پچ های میکرو سوزنی فلورسنت نشانگرهای زیستی را تشخیص می دهند

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نوع جدیدی از برچسب فلورسنت فوق العاده روشن به نام فلور پلاسمونیک را تولید کردند که در پاسخ به یک نشانگر زیستی معین، ۱۴۰۰ برابر درخشان تر از برچسب های فعلی است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیواطلس، هیچ کس سوزن را دوست ندارد - در بهترین حالت این وسیله ناخوشایند برای رسیدن به یک هدف مهم است. وصله های میکرونیدل می تواند یک جایگزین بدون درد باشد و اکنون محققان راهی برای استفاده از آنها برای شناسایی نشانگرهای زیستی در سطوح بسیار پایین تر، بدون گرفتن خون تهیه کرده اند.

پچ های میکرونیدل به عنوان روشی کم تهاجم برای تحویل داروها یا نظارت بر سلامتی کسی در حال ظهور است. همانطور که از نامش پیداست، آنها از یک تکه چسبناک تشکیل شده اند که می توان مانند Band Aid روی پوست قرار داد و آرایه ای از سوزن های ریز را به لایه بالایی پوست فشار داد. این میکرو سوزن ها برای رسیدن به گیرنده های عصبی خیلی کوچک هستند و باعث می شوند در واقع بدون درد باشند.

New microneedle patches can detect biomarkers at very low levels from a patient's interstitial fluid, just below the surface of their skin, thanks to a new highly-sensitive fluorescent tag

یک برچسب دارای سوزن‌های ریز ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را روی پوست به کار برد. این برچسب به خاطر حساسیت بی‌سابقه‌ای که دارد، به پزشکان امکان می‌دهد تا وجود زیست‌نشانگر را تشخیص دهند.

با این وجود آنها به اندازه کافی بزرگ هستند و می توانند به مایع بینابینی، محیطی که سلولهای ما را احاطه کرده است برسند. این به آنها امکان می دهد داروهایی را برای درمان مواردی مانند دیابت یا سرطان پوست، تزریق واکسن و پیشگیری از بارداری، تشخیص بیماری یا نظارت بر تغییر سطح گلوکز یا آنتی بیوتیک در سیستم بیمار تحویل دهند.

مسئله این است که، معمولاً در مایع بینابینی تشخیص نشانگرهای زیستی بسیار دشوارتر از خون است. بنابراین، برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس راهی برای تقویت سیگنال یافتند. این تیم نوع جدیدی از برچسب فلورسنت فوق العاده روشن به نام فلور پلاسمونیک را تولید کردند که در پاسخ به یک نشانگر زیستی معین، 1400 برابر درخشان تر از برچسب های فعلی است.

این فناوری، هزینه کمی دارد و استفاده از آن برای پزشکان و خود بیماران ساده است. این برچسب می‌تواند لزوم مراجعه به بیمارستان را برای گرفتن خون از بین ببرد.

سریکانث سینگاماننی، سرپرست این پژوهش گفت: این برچسب‌های سوزنی علاوه بر هزینه کم و سهولت استفاده، مزیت دیگری نسبت به گرفتن خون دارند که شاید برای برخی از افراد، مهم‌ترین ویژگی آن باشد. سوزن‌های این برچسب تقریبا بدون درد هستند.

یافتن نشانگر زیستی با استفاده از برچسب‌های سوزنی، به آزمایش خون شباهت دارد اما به جای استفاده از محلول برای یافتن و تعیین کمیت نشانگر زیستی در خون، سوزن‌ها مستقیما آن را از مایعی که سلول‌های ما را در پوست احاطه کرده است، می‌گیرند که "مایع میان‌بافتی پوست "(ISF)  نامیده می‌شود. پس از گرفتن نشانگرهای زیستی، وجود و کمیت آنها با استفاده از فلورسنس شناسایی می‌شود.

مایع میان‌بافتی پوست، منبعی غنی از مولکول‌های زیستی است که همه چیز از پیام‌رسان‌های عصبی گرفته تا ضایعات سلولی را به صورت انبوه در بر دارد. روش‌های متداول برای بررسی زیست‌نشانگرها در مایع میان‌بافتی پوست، به استخراج مایع میان‌بافتی از پوست نیاز دارد. این روش دشوار است و معمولا میزان مایع میان‌بافتی پوست قابل دستیابی، برای تجزیه و تحلیل کافی نیست. این یک مانع بزرگ برای توسعه فناوری زیست‌حسگر مبتنی بر سوزن‌های ریز است.

روش دیگر، گرفتن مستقیم نشانگر زیستی موجود در مایع میان‌بافتی پوست بدون نیاز به استخراج مایع میان‌بافتی است. در چنین شرایطی، گرفتن نشانگر زیستی به مقدار کافی، ساده نیست.

پژوهشگران برای برطرف کردن این مشکل، از نانوبرچسب‌های فلورسنت فوق‌العاده درخشان استفاده کردند. این برچسب‌ها در مقایسه با برچسب‌های فلورسنت قدیمی، درخشان‌تر هستند و می‌توان آنها را حتی در تراکم پایین به سادگی تشخیص داد.

این برچسب‌ها، ویژگی‌هایی دارند که می‌تواند تاثیر واقعی در حوزه پزشکی، مراقبت از بیماران و پژوهش داشته باشد.

این برچسب‌ها امکان بررسی نشانگرهای زیستی را فراهم می‌کند؛ به ویژه هنگامی که موضوع درک مصونیت در بیماری‌های جدید فراهم می‌شود.

این پژوهش، در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

زمان انتشار: سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵:۰۰