ژنتیکی را که سلول های B برای ساخت آنتی بادی استفاده می کنند، کشف کردند. این نشانه ای است که سلول های B تغییرات جدیدی ایجاد می کنند.

برخی از آنتی بادی های جدید در جلوگیری از آلوده شدن ویروس ها به سلول های جدید بهتر عمل می کردند و برخی حتی می توانند با جهش در پروتئین سنبله به ویروس ها متصل شوند که به ویروس کرونا کمک می کند تا به سلول های میزبان نفوذ کند. چنین آنتی بادی های متصل کننده گسترده ای می تواند فرار از شناسایی توسط سیستم ایمنی را برای ویروس دشوار کند.

این یافته ها دلگرم کننده است. کارشناسان می گویند، هنوز مشخص نیست که آیا افرادی که دارای علائم ایمنی مانند آنتی بادی هستند کاملاً در برابر عفونت مجدد محافظت می شوند - مصونیت ضدعفونی کننده نامیده می شود - یا اینکه در صورت آلوده شدن مجدد آنها بیماری سخت تر می شود.

نینا لونینگ پراک، ایمونولوژیست از دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: هنگامی که اولین مطالعات در مورد پاسخ های آنتی بادی به SARS CoV 2 شروع شد، همه در مورد اینکه پاسخ بالقوه دارای نقص است، غوغا می کردند. نتایج قبلی حاکی از آن بود که سلولهای B تولید کننده آنتی بادی برای ساخت پروتئینهای ایمنی ضعیف آموزش دیده اند، شاید به این دلیل که ساختارهایی به نام مراکز جوانه زنی که به سلولها می آموزند آنتی بادی ها به چه قسمتهایی از ویروس متصل شوند، به درستی تشکیل نمی شوند.

این ممکن است باعث شود که سلولهای B علاوه بر مراکز جوانه زنی، به سیگنال های ایمنی دیگر واگذار شود و منجر به تولید آنتی بادی های کم اثرتری شود که ممکن است روی قسمت های ویروس ضعیف قفل شوند. لونینگ پراک می گوید: در نتیجه برخی دانشمندان تصور کردند که شاید سلول های B آنتی بادی هایی ساخته اند که خیلی عالی نیستند.

لونینگ پراک می گوید، اما این ممکن است بخشی از یک واکنش ایمنی طبیعی باشد. یا ممکن است مراکز جوانه زای معیوب در شدیدترین موارد COVID 19 وجود داشته باشد. وقتی افراد از این عفونت جان سالم به در می برند، محققان در حال کشف این موضوع هستند که وقتی بیمار را پس از شش ماه مشاهده می کنید، پاسخ های آنتی بادی بسیار معمولی تر به نظر می رسند.

سلول های B ممکن است یاد بگیرند که چگونه با کمک گذشت زمان و با کمک ذخیره پروتئین های ویروسی، آنتی بادی های SARS CoV 2 را بهتر بسازند که پس از پاک شدن ویروس از بقیه بدن، در روده پنهان می ماند. از روزهای ابتدایی همه گیری، محققان وجود ماده ژنتیکی ویروس کرونا را در مدفوع برخی از افراد آلوده ثبت کرده اند.

محققان دریافتند، در مطالعه جدید، هفت نفر از 14 بیمار مبتلا به COVID 19 بیمار شواهد وجود ویروس کرونا در بافت روده خود را داشتند. تصاویر میکروسکوپ الکترونی نمونه ای از یک بیمار چیزی شبیه به ذرات ویروس سالم را که با تاجی از پروتئین های سنبله تزئین شده است، از ویژگی های بارز ویروس های کرونا، نشان می دهد.

لورنزی می گوید، در حال حاضر مشخص نیست که آیا قسمت های ویروسی دیده شده در روده به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا ویروس کرونا را بهتر تشخیص دهد، اما محققان باید افراد بیشتری را مطالعه کنند تا این موضوع را کشف کنند.

زمان انتشار: پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸:۲۴