تحقیقات ستاره شناس دانشگاه تورنتو؛

احاطه منظومه شمسی با"تونل مغناطیسی" قابل مشاهده در امواج رادیویی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری ازاصفهان به نقل از فیز، تحقیقات ستاره شناس دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که منظومه شمسی توسط یک تونل مغناطیسی احاطه شده است که در امواج رادیویی قابل مشاهده است.

جنیفر وست، یکی از همکاران پژوهشی موسسه نجوم و اخترفیزیک دانالپ، در حال ارائه یک پرونده علمی است که نشان می‌دهد دو ساختار درخشان که در دو طرف آسمان دیده می‌شوند-که قبلاً جدا از هم تصور می‌شد-در واقع به هم متصل هستند و از رشته‌های طناب مانند ساخته شده‌اند. این اتصال چیزی شبیه یک تونل در منظومه شمسی ایجاد می‌کند.

نتایج داده‌های تحقیقات وست در مجله اخترفیزیکال منتشر شده است.

وست می‌گوید: "اگر قرار بود به آسمان نگاه کنیم،" این ساختار تونلی را تقریباً در هر جهتی که نگاه می‌کردیم مشاهده می‌کردیم-یعنی اگر چشم‌هایی داشتیم که می‌توانستند نور رادیو را ببینند. "

وست می‌گوید، ستاره شناسان از آنچه که "خار قطبی شمالی" و "منطقه فن" نامیده می‌شوند، ده‌ها سال است که از این دو ساختار مطلع هستند. اما بیشتر توضیحات علمی به صورت جداگانه بر روی آنها متمرکز شده است. وست و همکارانش برعکس معتقدند که آنها اولین ستاره شناسانی هستند که آنها را به عنوان یک واحد به هم متصل کردند.

این سازه‌ها از ذرات باردار و میدان مغناطیسی تشکیل شده‌اند و مانند طناب‌های بلند شکل می‌گیرند. آنها در فاصله 350 سال نوری از ما قرار دارند و حدود 1000 سال نوری طول دارند.

وست به مدت 15 سال در مورد روشن و خاموش بودن این ویژگی‌ها فکر کرده است - از زمانی که اولین بار نقشه آسمان رادیو را دید. اخیراً‌، او یک مدل کامپیوتری ساخت که محاسبه می‌کرد آسمان رادیویی از زمین چگونه به نظر می‌رسد و او شکل و محل طناب‌های طولانی را تغییر می‌دهد. این مدل به وست اجازه داد تا ساختار اطراف ما را "بسازد" و به او نشان داد که آسمان از طریق تلسکوپ‌های ما چگونه خواهد بود. این دیدگاه جدید بود که به او کمک کرد مدل را با داده‌ها مطابقت دهد.

وست می‌گوید: "چند سال پیش‌، تام لندکر یکی از نویسندگان همکار ما‌،در مورد مقاله‌ای از سال 1965-از روزهای اولیه نجوم رادیویی" به من گفت. "بر اساس داده‌های خام موجود در آن زمان‌، نویسندگان [ماتیوسون و میلن] گمان کردند که این سیگنال‌های رادیویی قطبی می‌تواند از دید ما در مورد بازوی محلی کهکشان‌، از داخل آن ناشی شود.

"آن مقاله به من انگیزه داد تا این ایده را توسعه دهم و مدل خود را با داده‌های بسیار بهتر که تلسکوپ‌های ما امروز به ما می‌دهند، گره بزنم."

وست از نقشه زمین به عنوان مثال استفاده می‌کند. قطب شمال در بالا قرار دارد و خط استوا از وسط عبور می‌کند-مگر اینکه نقشه را از منظر دیگری دوباره ترسیم کنید. همین امر در مورد نقشه کهکشان ما نیز صادق است. وست توضیح می‌دهد: "اکثر ستاره شناسان به نقشه‌ای نگاه می‌کنند که قطب شمال کهکشان به بالا و مرکز کهکشان در وسط است." "بخش مهمی که این ایده را الهام بخشید بازسازی آن نقشه با نقطه‌ای متفاوت در وسط بود."

برایان گائنسلر، استاد موسسه دانالپ و نویسنده این نشریه می‌گوید: "این کار بسیار هوشمندانه است." "وقتی جنیفر برای اولین بار این موضوع را به من گفت‌، من فکر کردم که" خارج از آن "برای توضیح احتمالی وجود دارد. اما او در نهایت توانست من را متقاعد کند. اکنون‌، من هیجان زده هستم تا ببینم بقیه جامعه نجوم چگونه واکنش نشان می‌دهند. . "

وست‌، متخصص مغناطیس در کهکشان‌ها و محیط بین ستاره‌ای، منتظر اکتشافات احتمالی بیشتر مرتبط با این تحقیقات است.

او می‌گوید: "میدان‌های مغناطیسی به صورت جداگانه وجود ندارند." "همه آنها باید به یکدیگر متصل شوند. بنابراین، گام بعدی این است که بهتر بفهمیم چگونه این میدان مغناطیسی محلی هم به میدان مغناطیسی کهکشانی در مقیاس بزرگتر و هم به میدان مغناطیسی در مقیاس کوچکتر خورشید و زمین ما متصل می‌شود."

در همین حال‌، وست موافق است که مدل جدید "تونل" نه تنها بینش جدیدی را برای جامعه علمی به ارمغان می‌آورد‌، بلکه برای بقیه ما نیز یک مفهوم پیشگامانه است.

"به نظر من تصور اینکه این ساختارها هر زمان که به آسمان شب نگاه میکنیم همه جا وجود دارد، بسیار عالی است."

زمان انتشار: جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