علم و فناوری گزارش می‌دهد؛

عشایر و اینترنتی که در دسترس نیست

پوشش اینترنتی در مناطق عشایری و صعب العبور مناسب نیست و در بهترین حالت ۴۰درصد دانش آموزان عشایر فارس از آموزش مجازی بهره مند می شوند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از فارس، در حال حاضر یک میلیون و 200هزار نفر جمعیت عشایری کشور است که این تعداد در قالب 218 هزار خانوار و 522 طایفه مستقل هستند. از یک میلیون و دویست نفری جمعیت عشایری کشور، 218 هزار نفر آن را دانش‌آموزان عشایر کشور تشکیل می دهند.

در حال حاضر شش هزار مدرسه عشایری با  ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس در کشور تشکیل می‌شود که ۷ هزار کلاس، کلاس‌های چند پایه است. از این تعداد دانش آموز عشایر کشور، ۱۱۲۶۲ دانش آموز عشایری تحت تعلیم و تربیت آموزش و پرورش عشایر فارس قرار دارد. این تعداد دانش آموز عشایر فارس شامل ۲۹۶ دختر و ۳۲۱ پسر پیش دبستانی،  ۳۱۱۵ دختر و ۳۶۷۸ پسر در مقطع ابتدایی،  ۹۲۴ دختر و ۱۶۴۷ پسر در مقطع متوسطه اول، ۴۱۲ دختر و ۸۶۹ پسر در مقطع متوسطه دوم، می باشد.

 

مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی در 262 مدارس چادری، 165 مدرسه کانکسی مشغول به تحصیل هستند که در روزهای کرونایی که مقاطع  متوسطه اول و دوم در  50 مدرسه ساختمانی شبانه روزی و عادی مشغول به تحصیل بودند، در حال حاضر تعطیل می باشند اما مدارس عشایری مقطع ابتدایی، به دلیل پراکندگی جغرافیایی و تعداد کم دانش‌آموزان دایر است و دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر می شوند.

تعداد قابل توجهی از دانش آموزان عشایر در مقاطع متوسطه اول و دوم درحال تحصیل هستند که باتوجه به تدریس به صورت مجازی و اینترنتی، پوشش اینترنتی در مناطق عشایری و صعب‌العبور مناسب نیست و از طرفی  برخی از دانش آموزان این مقاطع  به علت نداشتن گوشی مناسب و تبلت برای آموزش انلاین، سبب افزایش افراد بازمانده از تحصیل در میان عشایر شده است. از سوی دیگر تلاش شده با بسته‌های خودآموز، با کمک معلم‌های مقطع  ابتدایی در مناطق عشایری، روند آموزشی برای دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم عشایری طی می شود اما همچنان به طور کامل پاسخگوی نیاز این قشر نیست.

اغلب بازماندگی از تحصیل در دوران متوسطه رخ می دهد و بخاطر مشکلات اموزشی دانش آموزان، بخصوص دختران قادر به ادامه تحصیل نیستند. قابل ذکر است که امکانات دانش آموزان عشایری از نظر تجهیزات آموزشی و فضای آموزشیِ لازم و ضروری از میانگین استانی کمتر است.

 

به آموزش مجازی، آموزش درمیان دانش آموزان عشایر دچار مشکل شده است

 

بهنام  حیدری، مدیر آموزش و پرورش عشایر استان فارس در گفت وگو با خبرنگار علم و فناوری با اشاره به وضعیت مدارس عشایری فارس گفت: عمده مدارس ما در مقطع ابتدایی چادرهای سفید گنبدی شکل هست که بالغ بر ۲۷۰ مورد را شامل می شود که این فضاهای اموزشی در فصل پاییز علیرغم بیماری کرونا با رعایت موازین بهداشتی فرایند اموزش در انها برقرار بود که با دستور العمل جدید ستاد ملی کرونا در اذر ماه از شیوه حضوری به شکل انلاین مبدل شد که قطعا بخاطر محدودیت ها و عدم وجود دستگاهای ارتباطی کافی در مناطق عشایری اموزش دچار موانع گردید .

حیدری در ادامه با اشاره به  سومین مرحله  ارسال تجهیزات اموزشی و هدایای دانش اموزی خاطر نشان کرد: از ره اورد سفر مقام عالی قضایی به فارس  و پی گیری مجدانه مسوولین بویژه استانداری، بازرسی و دادگستری و سایر دستگاهای اجرایی امکانات زیادی از جمله پوشاک، گوشی تلفن همراه و تبلت تهیه و به مناطق عشایری ارسال شد که این امکانات ارتباطی بستر کلاس ها در فضای مجازی را تا حدود زیادی برای دانش اموزان عشایری تسهیل کرد.

وی افزود‌؛ هرچند که محدودیت این ابزارهای ارتباطی و از طرفی هم عدم انتن دهی در همه مناطق عشابری که در حال حاضر عزیزان ما ساکن هستند، شاید بتوان  در خوش بینانه ترین حالت اذعان داشت حدود سی تا چهل درصد دانش اموزان تحت رصد فضای مجازی می  باشند.

 وی یاد آور شد: از انجا که پایان وضعیت فعلی قابل پیش بینی نیست، می طلبد که امکانات و تجهیزات لازم از جمله نصب دکل مخابراتی در مناطق عشایری بخاطر سهولت امر اموزش از طریق دستگاهای ارتباطی تعبیه گردد تا فرزندان عشایر  نیز همچون سایر دانش اموزان از خدمات اموزشی در موقعیت فعلی بهره مند شوند.

 

حل مشکلات دانش آموزان عشایر با عمل به اساسنامه آموزش و پرورش عشایر

 

به گفته رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار ۱۷ میلیارد تومان سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس عشایری به حساب مدارس ثابت، سیار و نیمه سیار عشایری با اهتمام دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش  واریز شد. این مبلغ به حساب پنج هزار و 733  مدرسه عشایری در ۲۵ استان کشور واریز شده و استان آذربایجان غربی با 2.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. طبق ماده ۱۵ اساسنامه مدارس عشایری، سرانه اعتباری دانش‌آموزان این مدارس به صورت ویژه و حداقل به‌ میزان سه برابر مدارس عادی تعیین شده و در اولویت پرداخت قرار می‌گیرد.

اگر دولتمردان به اساسنامه آموزش و پرورش عشایر توجه داشته باشند، اکثریت مشکلات در این حوزه مرتفع می‌شود و مشکلات جامعه عشایری باید به صورت جدی پیگیری شود و ظرفیت آموزشی مدارس عشایر برای پرورش این نسل از جوانان و نوجوانان کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

گزارش از سمن رخ صهبانیا جعفربیگلو

انتهای پیام/

زمان انتشار: یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 94659

مطالب مرتبط :
زندگی ایلی به قیمت  غلفت از آموزش دانش آموزان عشایری

زندگی ایلی به قیمت غلفت از آموزش دانش آموزان عشایری

در گزارش پیشین به لزوم و اهمیت مدارس عشایری پرداختیم و در این گزارش به ابعاد مغفول مانده از آموزش دانش آموزان عشایر خواهیم پرداخت .

مدارس عشایری

عدم اجرای اساسنامه مدارس عشایری

محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از عدم اجرای اساسنامه مدارس عشایری خبر داد .

قانون آموزشی دانش آموزان عشایری متناسب با زندگی ایلی

قانون آموزشی دانش آموزان عشایری متناسب با زندگی ایلی

بدلیل گستردگی و گسترش سواد در عشایر ایران و بدلیل شرایط خاص زندگی ایلی عشایر که متفاوت از جامعه روستایی و شهری می باشد، نیازمند اجرای قواعد و قانون آموزشی دانش آموزان عشایری متناسب با زندگی ایلی داشت .

شاهچراغ

دومین جشنواره ملی رادیویی چلچراغ شیراز برگزار می‌شود

آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی رادیویی چلچراغ با همکاری معاونت استانهای رسانه ملی، صداوسیمای مرکز فارس و تولیت حضرت مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام، در روز سه شنبه ۲۶ اسفندماه ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام و در شبستان امام خمینی رحمه الله علیه با حضور مقامات استانی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

صهبانیا

خبرنگار علم و فناوری برگزیده جشنواره ملی چلچراغ شد

سمن‌رخ صهبانیا، خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان فارس در بخش متن رادیویی در دومین جشنواره ملی چلچراغ برگزیده شد.

عشایر

عشایر نماد اقتصاد مقاومتی و نمونه بارز تولید کالای ایرانی

عشایر در امنیت غذایی و معیشت پایدار، نقش بی بدیلی دارند که این مهم را می توان نماد اقتصاد مقاومتی و نمونه بارز تولید کالای ایرانی عنوان کرد.

هشت ایده برگزیده اولین ایده شو حل مسائل آموزشی در بستر آموزش مجازی

توسط دانشگاه پیام نور استان اصفهان؛

ایده های منتخب اولین ایده شو حل مسائل آموزشی در بستر آموزش مجازی تقدیر و جهت کاربست معرفی شدند

تعداد هشت ایده منتخب اولین ایده شو حل مسائل آموزشی در بستر آموزش مجازی با مشارکت ایده پردازان آموزش و پرورش و آموزش عالی تقدیر و جهت کاربست معرفی شدند.

اولین ایده شو حل مسائل آموزشی در بستر آموزش مجازی برگزار می شود

توسط دانشگاه پیام نور استان اصفهان؛

اولین ایده شو حل مسائل آموزشی در بستر آموزش مجازی برگزار می شود

اولین ایده شو حل مسائل آموزشی در بستر آموزش مجازی با همکاری واحد پژوهش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار می شود.

براتی

طرح توانمند سازی زنان و دختران عشایر در چهارمحال و بختیاری اجرا شد

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: طرح توانمند سازی زنان و دختران عشایر که زیر نظر دفتر دفتر ریاست جمهوری است در چند شهرستان از استان چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب