راهکارهایی برای غلبه بر احساس پوچی

برخی از افراد پوچی را به عنوان یک احساس جسمی در بدن خود گزارش می دهند که باعث می شود نتوانند زندگی را همانطور که می خواهند ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام، گاهی در زندگی شخصی با شرایطی مواجه می شویم که احساس ناامیدی ، پوچی و عدم کارایی در روح و روان ما نمود پیدا می کند. این افکار منفی موجب می شود تا فرد انگیزه و امیدش برای ادامه زندگی و رسیدن به خواسته هایش را از دست بدهد.روانشناسان معتقدند مقایسه خود با دیگران ، نرسیدن به خواسته ها و آرزوهای نامعقول، شکست در روابط عاطفی و خودکم بینی از جمله عواملی است که در بروز پدیده پوچی نگری تاثیرگذار است .خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام در این بخش خبری به بررسی این احساس ناخوشایند و راهکارهای غلبه بر آن پرداخته است.

احساس پوچی چیست:

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما پوچی یک احساس است. وقتی احساس خلاء و خالی بودن می کنید، احساسات ناخوشایندی را تجربه می کنید. برخی از افراد پوچی را به عنوان یک احساس جسمی در بدن خود گزارش می دهند که باعث می شود نتوانند زندگی را همانطور که می خواهند ادامه دهند. بدون توجه به شرایط، احساس می کنید درک شادی و غم دشوار است یعنی نه می توانید غمگین شوید و نه شاد باشید. ممکن است در قفسه سینه خود احساس خلاء یا پوکی داشته باشید یا حس کنید بی حال و حوصله اید. یا ممکن است اغلب اوقات بدون آنکه کار دشواری انجام داده باشید، احساس خستگی کنید و فکر کنید هیچ چیز مهم نیست. حتی ممکن است دچار احساس بی حسی در برخی از اندام های خود شوید و رخوت وجود شما را در بر گیرد.  savadezendegi.com

چه زمانی احساس پوچی تشدید می شود:

افراد معمولا در دو برهه از زندگی گرفتار احساس پوچی می‌شوند. اول در نوجوانی زمانی که در مسئولیت زندگی خود را درک می‌کنند و از ورای رویاهای کودکی به در آمده، سرگشته‌اند که در این جهان چه کاره‌اند و چه بایدشان کرد و دوم در میانسالی که لذت‌های زندگی را چشیده‌اند و فانی‌بودن آنها را دریافته‌اند و سایه مرگ را در پس نیمه عمر خود به چشم می‌بینند. غیر از این دو نیز در موقعیت‌هایی آدمی گرفتار احساس پوچی می‌شود. در مرگ عزیزان وقتی نزدیکان آدمی در چشم به هم زدنی فانی و نیست می‌شوند، در حوادث و فجایعی چون زلزله یا جنگ که هستی انسان و آرزوها و معنای زندگی تحت سلطه امری مقتدرتر از معنا تهی می‌شود و آدمی کوچکی خود را لمس می‌کند. همچنین در موقعیت‌هایی چون ورشکستگی مالی، جدایی عاطفی و طلاق، مهاجرت ناخواسته از کشور، شکست در تحصیل یا در روابط عاطفی. در تمامی این موارد افراد به فراخور سن و نگرش خود به زندگی و نیز تجربه زیسته دچار احساس پوچی می‌شوند.(isna.ir)

علائم احساس پوچی:

شایع ترین علائم احساس پوچی، نداشتن هدف در زندگی، داشتن افکار منفی، بروز ندادن احساسات و به دنبال آن توجه از جانب اطرافیان است، حقیقت این است که بیشتر افرادِ درگیر با حس پوچی مزمن، والدینی داشتند که نمی توانستند رابطه ای صمیمی با آنها برقرار کنند؛ وقتی در دوران کودکی به اندازه کافی عشق و توجه دریافت نشود کم کم فرد به این باور می رسد که به اندازه کافی خوب نیست؛ این یعنی دلیل اصلی پوچی درونی، کمبود ارتباط احساسی و ابراز عشق است.( sums.ac.ir)

وقتی احساس پوچی می کنید، همه چیز به نظرتان کسل کننده و بی معنی می آید یا نمی توانید هیچ احساس قوی مثبتی در خودتان ایجاد کنید. به طور کلی انسان موجودیست که تمایل به نشاط و انرژی دارد و نبود انرژی و نشاط کافی می تواند احساس خیلی بدی به او بدهد.

اگر تا به حال احساس پوچی را تجربه نکرده اید یا نمی دانید که این احساس چگونه است، می توان گفت پوچی شرایطیست که در آن شما به هیچ چیزی احساس خاصی ندارید در حالیکه در حالت عادی نباید اینطور باشد.

افراد مختلف به شیوه های مختلفی با احساس پوچی مقابله می کنند و خیلی از این روش ها سالم و درست نیستند. بعضی ها سعی می کنند این چاله را با رابطه جنسی، پول، مصرف گرایی، بازی های ویدیویی، حواس پرتی، مواد مخدر، الکل و در موارد شدیدتر خودزنی و حتی خودکشی پر کنند.( honarfardi.com)

چه چیزی باعث احساس پوچی می شود؟

1. بی هدفی

خیلی ها در این دنیا زندگی می کنند که هدف خاصی برای زندگی ندارند. ممکن است بارها از خودتان پرسیده باشید: باید با زندگی چه کار کنم؟ زندگی چه معنایی دارد؟ باید با خودم چکار کنم؟ ترس از وجودی که هدفی برای زندگی ندارد باعث دامن زدن به احساس پوچی می شود چون ما احساس می کنیم چیزی که باید داشته باشیم را از دست داده ایم و زندگی مان خالی است.

2. غم و اندوه ناشی از مرگ یک عزیز

احساس غم و اندوه، یک واکنش عاطفی طبیعی نسبت به مرگ عزیزانمان است. گاهی اوقات برای از دست دادن کسی که دوستش داریم از قبل آمادگی ذهنی و روحی پیدا می کنیم و می توانیم با آن کنار بیایم؛ ولی مواقعی هم وجود دارد که عزیزی را به طور غیر منتظره از دست می دهیم. همیشه وقتی یک مرگ اتفاق می افتد، سیلی از عواطف و احساسات درون ما را فرا می گیرند؛ حتی اگر این سیل خیلی زود و فوری جریان پیدا نکند

3.سوء مصرف مواد مخدر و الکل

خیلی ها برای فراموش کردن غم و غصه ها یا کنار آمدن با مشکلات زندگی شان سراغ مواد مخدر و الکل می روند. مشروبات الکلی و مواد مخدر شاید بتوانند به شما آرامش بدهند اما این احساس آرامش موقتی است و دیر یا زود دچار عواقب استفاده از این موارد می شوید.

4.استرس های طولانی مدت

انسان ها برای مقابله با استرس های طولانی مدت طراحی نشده اند. استرس باعث می شود بدن برای مقابله با شرایط استرس زای موجود هورمون های مختلفی تولید کند. این هورمون ها شاید استرس را برطرف کنند اما در طولانی مدت مشکلات بزرگتری ایجاد می کنند.

5. استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی

در سال های اخیر، اثرات سوء شبکه های اجتماعی روی سلامت روح و روان افراد بیش از پیش قابل لمس و مشاهده است. شما در شبکه های اجتماعی مختلف به طور مداوم با اخبار منفی و ناخوشایند بمباران می شوید یا ظاهر زندگی دیگران را می بینید و خودتان را مدام با بقیه مقایسه می کنید. همین مساله باعث ایجاد احساس ناامنی گسترده، اختلالات شخصیتی، افسردگی، اضطراب و بسیاری از مسائل دیگر می شود.

6. حسرت خوردن برای اهداف تحقق نیافته

هیچ چیز به اندازه احساس حسرت روی قلب آدمیزاد سنگینی نمی کند. هر کسی در زندگی اش حسرت هایی دارد؛ مثلا با خودش می گوید کاش فلان کار را انجام می دادم یا نمی دادم. گاهی اوقات این حسرت ها افکار ناراحت کننده ای را به ذهن می آورند که ممکن است به شما احساس پوچی بدهد.

