علمی، پژوهشی و فناوری

اخبار فناوری شماره ۸: دستاوردهای نوین فناوری در اروپا از هوش مصنوعی تا انرژی پاک

دستاوردهای نوین فناوری نشان‌دهنده تلفیق علم، فناوری و نوآوری برای پاسخگویی به چالش‌های جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :

*ندا دهقانی زاده

شرکت دفاعی سوئدی ساب (Saab)، با اجرای موفق پروازهای آزمایشی جنگنده پیشرفته Gripen E با حضور یک عامل هوش‌مصنوعی موسوم به Centaur در کابین، گامی بزرگ در مسیر آینده نبردهای هوایی برداشته است.

این پروازها که در قالب یک پروژه جدید موسوم به Project Beyond و با همکاری شرکت هوش‌مصنوعی نظامی هِلسینگ انجام شده است، نقطه‌عطف مهمی در به‌کارگیری سامانه‌های خودران در بسترهای عملیاتی به شمار می‌رود.

در جریان این آزمایش‌ها که نخستین آن در ۲۸ مِی و دو مورد دیگر در اوایل ژوئن ۲۰۲۵ انجام شده است، عامل هوش‌مصنوعی Centaur به‌طور کامل در سامانه‌های داخلی Gripen E ادغام شده و کنترل پرنده را برعهده گرفته است تا در مأموریت‌های واقعی از نوع فراتر از بُرد دید (BVR) شرکت کند. نکته قابل توجه اینکه این آزمایشات در یک جنگنده‌ کاملاً عملیاتی انجام شده و برخلاف بسیاری از پروژه‌های مشابه، از هواپیمای آزمایشی یا محیط شبیه‌سازی استفاده نشده است.

Gripen E با بهره‌گیری از معماری نرم‌افزاری باز و انعطاف‌پذیر خود، امکان ادغام سریع و ایمن عامل هوش‌مصنوعی را فراهم کرده است، بی‌آنکه نیاز به طراحی مجدد سخت‌افزار یا کاهش ایمنی پروازی باشد. این ویژگی، مزیتی راهبردی در رقابت تسلیحات نسل آینده به شمار می‌رود، چرا که سرعت به‌روزرسانی و افزایش توانمندی بدون هزینه‌های ساختاری را ممکن می‌سازد.

در سومین پرواز که در تاریخ ۳ ژوئن صورت گرفت، هوش‌مصنوعی Centaur در سناریوهای پیچیده و پویای BVR با یک جنگنده واقعی Gripen D روبرو شد. در این سناریوها، هوش‌مصنوعی با استفاده از داده‌های زنده حسگرها به رهگیری هدف پرداخت و در شرایط مختلف نظیر تغییر فاصله، سرعت، زاویه حمله و حتی قطع ارتباط فرماندهی (C2)، از خود واکنش تطبیقی مؤثری نشان داد.

موفقیت این پروژه، پس از دستاورد مشابه نیروی هوایی آمریکا با پرواز آزمایشی X-62A در سال ۲۰۲۳، نشان‌دهنده ورود فناوری هوش‌مصنوعی به عرصه نبردهای هوایی واقعی است، جایی که انسان و ماشین به‌صورت ترکیبی، آینده قدرت هوایی را شکل خواهند داد.

اخبار فناوری شماره ۸: دستاوردهای نوین فناوری در اروپا از هوش مصنوعی تا انرژی پاک

«آماده‌سازی شبیه‌ساز تونل هادرونی برای آزمایش آهن‌رباهای فوق‌قدرتمند»

مهندسان سِرن (CERN) در آستانه تکمیل یک سکوی آزمایشی پیشرفته به طول ۹۵ متر برای پروژه برخورددهنده هادرونی با روشنایی بالا (HL-LHC) هستند؛ پروژه‌ای که هدف آن افزایش ده ‌برابری نرخ برخورد ذرات و ارتقای چشمگیر توان کشف ذرات بنیادی است.

این فاز آزمایشی، گامی حیاتی برای اجرای پروژه برخورددهنده هادرونی با روشنایی بالا محسوب می‌شود که می‌تواند مرزهای فیزیک ذرات را برای دهه‌های آینده جابه‌جا کند. سامانه آزمایشی مذکور که IT String نام دارد، نسخه‌ای کامل و هم‌اندازه از یک قسمتِ شتاب‌دهنده اصلی است که برای بررسی عملکرد هماهنگ اجزای جدید در شرایط واقعی طراحی شده است.

اجزای کلیدی این سکوی آزمایشی، شامل آهن‌رباهای فوق‌رسانای چهارقطبی جدید ساخته‌شده از آلیاژ نایوبیوم و قلع است که توان تولید میدان‌های مغناطیسی تا ۱۱.۳ تسلا را دارند. برای دستیابی به حالت فوق‌رسانا، این آهن‌رباها باید با هلیوم فوق‌روان تا دمای معادل منفی ۲۷۱ درجه سانتی‌گراد سرد شوند.

هدف از این مرحله، اعتبارسنجی عملکرد فنی و آماده‌سازی تیم‌ها برای نصب نهایی این زیرساخت حیاتی در تونل LHC در طول سومین دوره توقف بلندمدت است. انتظار می‌رود نخستین راه‌اندازی و اعمال جریان الکتریکی تا بیش از ۱۰۰ هزار آمپر در این سامانه، تا پایان سال جاری انجام شود.

اخبار فناوری شماره ۸: دستاوردهای نوین فناوری در اروپا از هوش مصنوعی تا انرژی پاک

توسعه یک فناوری جدید برای تولید برق از انرژی جزر و مد

شرکت سوئدی Minesto، فعال در حوزه انرژی‌های دریایی، به‌تازگی از یک سامانه مهم در فناوری تولید برق از انرژی جزر و مد رونمایی کرده است. این سامانه دارای طراحی منحصربه‌فردی به شکل یک باله است که درون آن یک توربین قرار دارد و مستقیماً به یک ژنراتور درون یک محفظه آیرودینامیک متصل شده است. نیروی بالابر هیدرودینامیکی حاصل از جریان‌های جزر و مدی، باله را (مشابه یک بادبادک) به حرکت درمی‌آورد و یک سامانه کنترل داخلی به‌صورت خودکار، مسیر حرکت را هدایت می‌کند.

نکته قابل‌توجه اینجاست که این سامانه می‌تواند حتی در جریان‌های آرام با سرعتی تا ۱.۲ متر بر ثانیه نیز به‌طور مؤثر برق تولید کند، چرا که باله با سرعتی چند برابر سرعت جریان محیط حرکت می‌کند. سامانه مذکور که دراگون-۱۲ نام دارد، با توان پایه ۱.۲ مگاوات، بخشی از مرحله نخست پروژه‌ای گسترده‌تر با هدف دستیابی به ظرفیت ۱۰ مگاواتی است که پس از اتصال به شبکه در ابتدای سال ۲۰۲۴، به مدت سه ماه بدون هیچ‌گونه مشکل فنی به فعالیت ادامه داد که نشان‌دهنده‌ پایداری طراحی و صحت عملکرد شبیه‌سازی‌هاست. 

گفتنی‌ست Minesto هم‌اکنون نسخه ارتقاءیافته دراگون-۱۲ را با ژنراتور ۱.۷۵ مگاواتی و طراحی بال‌های بهینه‌شده برای نصب در یک منطقه دریایی در نروژ موسوم به هست‌فیورد نهایی کرده است.

*دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VWrDY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: