سیطرۀ روش شناسی غربی؛ مهمترین چالش در روند آموزشی مهدکودک ها

کد مطلب: 77147  |  تاريخ: دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸  |  ساعت: ۱۱:۰۹


صلح گرایی اومانیستی در سایۀ نفی خدامحوری ؛

سیطرۀ روش شناسی غربی؛ مهمترین چالش در روند آموزشی مهدکودک ها

هدف نهایی از آموزش این مفاهیم به کودکان، بی اعتبار ساختن فرهنگ مقاومت و شکست سیستم اسلامی نه به ظلم و نه به ظالم از درون در مواجهه با سیستم لیبرال سرمایه داری غربی است.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری؛ «مونته سوری» یک روش باصطلاح آموزشی است که یک معلم ایتالیایی به نام «ماریا مونته‌سوری» مبدع آن بوده است

لذا «مونته سوری»، روش آموزشی‌ غربی است لیکن به دلیل فقدان برنامه آموزشی واحد، در مهدهای کودک ایرانی، به اسم ترویج فرهنگ صلح و مدارا، در قالب سازمان‌های غیردولتی در حال اجرای برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی در ایران و برای کودکان است.

اینچنین است که مونته سوری، با نفوذ در مهدکودک های ایرانی، آموزش و پرورش کودکان را منطبق  با هر آن چه که می خواهد کرده است. هم در اینجاست که گاه و بی گاه  می شنویم در مهدکودک های ما، آوازه خوانی، مشاطه گری، رقص مختلط، آموزش  مسائل جنسی و ... شیوع پیدا کرده و به طور روزافزون گسترش هم می یابد.  گویا، پیچیدن نسخه های سازمان های جهانی برای ما تمامی ندارد، که  گمراه کردن فکری و  عملی کودکانمان ذیل مقوله ترویج صلح! و غفلت مسئولان متولی امر در حوزه  مهدکودک  ها آموزش و  پرورش  مهدکودک ها را در سیطرۀمونته سوری قرار داده است و اداره و هدایت کودکان این سرزمین از از کشورهایی غیر از کشور  خودمان صورت می گیرد.

اومانیسم در مونته سوری؛ به نام صلح به کام بی اعتنایی به مقاومت، بی تفاوتی نسبت به ظلم

در روش شناسی آموزشی مونته سوری بنا بر استقلال کودک(بخوانید اومانیسم) گذارده می شود، به این نحو که در این سیستم براساس اصل تجربه انگاری هر آنچه از کودک سر می زند ناشی از طبیعت اوست. از آنجا که مونته سوری خود مرید ژان ژاک روسو بنیان گذار دوران مدرنیسم بوده  و زیگموند فروید از بزرگ ترین حامیان مونته سوری به شمار می رفت.

هم اکنون مشهورترین مدارس و مهدهای کودک تهران و شهرستان های کشور برای کسب مشوق های جهانی هم که شده تن به سیستم آموزشی مونته سوری داده اند.

هدف نهایی از آموزش این مفاهیم به کودکان، بی اعتبار ساختن فرهنگ مقاومت و شکست سیستم اسلامی نه به ظلم و نه به ظالم  از درون در مواجهه با سیستم لیبرال سرمایه داری غربی است. به این ترتیب مسیر نو استعمارگری دوام طولانی تری در جهان خواهد یافت.

نفی نقش کلیدی معلم؛ ارمغان سیطرۀ اومانیسم در سیستم آموزشی مونته سوری

از جمله آسیب های موجود در سیستم آموزشی مونته سوری باید به تضعیف بی حد و حصر نقش معلمان در مقولۀ اموزش و پرورش کودکان اشاره کرد؛جای بسی تأسف است که در این روش آموزشی مقولۀ هدایت پذیری کودک توسط معلم به وضوح مورد نفی قرار می گیرد و به نام آزادی وخلاقیت کودک نقش بی بدیل معلم مورد بی اعتنایی قرار می گیرد حال آنکه در آموزه های اسلامی نقش معلم در مقولۀ هدایت پذیری انسانها غیر قابل انکار است.

در عظمت منزلت و مقام معلم همین کافی است که بزرگ ترین معلم جهان بشریت حضرت رسول خاتم(ص) به این ویژگی خود افتخار می کرد . آن حضرت چنان برای معلمان و مقام ارجمند آنان ارزش قائل بود که در دعاهایش می فرمود: «اللهم اغفر للمعلمین و اطل اعمارهم و بارک لهم فی کسبهم؛[1] خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان!»

حال آنکه به عقيده مونته سوري در مدارس معلم در نقش يك مشاهده گر ظاهر مي­شود و معلم در انفعال کامل قرار دارد به گفته وي اگر بخواهيم كودكان پيشرفت و ترقي بيشتري داشته باشند، بايد كار معلمان هم بيشتر به مشاهده محدودشود. او می گوید؛در محيط­هاي تربيتي، تكاليف درسي انعطا ف ناپذير و انضباط خشك و رسمي، باعث مي­شود كه دنياي حساس و لطيف كودك را جوي مسموم و ناگوار فراگيرد. رويكرد عادلانه تر و صحيح­تر به كودك آن است كه به جاي محيط هاي تنش زا، محيطي سازگار و موافق با كودك برايش ايجاد كنيم.

. اين محيط مي تواند زمينه اي باشد تا كودك در آن به فعاليت بپردازد و شخصيت خود را شكل بدهد .[2]

با تأمل در این نگاه تقلیل گرا از مقولۀ تربیت و هدایت در می یابیم اومانیسم روز افزون در روش آموزشی غربی نقش کلیدی معلم را در حد یک مشاهده گر تقلیل داده شده است.

نفی خدا محوری ؛ تأکید برمولفه های تجربی و مادی؛ مهمترین شاخصۀ آموزشی مونته سوری

هم چنین در برنامه آموزشي مونته سوري ،مهارت هاي زندگي روزمره، مهار تهاي حسي، مهار تهاي محاسبه كردن، زبان و فرهنگ نه بر مبنای خدا محوری و ارزش های اخلاقی و اسلامی بلکه بر محوریت مولفه های تجربی و فنی منحصرشده است و آموزه ها و ارزش های معنوی و انسانی در این برنامه به شدت در ابهام قرار دارد.

این رویکرد آموزشي که با استفاده از وسايل كمك آموزشي مختص شيوه مونته سوري برگزار می شود در مقولۀ مهارت هاي زندگي صرفاً نحوه سلام و خداحافظي كردن روزانه، مراقبت از محيط داخل كلاس، تشكر ودرخواست كردن، روش قرار دادن صندلي، تميز كردن ميز كار، روش شستن دست ها، روش چيدن ميز،غذاخوري، روش مسواك زدن به طور صحيح، نحوه پوشيدن لباس، جارو كردن زمين، نحوه بستن دكمه معمولي و دكمه فشاري، نحوه باز و بستن زيپ، نحوه گره زدن بند كفش، راه رفتن روي خط با حفظ تعادل.مورد توجه قرار می گیرد و خبری از ارزش های اخلاقی ، انسانی و معنوی نیست به نظر می رسد آموزه های اخلاقی و دینی به هیچ عنوان به عنوان یک شاخصه برای هدایت پذیری کودک مورد نظر قرار نگرفته است.

بدیهی است روش تربیتی مونته سوری در زمینه فرهنگ! نیز صرفا به مصادیق بسیار حدأقلی از قبیل تکمیل پازل نقشه ايران، معرفي شناخت حيوانات، تقويم روزانه، آشنايي با ميو ه­هاي فصل پاييز، پازل نقشه نيم كر ه­ها، معرفي حيوانات جهان، ارزش و اهميت خورشيد، فصل ها..منحصر شده است که به هیچ عنوان آموزه های اصیل فرهنگی منبعث از ارزش های اسلامی و حتی انسانی جایی در این روش آموزشی  غربی ندارد.

بی شک وقتی مهارت هاي زندگي یک کودک به  روش تراشيدن مداد، روش شمار ه­گيري 110 (پليس)، روش شماره گيري 115(اورژانس)، روش شماره گيري 125 (آتش نشاني)، روش جواب دادن به تلفن، روش سرفه و عطسه كردن، آب دادن به گياهان[3]...تقلیل داده شود انتظار آشنایی و شناخت کوکان این سرزمین با مفاهیم والای ارزشی از قبیل خداشناسی، معاد محوری؛ آخرت گرایی؛ ایثار و فداکاری، ظلم ستیزی، عدالت طلبی، جهاد و شهادت عجیب به نظر خواهد رسید و این چنین است که آسیب های فراوان در حیطه های اجتماعی فراگیر می شود و کودک امروزی غرب را آمال و آرزوی خود می پندارد و دین گریزی به نحو کامل در درون این کودک و در همۀ مهد کودک ها  با روش های آموزشی مونته سوری نهادینه می شود.

لذا باید گفت بدون تلاش برای کلاسه کردن متون آموزشی مبتنی بر اصول «تربیت اسلامی»، ناچار خواهیم شد تربیت نسل بعدی را به سیستم فرویدی مورد پسند جریان فراماسونری جهانی و اومانیسم محور بسپاریم و در این میان اندازه گشادی کلاهی که بر سر جامعه ایرانی اسلامی مان رفته را نیز تا سال‌ها درک نخواهیم کرد.

از این رو  شایسته است نه با روش اومانیستی مونته سوری در مهد کودک ها،  بلکه با دعوت از معلمین متعهد و متدین ، زمینه را برای طراحی مجموعه‌ای از بازی‌ها و روش‌های آموزشی خردمندانه با قید ایرانی اسلامی، فراهم نمود که در صورت تحقق این مهم  زمینه های متعدد تربیت اسلامی برای آینده سازان ایران رقم خواهد خورد. هم چنین برگزاری  جلسات هم اندیشی معلمان باسابقه، اساتید حوزه و دانشگاه با هدف طراحی یک جزوه صد صفحه‌ای سرشار از بازی‌ها و تصاویر جذاب متناظر بر رویه «خدامحوری» در برابر سیستم اومانیستی مونته سوری می تواند بسیاری از چالش های موجود در سیستم آموزشی کشور را ترمیم نماید. 

 

۱( کشف الخطا، ج1، ص48.

۲)مونته سوري، ماريا ( 1387 ). كودك در خانواده. ترجمه و نگارش سعيد بهشتي ( 1970 ). تهران: نشر بين الملل.

۳)  -Montessori, M. (1939).the Montessori Method. NewYork: Ballantine bookS

 

انتهای پیام/ سیده زینب حیدری 

 

 


http://stnews.ir/content/news/77147/سیطرۀ روش شناسی غربی؛ مهمترین چالش در روند آموزشی مهدکودک ها

چاپ خبر