7.مشکلات جسمی یا روحی

خیلی از بیماری های روحی مثل اختلالات خلقی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن، بدشکلی بدن ، اسکیزوفرنی و همینطور بیماری های جسمی می توانند روی ذهن و بدن ما را تحت تاثیر خودشان قرار بدهند. اگر مساله خاصی در زندگی تان وجود ندارد که باعث احساس پوچی تان شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات منشا احساس پوچی بیماری های جسمی هستند نه بیماری های روحی. honarfardi.com

8.مقایسه خود با دیگران :

افرادی که مدام خودشان را با بقیه مقایسه می‌کنند دچار خودکم بینی می‌شوند و اعتماد به نفس‌شان تخریب می‌شود. درست است مقایسه کردن یک خصلت طبیعی بشر است اما افتادن در دام آن خطرناک است. این بازی‌ای است که انتها ندارد و همیشه بازنده خود فرد است. زمانی‌که خودتان را با فرد دیگری مقایسه می‌کنید بدون اینکه شرایط را بطور کامل بررسی کنید ویژگی‌ها و دستاوردهای مثبت او را برجسته‌تر می‌کنید و ویژگی‌هاو دستاورهای خودتان را بی‌ارزش‌تر و بی اهمیت‌تر جلوه می‌دهید.( lovesradio.com)

۹.سرکوفت ها دیگران

حرف‌ها و گفته‌های دیگران گاهی به عمیق‌ترین نقطه‌های ذهن و قلب فرد نفوذ می‌کنند و تاثیرات جبران ناپذیری به‌جا می‌گذارند. سرکوفت‌های اطرافیان و خانواده بخصوص در دوران کودکی باعث می‌شود فرد احساس بیعرضگی و بی‌ارزشی کند. مقایسه‌های نابه‌جا و سرکوفت باعث می‌شود اعتماد به نفس فرد از بین برود و احساس حقارت کند.( lovesradio.com)

پیشنهاداتی برای غلبه بر احساس پوچی:

1.اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید

نخستین راهکار برای ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس به گفتگوی درونی و انتقادی که با خود دارید و موجب می‌شود احساس بی‌ارزشی و خودکم‌بینی در شما تقویت شود، مربوط می‌شود. برای مثال افکاری مانند “به هیچ دردی نمی‌خورم” یا “از همه پایین‌ترم” احساس بدی را که درباره خود دارید، تقویت می‌کند. برای غلبه بر این عادت‌های ذهنی مخرب و خودبرانداز باید سه مرحله زیر را انجام بدهید:

  • یاد بگیرید که افکار خودانتقادی را به محض این که به ذهنتان هجوم می‌آورد، شناسایی کنید و سپس این افکار مخرب را روی کاغذ بنویسید.
  • دلیل تحریف و منفی‌‌ شدن افکار را پیدا کنید.
  • روش مقاومت در برابر این افکار و رد آنها را تمرین کنید تا به تدریج نظام خودارزیابی منطقی‌تر و واقع‌بینانه‌تری را در خود پرورش دهید.( lovesradio.com)

2.به آرامی به احساس پوچی اقرار کنید

در صورتی که احساس خلا را تجربه می کنید شبیه یک گودال خالی است، به آن اقرار کنید، و با خودتان سخاوتمندانه رفتار کنید. خودتان را به دلیل این احساسات سرزنش نکنید. تلاش نکنید که احساساتتان را نادیده بگیرید و یا تغییرشان دهید.

در صورتی که احساس خلاتان به دلیل مرگ یک عزیز است، از خودتان به خاطر سوگواری در سال های بعدی عصبانی نشوید. «از آنجا که از دست دادن یک عزیز دردآور است و این فقدان در طول زمان تغییر شکل می دهد، هیچ گاه با مرگ یک عزیز اوکی نمی شوید...شما یاد می گیرید که به زندگی تان علی رغم فقدان آن شخص ادامه دهید.».

گاهی اوقات این گودال به این دلیل شکل می گیرد که در جریان رشد عشق را از دست داده اید. این به معنای آن نیست که یک خانواده ی دوست داشتنی نداشته اید. «تنها انواع خاصی از عشق یا مراقبت وجود دارد که می توانند از دست بروند و در حالی که بازگشت به عقب غیرممکن است».

3.هر روز برای خودتان وقت بگذارید

به جای اینکه بخواهید خلاتان را با داروها، الکل، بازی های کامپیوتری یا چیزهای دیگر پر کنید، به درون تان نگاه کنید و با خودتان وقت بگذرانید. اسلاید معتقد است که در طول این زمان، امیال، آرزوها و رویاهای شخصی خود را بکاوید. این به ایجاد «معنای بیشتر در زندگی روزانه و آینده تان کمک می کند». از آنجا که فعالیت های مختلف برای افراد مختلف جواب می دهد، ممکن است مراقبه، نوشتن یا ورزش به شما در متمرکز شدن مجدد بر خودتان جواب بدهد. در آغاز ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما هر چه زمان بیشتر و انرژی بیشتری برای خودتان و توجه و مراقبت از خودتان بگذارید، احساسات پوچی کمتر ظهور می یابند

4.احساسات کنونی تان را بکاوید.

