محققان دانشگاه کپنهاگ گزارش کردند:

ماده تاریک "مغناطیسی" ممکن است سرعت انبساط جهان را تسریع کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از نیواطلس، انبساط جهان در حال شتاب گرفتن است، اما ما واقعاً مطمئن نیستیم که چرا. بهترین مدل‌های فعلی به نیروی محرکه نام متغیر "انرژی تاریک" می‌دهند - اما این حتی ممکن است وجود نداشته باشد. اکنون محققان دانشگاه کپنهاگ در یک مطالعه جدید نشان داده‌اند که اگر ماده تاریک دارای برخی از خصوصیات مغناطیسی غیرمعمول باشد، می‌تواند گسترش مشاهده شده را توضیح دهد.

متداول‌ترین مدل کیهان شناسی، محتویات جهان را به سه بخش اصلی تقسیم می‌کند. ماده عادی، که هر روز می‌بینیم، لمس می‌کنیم و با آن ارتباط برقرار می‌کنیم، فقط حدود پنج درصد از همه را تشکیل می‌دهد - بقیه در دو رمز و راز کیهانی گره‌خورده است.

بزرگ‌ترین قطعه مربوط به انرژی تاریک که محاسبه شده است که 68 درصد از جهان را تشکیل می‌دهد. به نظر می‌رسد این نیرو با سرعتی فزاینده همه چیز را از هر چیز دیگری دور می‌کند.

و سپس ماده تاریکی وجود دارد که تصور می‌شود 27 درصد باقی‌مانده جهان را تشکیل می‌دهد. این چیزهای عجیبی است که به نظر می‌رسد کهکشان‌ها و خوشه‌ها را با تأثیر گرانشی قوی خود در کنار هم نگه داشته است، اما با نور فعل و انفعال نمی‌کند بنابراین مشاهده این غیرممکن است.

به نوعی، آنها هر دو مفاهیم حفره‌های مکانی هستند که می‌توانند در درک ما از کیهان‌شناسی چاله‌های بزرگی ایجاد کنند - اما اگر فقط به جای دو جفت فقط به یک شاخه احتیاج داشته باشیم، چه می‌کنید؟ در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه کپنهاگ بررسی کردند که آیا ماده تاریک به تنهایی می‌تواند مسئول باشد، اگر کمی عجیب‌تر از آنچه که در حال حاضر است عجیب باشد.

استین هارل هانسن، نویسنده اصلی مطالعه، می‌گوید: "ما چیز زیادی در مورد ماده تاریک نمی‌دانیم به جز اینکه این ماده یک ذره سنگین و کند است." "اما سپس ما تعجب کردیم - اگر ماده تاریک دارای کیفیتی مشابه مغناطیس موجود در آن باشد، چه می‌شود؟ ما می‌دانیم که ذرات عادی در حین حرکت، باعث ایجاد مغناطیسی می‌شوند. و  آهنرباها آهنرباهای دیگر را جذب یا دفع می‌کنند - بنابراین اگر این چیزی است که در جهان اتفاق می‌افتد، چه می شود؟ اینکه این گسترش دائمی ماده تاریک به لطف نوعی نیروی مغناطیسی در حال رخ دادن است؟ "

این تیم یک مدل جدید را توسعه داده‌اند که معروفات جهان مانند جاذبه زمین و سرعت انبساط را در آن گنجانده است ، اما "ثابت کیهان‌شناسی" را که باعث شتاب آن انبساط است، نادیده گرفتند. در عوض، آنها به ذرات ماده تاریک نیروی اضافی متناسب با سرعت آن در مربع داده و آن را شبیه به مغناطیس می‌کنند.

به طرز جالب توجهی، در این مدل جدید جهان شبیه‌سازی شده دقیقاً به همان روشی که مشاهده شده است، گسترش یافت. دافع ماده تاریک، نیروی مغناطیسی مانند کافی بود تا سرعت انبساط جهان را تسریع کند، و این نشان می‌دهد که در واقعیت اتفاق مشابهی ممکن است رخ دهد.

البته، این مطالعه به تنهایی وجود انرژی تاریک را رد نمی‌کند و همچنین ماده تاریک به هیچ وجه مغناطیسی نیست. اما این یک ایده جالب است و نیاز به بررسی بیشتر با استفاده از مدل‌های دقیق تر دارد.

هانسن می‌گوید: "صادقانه بگویم، کشف ما ممکن است فقط یک تصادف باشد." "اما اگر اینطور نباشد، واقعاً باورنکردنی است. این می‌تواند درک ما از ترکیب جهان و دلیل گسترش آن را تغییر دهد. تا آنجا که به دانش فعلی ما رسیده است، ایده‌های ما در مورد ماده تاریک با نوعی نیروی مغناطیسی و ایده در مورد انرژی تاریک به همان اندازه وحشتناک هستند. تنها مشاهدات دقیق‌تر تعیین می‌کند که کدام یک از این مدل‌ها واقع بینانه‌تر هستند. بنابراین، دوباره امتحان کردن نتیجه ما بسیار هیجان انگیز خواهد بود. "

این اولین جایگزین برای انرژی تاریک نیست که پیشنهاد شده است. آیا ممکن است اثرات ماده تاریک و انرژی تاریک توسط یک "سیال تاریک" با جرم منفی ایجاد شده باشد که جهان را پر کند؟ آیا ممکن است ساختار کَف آلود کیهان باعث گسترش جهان با سرعت‌های مختلف در مکان‌های مختلف و ایجاد اثر شتاب کلی شود؟ یا شاید، انیشتین در تمام مدت - دوباره - با ثابت کیهان‌شناسی خود درست بود.

هرچقدر که بگذرد، انرژی تاریک بدون شک باعث الهام و فریب فیزیکدانان خواهد شد.

این تحقیق در Astrophysical Journal منتشر شده است.

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲:۵۳