یک فناوری دور از ذهن محقق شد؛

ویرایش ژن استنشاقی عفونت‌های آنفلوانزا و کرونا را هدف قرار می‌دهد

تیمی از محققان انستیتوی فناوری جورجیا و دانشگاه ایموری برای جلوگیری از تکثیر ویروس آنفولانزا و ویروس عامل کووید۱۹ در موش‌ها، یک روش درمانی مبتنی بر ویرایش ژن ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل ازgenengnews اگر فکر می کنید تنفس آنزیم‌های ویرایشگر ژن برای درمان بیماری‌های عفونی، مانند آنفلوانزا یا کووید19، یک فناوری دور از ذهن یا با فاصله زیادی است، دوباره فکر کنید. تیمی از محققان انستیتوی فناوری جورجیا و دانشگاه ایموری برای جلوگیری از تکثیر ویروس آنفولانزا و ویروس عامل کووید19 در موش‌ها، یک روش درمانی مبتنی بر ویرایش ژن ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، درمان جدید از طریق یک نبولایزر به ریه‌ها تحویل داده می‌شود، که این امر می‌تواند ساده باشد و بیماران خود آن را در خانه تجویز کنند. یافته‌های مطالعه جدید اخیراً در نیچر بیوتکنولوژی از طریق مقاله‌ای تحت عنوان "درمان آنفلوانزا و کروناویروس جدید عفونت از طریق Cas13a با رمزگذاری mRNA در جوندگان" منتشر شده است.

جالب اینجاست که محققان از فناوری mRNA برای کدگذاری Cas13a استفاده کردند که بخشی از کد ژنتیکی RNA را که ویروس‌ها برای تکثیر در سلول‌های ریه استفاده می‌کنند، از بین می‌برد. با استفاده از یک رشته راهنما، محققان می‌توانند نقشه‌ای ارائه دهند که اساساً به پروتئین Cas13a می‌گوید که کجا به RNA ویروس‌ها متصل شود و شروع به تخریب آن کند.

"در داروی ما، تنها چیزی که باید تغییر دهید تا از ویروسی به ویروس دیگر بروید رشته راهنما است - ما فقط باید یک توالی RNA را تغییر دهیم. فیلیپ سانتانژلو استاد بخش مهندسی پزشکی والاس اچ "ما از آنفلوانزا به کروناویروس جدید، ویروس عامل کووید19 رفتیم. آنها بسیار ویروس‌های مختلفی هستند. و ما فقط با تغییر یک راهنما توانستیم این کار را خیلی خیلی سریع انجام دهیم. "

تیم سانتانژلو رویکرد خود را در برابر آنفلوانزا در موش‌ها و کروناویروس جدید در همسترها آزمایش کرد. در هر دو مورد، حیوانات بیمار بهبود یافتند. این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد می‌توان از mRNA برای بیان پروتئین Cas13a استفاده کرد و آن را مستقیماً در بافت ریه و نه در سلول‌های ظرف کار داد. همچنین اولین بار است که نشان می‌دهد پروتئین Cas13a در توقف تکثیر کروناویروس جدید موثر است.

به طرز شگفت‌انگیزی، رویکرد این تیم می‌تواند در برابر 99٪ از سویه‌های آنفلوانزا که در طول قرن گذشته منتشر شده است، کار کند. همچنین به نظر می‌رسد در برابر ویروس‌های کرونا ویروس کرونا که شروع به گردش کرده‌اند، بسیار موثر است. کلید آن اثربخشی گسترده، توالی ژن‌های هدف محقق است.

"در آنفلوانزا، ما به ژن‌های پلیمراز حمله می‌کنیم. آنزیم‌هایی هستند که به ویروس اجازه می‌دهند RNA بیشتری تولید کرده و تکثیر شود. ” "ما به دنبال آنها رفتیم زیرا آنها بسیار بهتر حفظ شده اند. ما اجازه می‌دهیم زیست‌شناسی اهداف ما را تعیین کند. "

به همین ترتیب، در SARS-CoV-2 ، توالی‌هایی که محققان تاکنون هدف قرار داده‌اند، در آخرین نسخه‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند. این روش به معنای انعطاف‌پذیری و انطباق درمان با ظهور ویروس‌های جدید است.

"یکی از اولین چیزهایی که جامعه و CDC می‌خواهند در هنگام بروز همه گیری به دست آورند توالی ژنتیکی است. این یکی از اولین ابزاری است که CDC و تیم‌های نظارت برای استفاده از این نوع ویروس و ردیابی آن استفاده می‌کنند "، داریل ونوور یکی از نویسندگان تحقیق و دانشمند تحقیق در آزمایشگاه سانتانژل اظهار داشت ،"هنگامی که CDC آن توالی‌ها را منتشر کرد - این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم. می‌توانیم بلافاصله در مناطقی که به آن علاقه داریم غربال‌گری کنیم تا آن را هدف قرار داده و ویروس را از بین ببریم. "

ونور خاطرنشان کرد که این امر می‌تواند منجر به نامزدهای اصلی آزمایشات بالینی در طی چند هفته شود - یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا توالی‌ها را اسکن کنند، رشته‌های راهنمای آنها را طراحی کنند و برای آزمایش در این مطالعه آماده باشند.

سانتانژلو اضافه کرد: "این کاملاً پلاگین و بازی است." "اگر شما در مورد ترفندهای کوچک در مقابل ترفندهای بزرگ صحبت می‌کنید، از نظر زمانی یک پاداش بزرگ است. و در بیماری‌های همه‌گیر - اگر پس از ابتلا به بیماری همه‌گیر در طی یک یا دو ماه واکسن زده اید، به این فکر کنید که اکنون شرایط به چه شکل است. اگر ما یک ماه بعد از شروع درمان آن را انجام می‌دادیم، اکنون وضعیت چگونه خواهد بود؟ این می‌تواند یک تغییر بزرگ با تأثیر بر اقتصاد، تأثیر بر مردم ایجاد کند. "

رویکرد این تیم با کار قبلی آنها در زمینه رساندن mRNA به سطوح مخاطی مانند ریه‌ها تسریع شد. آنها می‌دانستند که با این روش احتمال زیادی وجود دارد که بتوانند با عفونت‌های تنفسی مقابله کنند. آنها تصمیم گرفتند از mRNA برای کدگذاری پروتئین Cas13a استفاده کنند زیرا این یک روش ذاتی ایمن است.

"mRNA گذرا است. این به هسته وارد نمی‌شود، بر DNA شما تأثیر نمی‌گذارد، "سانتانژلو گفت:" و برای این پروتئینهای CRISPR ، شما واقعاً نمی‌خواهید که آنها برای مدت زمان طولانی بیان شوند. "

محققان از یافته‌های خود بسیار هیجان زده بودند اما گفتند که کارهای اضافی باقی مانده است - به ویژه درک بیشتر در مورد مکانیسم‌های خاص موثر در درمان. این در مدل‌های حیوانی هیچ عارضه جانبی ایجاد نکرده است، اما آنها می‌خواهند ایمنی عمیق تری داشته باشند، زیرا فکر می‌کنند به درمان برای بیماران انسانی نزدیک شده اند.

کیارا زورل نتیجه‌گیری کرد: "این پروژه واقعاً به ما این فرصت داد تا از نظر تکنیک‌ها، از نظر استراتژی محدودیت خود را در آزمایشگاه افزایش دهیم."

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵:۰۰