ادر پیشنهاد کرد که ساعت تان را برای پنج دقیقه کوک کنید و از آنچه در حال حاضر احساس می کنید باخبر شوید. مجبور نیستید که زمین را بکنید. ممکن است بنویسید احساس «خستگی» یا «گیجی» یا «کنجکاوی». اگر برچسب زدن به احساسات سخت است گوگل را برای لیست احساسات سرچ کنید.

انتخاب یک نقطه از بدن مثل دست یا سرتان نیز ممکن است کمک کند، حواس متنوعی چون دما، تنش یا حرکت را بررسی کنید. «همان طور که برای بازه های زمانی کوتاهی به احساساتتان اجازه دیده شدن می دهید، به تدریج بازه ی تحملتان وسیع تر شده و شامل احساساتی بزرگتر برای بازه های زمانی طولانی تر می شود. ariyazcenter.ir

۵.خودتان رابستایید.

ممکن است ما در زمان کودکی، از احساس پوچی به عنوان سپری در برابر احساس نا امنی یا کلافگی استفاده کرده باشیم. اگر این طور بوده است به خود حق بدهید که زمانی از یک راه حل که جواب می داده است استفاده کرده اید. اما امروز به خود اجازه دهید آن احساسات را تجربه کنیدو لازم نیست روش قدیمی بقای خود را ادامه دهید.

 احساس پوچی می تواند به افکار پر تنشی مانند ” زندگی ارزش زیستن ندارد.” و ” امیدی نیست” بیانجامد.

تراپی و درمان می تواند به شما کمک کنند عوامل پنهان این احساس را پیدا کنید و تغییرات مثبتی در آن ایجاد کنید.

مهم است که به احساس پوچی خود توجه کنید و آن را بپذیرید. با خود مهربان باشید

اگر در حال تجربه ی یک رابطه ی دشوار، از دست دادن یا نداشتن امید هستید، بدانید شما ارزشمند هستید و می توانید یک زندگی معنادار داشته باشید. ”( danabrain.ir)

8.با افراد منفی‌نگر و منفی‌باف وقت نگذرانید

سعی کنید تا حد ممکن از افراد منفی‌باف دور باشید چون این افراد احساس ناامیدی، پوچی و ناکامی را در شما چندین برابر می‌کنند. سعی کنید با افراد پرانرژی و فعال مراوده داشته باشید و وقت بگذرانید تا در کنار آنها شما نیز انگیزه برای تلاش و فعالیت پیدا کنید.( lovesradio.com)

توصیه پایانی:

خیلی از افراد نمی‌توانند دلیل احساس تهی بودن خود را بفهمند و فرقی هم نمی‌کند چه مدت روح و روان خود را بکاوند و دنبال سرنخ‌ها بگردند. مهم است در چنین شرایطی ناامید نشوید و یک درمانگر خوب پیدا کنید تا به شما در کشف این احساس کمک کرده و گذشته‌ها را برای‌تان کنکاش کند تا بتوانید دوباره باارزش بودن را احساس کنید.یافتن دلیل تهی بودن می‌تواند چالش برنگیز باشد و طول بکشد. اما به جای اینکه حواس‌تان را پرت کنید و با چیزهایی مثل خرید کردن، غذا خوردن، دارو و الکل به دنبال راه حل‌های موقتی بگردید، بهتر است ببینید چه چیزهایی باعث شده احساس کافی نبودن کنید.( mefda.ir)

انتهای پیام / ن

 

 

 

 

زمان انتشار: یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 98397

مطالب مرتبط :
ی

سیستم عامل اندروید۱۲ گوگل بزودی منتشر می شود

گوگل در خلال رویداد I/O جدیدترین سیستم‌عامل خود به نام اندروید ۱۲ را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معرفی کرد

ی

تفاهمنامه همکاری بسیج علمی و پارک علم و فناوری ایلام امضاء شد

تفاهمنامه همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان، با پارک علم و فناوری ایلام، در حضور رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور امضاء شد.

امید به زندگی

کرونا رکورد کاهش امید به زندگی را شکست

یک مطالعه جدید از کاهش شدید نرخ امید به زندگی حکایت دارد. محققان میگویند این موضوع در ارتباط مستقیم با وضعیت پاندمی کروناست.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب