رابطه هدف داشتن در زندگی با بهبود حافظه

شبکه‌ های اجتماعی را که روی گوشی باز می‌کنیم می‌بینیم همه جا حرف از داشتن هدف در زندگی و مثبت‌بودن است اما این نظرات بر اساس تحقیقات علوم اعصاب چقدر واقعیت دارد؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان مرکزی؛ نتایج تحقیقی که به تازگی در دانشگاه فلوریدا انجام شده است ارتباط بین هدف داشتن افراد و توانایی آنها در به خاطر آوردن جزئیات واضح را نشان داده است.

بر اساس یافته‌ها، هدفمندبودن و نیز کارکردهای شناختی باعث بهبود حافظه می‌شود. علاوه بر اینها داشتن هدف به تنهایی باعث افزایش وضوح و انسجام در حافظه نیز می‌شود.

دکتر آنجلینا ساتین، سرپرست این تحقیقات می‌گوید: «خاطرات شخصی، کارکردی بسیار مهم در زندگی روزانه ما دارند. آنها به ما کمک می‌کنند اهدافمان را تنظیم، هیجانات‌مان را کنترل و صمیمیت با دیگران را ایجاد کنیم. ما همچنین می‌دانیم افرادی که هدف بیشتری دارند در تست‌ های حافظه عینی بهتر عمل می‌کنند، مانند به خاطر سپردن فهرستی از کلمات. ما علاقه‌مند بودیم بدانیم آیا داشتن هدف با کیفیت خاطرات و تجربیات مهم شخصی نیز مرتبط هستند یا خیر؛ زیرا چنین ویژگی‌هایی ممکن است یکی از دلایلی باشد که هدف را با سلامت روحی و جسمی بهتر مرتبط می‌کند.»

در این مطالعه نزدیک به ۸۰۰ شرکت کننده در مورد هدف خود و انجام وظایفی که سرعت پردازش شناختی آنها را اندازه‌گیری می‌کردند، پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. محققان چند ماه پس از شیوع بیماری و بحران سلامت عمومی، توانایی شرکت‌کنندگان را در بازیابی و توصیف خاطرات شخصی در مورد همه‌گیری ویروس کرونا اندازه‌گیری کردند. علت انتخاب این موضوع به دلیل تحت تاثیر قراردادن همه افراد و طیف وسیع خاطرات و واکنش‌های آنها به بیماری کووید  ۱۹ بود.

شرکت‌کنندگان هدفمندتر در زندگی خاطرات‌شان در دسترس‌تر، منسجم و زنده‌تر از شرکت‌کنندگان با هدف کمتر بود.

همچنین کسانی که دارای هدف بالاتری بودند نیز جزئیات حسی زیادی را گزارش کردند. آنها بیشتر در مورد خاطرات خود از منظر اول شخص صحبت کرده و هنگامی که از آنها خواسته شد یک خاطره را بازیابی کنند، احساس مثبت و منفی بیشتری را گزارش کرده‌اند.

محققان همچنین دریافتند علائم افسردگی تأثیر چندانی بر توانایی به خاطر سپردن جزئیات زنده در خاطرات ندارد.

آنتونیو تراچیانو، می‌گوید: «خاطرات به افراد کمک می‌کند رفاه، ارتباطات اجتماعی و سلامت شناختی خود را حفظ کنند. تحقیقات قبلی نیز مزایای بی‌شمار دیگری در ارتباط با داشتن هدف و سلامت جسمی و روانی و خطر پایین‌تر مرگ را گزارش کرده‌اند. این تحقیق به ما بینش بیشتری در مورد ارتباط بین احساس هدف و غنای خاطرات شخصی می‌دهد.»

 

6 توصیه برای بهبود و جلوگیری از آسیب به مغز

مطالعات اخیر نشان داده استرس مزمن ممکن است منجر به افسردگی و افت عملکردهای شناختی و آلزایمر شود. تحت استرس سیستم لیمبیک مغز، حالت ستیز و گریز را القا می‌کند تا با آزادسازی کورتیزول ضربان قلب و متابولیسم و فشار خون را بالا ببرد و توجه را ارتقا ببخشد. بعد از پایان شرایط استرس‌زا بدن به حالت طبیعی برمی‌گردد. تحت استرس مداوم بدن نمی‌تواند استراحت کند. سطوح بالای کورتیزول باعث به هم خوردن تعادل سطح قند خون و مشکلات فشار خون می‌شود. این فرآیند باعث مهار ساخت ارتباطات جدید عصبی در هیپوکامپ و افت حافظه می‌شود.

به جای ساده گذشتن از کنار استرس، آموختن این که چگونه می‌توان به‌طور موثر سطح استرس را مدیریت کرد و انعطاف احساسی پیدا کرد، نه تنها باعث می‌شود حس و عملکرد بهتری داشته باشید، بلکه مغز شما را از اثرات آسیبی استرس محافظت می‌کند. به این صورت که:

1. کمی ورزش کنید

مطالعات نشان داده است ورزش‌های هوازی به ساخته‌شدن نورون‌ها و ارتباطات جدید در مغز کمک می‌کند تا با اثر استرس مقابله کند. در واقع نتایج یک مطالعه در سال 1391/ 2012 نشان داد افرادی که خیلی کم ورزش می‌کنند به میزان بیشتری دچار آتروفی هیپوکامپ می‌شوند. ورزش منظم همچنین خواب را بهبود می‌بخشد، با افسردگی مقابله می‌کند و از طریق ساخت اندروفین‌ها اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

2. رهایی از تنش

شاید ساده تر از آنچه هست به نظر برسد. اما استراحت به صورت مدیتیشن، تای‌چی، یوگا، پیاده‌روی کنار ساحل و هر چیزی که به شما کمک می‌کند ذهن خود را آرام کنید و به شما احساس آسایش دهد، فشار خون، سرعت تنفس، متابولیسم و خستگی عضلات را کاهش می‌دهد. به‌طور خاص مدیتیشن به شکل قابل توجهی برای مدیریت استرس و بهبود عملکرد ذهن مفید است. مطالعات نشان داده است به گردش رفتن در طبیعت می‌تواند اثر مثبت و جبرانی بر کاهش استرس و بهبود عملکردهای شناختی داشته باشد. پس تمرینات یوگای خود را به طبیعت ببرید یا تردمیل خود را خاموش کنید و به پارک بروید تا مغز شما بابت این کار از شما تشکر کند!

3. ارتباطات اجتماعی

وقتی کاسه صبرتان لبریز شده از ارتباطات اجتماعی خود مدد بگیرید. شواهد فراوانی نشان داده است حفظ روابط اجتماعی مهیج برای سلامت فیزیکی و روانی شما ضروری است. از محیط سالم و دوستان گرمابه و گلستان و خانواده برای مبارزه با استرس و تمرین دادن مغز خود استفاده کنید.

4. خود مدیریتی

نتایج مطالعات از وجود ارتباط مستقیم بین احساس توانمندسازی روانی و بهبود استرس خبر می‌دهد. توانمند کردن خود با تسلط بر شرایط موجود می‌تواند در کاهش استرس مزمن کمک کند و به شما اعتماد به نفس کنترل سلامت مغزتان را بدهد.

5. بخندید

همه ما بنا به تجربیات شخصی می‌دانیم خندیدن باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنیم. این تجربه قویا با مطالعاتی که نشان می‌دهد خندیدن استرس را کاهش می‌دهد، حمایت می‌شود. خوش گذراندن و شوخی با دوستان راهی برای سلامت مغز با استفاده از دو طریق بالاست. حتی فکر کردن راجع به یک چیز خنده‌دار می‌تواند اثر مثبت در کاهش استرس و آسیب آن به مغز باشد.

6. مثبت فکر کنید

این که چگونه در مورد مسائل استرس‌زا فکر کنید، تاثیرگذار است. در یک مطالعه در دانشگاه هاروارد گروهی از دانشجویان که به آنها تلقین شده بود استرس قبل از یک امتحان اثر مثبتی در نتیجه آن دارد در مقایسه با گروهی که به آنها تلقین نشده بود، نتیجه بهتری در امتحان گرفتند. پس فقط تغییر در نگرش به قضایا می‌تواند استرس را کاهش و توانایی مغز شما را افزایش دهد.

 

انتهای پیام / ن

 

جام جم

زمان انتشار: یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷:۰۸

شناسه خبر: 99914

مطالب مرتبط :

باکتری های روده حافظه زنبورها را بهبود می بخشد

یک تیم تحقیقاتی بین المللی نوع خاصی از باکتری روده را در زنبورها کشف کرده اند که می تواند حافظه را بهبود بخشد.

همه چیز درباره ی

همه چیز درباره ی "توربوشارژر" و "سوپرشارژر"

خودروسازان اخیرا به طور فزاینده‌ای از توربوشارژر‌ها و سوپرشارژر‌ها استفاده می‌کنند تا قدرت بیشتری از سوخت تولید کنند. در ادامه به بررسی تخصصی آن ها می پردازیم.

اهدای زندگی دوباره در اهواز

اهدای زندگی دوباره در اهواز/دانشجوی نخبه جان سه هموطن را نجات داد

با اهدای اعضای بدن دانشجوی نخبه اهوازی به بیماران نیازمند، سه هموطن از مرگ نجات یافتند.

مغز

بهبود حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر با کمک داروی ام‌اس!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید دارویی که برای درمان ام‌اس تجویز می‌شود، بتواند به بهبود حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کند.

پودر کاکائو و سلامتی

فواید کاکائو برای تقویت حافظه و بهبود بینایی

یک پژوهش جدید نشان داده که پودر کاکائو ممکن است به بهبود قدرت بینایی و حافظه جوانان سالم و تندرست کمک کند.

مغز

بهبود حافظه با تحریک مغناطیسی مغز

تحقیقات جدید به رهبری تیمی از دانشگاه گلاسکو نشان می دهد که چگونه پالس های تحریک مغناطیسی به مغز می توانند حافظه اپیزودیک را بهبود بخشند.

طول عمر

با این تمرین ذهنی ساده طول عمر خود را ۲ برابر کنید

این مطالعه نشان داده است که افرادی که در زندگی خود هدف دارند با احتمال مرگ و میر دو برابری نسبت به سایر افرادی که در زندگی خود هدف و مسیر مشخصی دارند، مواجه‌اند. در این مطالعه هدف داشتن در مقایسه با سایر عوامل نظیر جنسیت، نژاد و سطح تحصیلات بر طول عمر افراد موثر بوده است.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب