نقش خبرنگاران علم و فناوری در تسهیل گری فرآیند تولید علم/خبرنگاران علمی مکمل فعالیت دانشمندان هستند

کد مطلب: 89849  |  تاريخ: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹  |  ساعت: ۲۰:۳۳


نقش خبرنگاران علم و فناوری در تسهیل گری فرآیند تولید علم/خبرنگاران علمی مکمل فعالیت دانشمندان هستند

خبرنگاران علم و فناوری می‌توانند در عملیاتی شدن فرآیند تولید علم نقش تسهیل گری را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل؛ دکتر بابک رضایی افشار عضو شورای عالی مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و مدرس دانشگاه اظهار کرد: خبرنگاری شغلی متفاوت است. خبرنگار خلاق؛ باید مثل ماده اولیه کارش (خبر) همیشه در جریان باشد که لازمة آن کشف حقایق تازه است. از کشف مسائل و بازگو کردن آنچه برای مردم کشف کرده، لذت می برد. به هنگام کار پرسش هایی مطرح می­ کند که عامه مردم می­ خواهند پاسخ آن­ها را بدانند.

وی در ادامه افزود: پس خبرنگار باید با مردم باشد نیاز و علاقمندی ­های آنان را بشناسند. در یافتن حقایق اصرار ورزد، پشتکار دارد، راه های اصلی و میان بر را در بدست آوردن اخبارحقیقی می­ داند. به هنگام جمع آوری و نگارش مطلب خود دقیق و سنجیده عمل می ­کند (صحت و دقت در درج خبر). ماجرا را به روشن­ترین و قوی­ترین شیوه ارائه می ­کند. خبر را مبهم و غیرشفاف و غیرصریح عنوان نمی­ کند و دارای شبکه گسترده ­ای از منابع است.

دکتر بابک رضایی افشار گفت: خبرنگاری علمی شاخه نسبتاً جدیدی از خبرنگاری محسوب می‌شود که در آن گزارش خبرنگارها اطلاعاتی را در مورد موضوعات علمی به مردم انتقال می‌دهد.

وی با بیان این‌که خبرنگار علم و فناوری با تحلیل موضوعات و پدیده‌های علمی به کار تألیف در رسانه‌ها می‌پردازد، افزود: دانشمندان با توجه به مشغله‌هایی که دارند چندان وظیفه‌ای به ‌منظور ارتباط با جامعه برای خود قائل نیستند بر همین اساس خبرنگاران علم این رسالت را برای خودشان قائل هستند تا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای علم و فناوری را به جامعه معرفی کنند.

عضو شورای عالی مرکز تحقیقات ادامه داد: اگر خبرگزاری علم و فناوری به‌ عنوان نهاد رسانه‌ای بخواهد در راستای ترویج خبرنگاری علم و فناوری گام بردارد بهترین راهکار این است که همچون سایر حوزه‌‌ها برای حوزه علم نیز خبرنگار تربیت کند تا با توجه به آشنایی با استانداردهای خبر‌نگاری و قالب‌های خبری به ترویج علم بپردازند.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از نکات مهم برای موفقیت ارتباط پژوهش و رسانه ها و انعکاس اخبار علمی در جامعه این است که پژوهش ها در راستای نیازهای واقعی مردمی باشد.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی به دنبال انعکاس اخبار مثبت و موفقیت ها هستند ولی اگر پژوهش ها در راستای دغدغه های مردم باشد خود به خود در جامعه مخاطب پیدا می کند.

رضایی افشار گفت: ما رسانه جامعی که خبرهای علم و فناوری را بتواند داخل کنفرانس ها را پوشش دهد نداریم. برخی از مواقع در داخل کنفرانس ها مقالاتی ارائه می شوند که ممکن است ارزش خبر علمی را داشته باشند و خبرنگاری نداشته باشیم تا بتواند این مقاله را در رسانه منتشر کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که رسانه‌ها آن دسته از پژوهش‌های دانشگاهی را باید به جامعه انتقال دهند که از جذابیت های لازم برخودار بوده و قابلیت دیده شدن را داشته باشند، بنابراین جامعه دانشگاهی باید برای دیده شدن این استانداردها و معیارهای مخاطبان را در نظر بگیرند و پیام‌های متناسب با نیاز عموم را تولید کنند.

عضو شورای عالی مرکز تحقیقات گفت: برای نزدیکی رسانه ها و نهادهای علمی نیازمند ارتباطات و خبرنگاری علمی هستیم تا کسانی را تربیت کند که هم علم را بشناسند و هم به شرایط کار رسانه ها آشنا باشند.

وی اظهار داشت: باید رسانه ها را نه به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی بلکه باید به عنوان یک کنشگر سوم میان نهاد دانشگاه و جامعه محسوب کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌ که ممکن است در آغاز فعالیت مطالب تولیدی چندان درخور توجه نباشد، گفت: ذهن سوژه‌یاب خبرنگاران باعث می‌شود تا در ادامه شاهد تألیفاتی باشیم که حتی می‌تواند با در نظر گرفتن آن حوزه خاص برای عالمان علمی ارزشمند باشد.

وی اذعان کرد: ذهن سوژه‌یاب خبرنگاران به عادت فکر نکرده و همواره به‌دنبال روش‌های جدید است و این موضوع خود می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل‌گری فرآیند تولید علم در جامعه داشته باشد.

رضایی افشار خاطرنشان کرد: الزاماً خبر‌نگار در فرآیند تولید علم  نقش مولد ندارد ولی می‌تواند در عملیاتی شدن فرآیند تولید علم در آینده مفید باشد.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: خبرگزاری علم و فناوری به عنوان یکی از رسانه های تأثیرگذار می تواند سبب شکل دهی نگرش کارآفرینانه در مخاطبان شده، باور کارآفرینی را به آنها منتقل کرده و در نهایت باعث درونی کردن ارزشهای کارآفرینی در آنها شوند.

عضو شورای عالی مرکز تحقیقات با اشاره به وضعیت خبرنگاری علم در کشور گفت: خبرنگاری متأثر از فضای کلی جامعه بوده و برآیند همدیگر هستند، توجه جامعه به اخبار زرد و یا چهره‌های مشهور نمونه‌ای از تمایل حوزه رسانه به این‌گونه فضاها است.

وی با بیان این‌که بررسی وضعیت خبرنگاری علم و فناوری در کشور نیازمند شناخت جایگاه واقعی علم در بخش‌های مختلف جامعه است، افزود: این‌که موقعیت علم در دانشگاه‌های ما تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته و در عرصه تولید و پیشرفت جامعه به‌کار گرفته می‌شود موضوعی است که نباید در این بررسی نادیده گرفت.

رضایی افشار اذعان کرد: برای این‌که علم بتواند به‌عنوان گفتمان ویژه جامعه شود بایست در نگاه مدیرانی که نقش تأثیرگذار در این حوزه دارند باید اصلاح صورت پذیرد.

مدرس دانشگاه تهران افزود: تنها در صورتی می‌توان به آینده خبرنگاری علم در جامعه امیدوار بود که علم به ‌عنوان مطالبه‌ای برای جامعه تعریف شود.

انتهای پیام


http://stnews.ir/content/news/89849/نقش خبرنگاران علم و فناوری در تسهیل گری فرآیند تولید علم/خبرنگاران علمی مکمل فعالیت دانشمندان هستند

چاپ خبر