کاوشگر ناسا بخش‌هایی از یک سیارک را به زمین می‌آورد+عکس

آوردن بخش هایی از خاک اجرام اسمانی به زمین برای مطالعات بیشتر بخشی از پروژه های تحقیقاتی ناسا است و حالا کاوشگر اوزیریس بخشی از سنگ و خاک سیارک ها را به زمین خواهد آورد.

کاوشگر «اوسیریس-رکس» ناسا تقریبا آماده نشستن بر سیارک(شهاب سنگ) «بنو» است. ناسا امروز در 20 اکتبر اعلام کرد که «اوسیریس-رکس» برای نخستین بار به جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ‌ها،صخره‌ها و خاک این سیارک(شهاب سنگ) اقدام خواهد کرد. این اولین باری خواهد بود که ناسا عمل به جمع‌آوری موادی از یک سیارک(شهاب سنگ) می‌کند و درحقیقت این ماموریت آوردن بزرگترین نمونه فضایی به زمین پس از ماموریت « آپولو» نیز می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از انگجت، کاوشگر «اوسیریس-رکس» تقریبا به اندازه یک ون می‌باشد که در یک منطقه خاص نمونه‌برداری به اندازه چند پارکینگ ماشین، در این سیارک(شهاب سنگ) فرود خواهد آمد. این منطقه نمونه برداری در حصار تخته سنگی‌های بسیار بزرگی است که هر کدام تقریبا به اندازه یک ساختمان بزرگ می‌باشد. به همین جهت این تخته‌سنگ های عظیم فرود کاوشگر ناسا را دشوار می‌کند.

اوسیریس رکس ناسا نخستین نمونه‌ سیارکی را به زمین آورد

کاوشگر « اوسیریس-رکس» ناسا در ماه آینده برای نخستین بار اقدام به‌ جمع‌آوری نمونه‌هایی از سیارک‌ها خواهد کرد. ماموریت این کاوشگر این است که حداقل دو انس و یا 60 گرم از مواد سنگی را با خود به زمین بیاورد و اگر این کاوشگر نتواند در ماه اکتبر به جمع‌آوری این نمونه‌ها بپردازند، برای دو عملیات مجدد دیگر نیز آمادگی خواهد داشت.

در برنامه‌ای که ناسا منتشر کرده است، کاوشگر «اوسیریس-رکس» باید تا پایان سال 2021 از سیارک( شهاب سنگ) «بنو» خارج شده و در 24 سپتامبر سال 2023 نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین برگرداند. با اینکه هنوز دو سال تا پایان ماموریت «اوسیریس-رکس» مانده است، ناسا توانسته کشف‌های بسیاری مفید انجام دهد. برای مثال  ناسا از طریق این کاوشگر بر سطح این سیارک(شهاب سنگ) آب ریخته و حال ما می‌دانیم که «بنو» با شدت زیادی مواد را به داخل فضا پرتاب می‌کند.

سیارک‌‌ها (Asteroid) اجسام کوچکی هستند که از سنگ یا فلز یا سنگ و فلز ساخته شده‌اند. سیارک‌ها معمولاً اجسام نامنظمی هستند و بر گرد خورشید حرکت می‌کنند. میلیون‌ها سیارک در منظومه خورشیدی ما وجود دارند. بسیاری از آن‌ها میان مدار بهرام (مریخ) و مدار هرمز (مشتری) قرار گرفته‌اند و گرد خورشید می‌گردند.

دسته‌ای دیگر از آن‌ها در مکان‌های دیگر منظومه خورشیدی یافت می‌شوند. به نظر می‌رسد علت اینکه اغلب آن‌ها در فاصلهٔ مریخ و مشتری دیده می‌شوند این است که احتمالاً در مدار بین این دو سیاره، سیارهٔ دیگری نیز وجود داشته‌است که به علت گرانش شدید مشتری متلاشی شده‌است و سیارک‌ها پدید آمده باشند.

خبرنگار: تیمور خسروی