پرورش "ارگانوئیدهای" لوزالمعده برای درمان سرطان

مطالعه این ارگانوئیدها می تواند به محققان در توسعه و آزمایش درمان های جدید برای سرطان لوزالمعده ، یکی از کشنده ترین انواع سرطان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیواطلس؛ با قرار دادن سلول های خاص در مجموعه های خاصی از مواد شیمیایی در آزمایشگاه ، دانشمندان قادر به رشد بافت ها و اندام هایی هستند که شبیه به نمونه های موجود در بدن انسان است. این ابزار قدرتمندی را برای مطالعه بیماری ها و داروهایی که ممکن است بتوانند آنها را درمان کنند در اختیار آنها قرار می دهد ، و ما دیده ایم که این "ارگانوئیدها" به شکل قلب ، ریه ، مغز و عروق خونی کوچک آزمایشگاهی رشد کرده اند. ماکت های لوزالمعده که در آزمایشگاه MIT توسعه یافته اند ، گامی دیگر در این زمینه است ، زیرا دانشمندان امیدوارند فناوری پشت آن نه تنها به تولید داروهای جدید برای سرطان هایی که بر اندام آسیب می رسانند ، بلکه سایر انواع به ویژه کشنده نیز کمک کند.

مهندسان MIT در مطالعه جدید با دانشمندان موسسه Cancer Research UK Manchester در این تلاش همکاری کردند و به دنبال بهبود روشهای معمول برای رشد اندامک ها در آزمایشگاه بودند. بسیاری از این ژل ها برای پرورش بافت های آزمایشگاهی متکی به ژل های تخصصی هستند ، اما اینها معمولاً شامل مخلوط های پیچیده ای از پروتئین ها و فاکتورهای رشد هستند که می تواند منجر به نتایج مخلوط شود و رشد چندین نوع سلول را امکان پذیر نمی کند.

Tiny pancreatic organoids grown from human pancreatic cells can be used to study pancreatic tumors, and perhaps other types of cancers, too

حدود یک دهه پیش ، مهندسان MIT کار روی یک ژل مصنوعی را شروع کردند که می تواند به شیوه ای سازگارتر تولید شود و به عنوان وسیله ای برای کشت سلول های اپیتلیال که در کنار هم قرار گرفته اند تا بیشتر اندام های بدن را در کنار یکدیگر قرار دهند ، همراه با انواع دیگر حمایت های مهم مورد استفاده قرار گرفت. سلول ها. یک پلیمر سازگار با زیست محیطی به نام پلی اتیلن گلیکول (PEG) به عنوان پایه ژل جدید تیم مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا آنها به دنبال قطعات دیگری از مواد بیولوژیکی بودند که می تواند به انجام کار کمک کند.

این امر آنها را به ماتریس خارج سلولی (ECM) ، شبکه ای از پروتئین ها و سایر مواد که توسط سلول های اطراف بدن ترشح می شوند ، اما آنها را احاطه کرده و به عنوان یک ساختار حمایتی عمل می کنند ، سوق داد. مطالعه ساختار بیوشیمیایی ECM دانشمندان را قادر ساخت تا ویژگی های مورد نیاز ژل PEG خود را برای حمایت از رشد اپیتلیال و حمایت از سلول ها انتخاب کنند. این شامل مولکول هایی به نام لیگاند های پپتیدی است که سلول ها را به منظور ایجاد ارگانوئیدها به ژل می چسباند و پپتیدهای کوچکی که از فیبرونکتین و کلاژن به دست می آیند.

این تیم قبلاً از این ژل PEG برای رشد اشکال مختلف بافت اپیتلیال ، مانند بافت های روده ای استفاده کرده بود و نشان داد که می توان از آن برای رشد سلولهای حمایتی پر رونق به نام سلولهای استرومایی و سلولهای ایمنی استفاده کرد. مطالعه جدید بر تطبیق آن برای رشد بافت لوزالمعده متمرکز شده است. این تلاش با مشکل در مطالعه سلول های تومور لوزالمعده در آزمایشگاه انجام شد ، که با خارج شدن از بدن ویژگی های سرطانی خود را از دست می دهند.

Fibroblasts (green) and macrophages (orange) act as support cells around lab-grown pancreatic organoids

با استفاده از سلولهای سرطانی سالم یا سرطانی پانکراس از موشها به عنوان نقطه شروع ، تیم توانست از ژل برای رشد اندامکها و تومورهای کوچک پانکراس استفاده کند ، این کار با استفاده از سلولهای سرطانی پانکراس در بیماران انسانی تکرار شد. اینها با بافتهای مورد مطالعه در موشهای زنده مقایسه شدند و مشخص شد که دارای بسیاری از سلولها و پروتئینهای مشابه به عنوان ماده واقعی هستند.

امید است که این ارگانوئیدها بتوانند ابزار جدیدی را برای مطالعه تعاملات مهم بین تومورهای لوزالمعده و محیط آنها در اختیار محققان قرار دهند. اما از آنجا که فناوری ژل کاملاً مصنوعی است ، نسبتاً ساده است و می تواند با درجه جدیدی از قوام تولید شود ، امید است که با ترکیب عوامل رشد مختلف بتوان آن را در انواع دیگر سرطان یا شرایط سلامتی به کار برد.

لیندا گریفیث ، نویسنده مطالعه می گوید: مسئله تکرارپذیری یک مسئله مهم است. جامعه تحقیقاتی به دنبال راههایی برای انجام روشهای بیشتر کشت این نوع ارگانوئیدها و به ویژه کنترل محیطهای خرد بوده است.

سایر امکانات شامل استفاده از ژل به عنوان بستری برای رشد بافت ها و ارگانوئیدها برای مطالعه سرطان ریه ، کولورکتال و سایر انواع سرطان و چگونگی تأثیر داروهای بالقوه بر این تومورها و محیط آنها است. آندومتریوز ، که در آن بافت داخلی رحم در خارج از اندام رشد می کند و باعث درد و ناباروری می شود ، یک احتمال دیگر است.

هیلاری کریچلی ، استاد طب باروری در دانشگاه ادینبورگ ، که در این مطالعه شرکت نداشت، می گوید: زمینه سرطان مدتهاست که به روشهای دیگر (مدلهای موش یا مطالعات سلولهای جدا شده) متکی است و سهم روش ارگانوئید و به ویژه ساختار ژلی که این گروههای کوچک سلول در آن رشد می کنند ، برای پیشرفت تحقیقات بسیار مهم خواهد بود.

این تحقیق در مجله Nature Materials منتشر شده است.

زمان انتشار: شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰:۵۶