مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
سرپرست آموزشکده ملی مهارت دختران سمنان با تأکید بر سهگانه ایمان، اتحاد و علم، از نخبگان به عنوان پیشگامان بازسازی ملی یاد کرد و با تأکید بر لزوم بازتعریف امید بر پایههای علمی، ایمانی و اجتماعی، دیدگاه خود را درباره مسیر آینده و مسئولیت نخبگان علمی تبیین کرد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :در کوران بحرانها، آنچه یک ملت را از ویرانی به بازسازی هدایت میکند، نوری است به نام امید؛ نوری برخاسته از ریشههای عمیق ایمان، تنه استوار اتحاد، و شاخههای بالنده علم.
اکنون که آتش جنگ ۱۲ روزه خاموش شده و خاکسترهای آن بر جای مانده، جامعه علمی کشور، بهویژه اساتید و نخبگان، وظیفه سنگینی در احیای این نور برعهده دارند.
دکتر فاطمه نعیمی، سرپرست آموزشکده ملی مهارت دختران سمنان، در گفتوگویی راهبردی با پایگاه خبری علم و فناوری، ضرورت نقشآفرینی نخبگان علمی در بازسازی امید ملی را یادآور شد و از ترکیب مقدس ایمان، انسجام اجتماعی و آگاهی علمی به عنوان سه ستون اصلی آیندهسازی سخن گفت.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: امید؛ میوهای از درختی با ریشه ایمان، تنه اتحاد و شاخههای علم. در میان سختیها و بحرانها، نیاز اصلی هر ملت برای بازسازی و حرکت دوباره، امیدی واقعی و پایدار است؛ امیدی که صرفاً یک حس زودگذر نباشد، بلکه بر پایههای مستحکم ایمان به خداوند، انسجام اجتماعی و آگاهی علمی شکل گرفته باشد.
نقش نخبگان علمی در احیای امید ملی
دکتر نعیمی با اشاره به تجربه جنگ ۱۲ روزه، آن را بستری برای شکوفایی ایستادگی، توکل بر خدا و مشارکت اجتماعی دانست و افزود: جنگ، اگرچه لحظاتی دشوار را رقم زد، اما در دل خود بذرهایی از ایستادگی، اعتماد به خداوند و حضور مردم در صحنه کاشت؛ اکنون که شعلههای جنگ فروکش کرده، مسئولیت بزرگ ایجاد و تقویت این امید بر عهده نخبگان و بزرگان علمی است؛ آنان که با دانش، تجربه و بصیرت خود میتوانند راههای آینده را روشن کرده و جامعه را به حرکت و تلاش دوباره دعوت نمایند.
سرپرست آموزشکده ملی مهارت دختران سمنان نقش نخبگان را فراتر از آموزش آکادمیک توصیف کرد و آنان را رهبران فکری و معنوی جامعه نامید و افزود: اساتید و نخبگان علمی نهتنها انتقالدهندگان دانش، بلکه الهامبخش تحول و سازندگان افقهای جدید هستند و در شرایط ناامیدی و یأس عمومی، میتوانند چراغ راه در تاریکی باشند.
ستونهای سهگانه امید؛ ایمان، اتحاد و علم
سرپرست آموزشکده ملی مهارت دختران سمنان با تبیین ساختار امید، آن را بر سه رکن اصلی تعریف کرد: ۱)تقویت ایمان به خداوند: وی ایمان را نیرویی درونی برای مقاومت و پایداری دانست و با استناد به آیات قرآنی مانند: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»_ و _«وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»، تأکید کرد:اساتید و نخبگان وظیفه دارند این آموزهها را به زبان روز برای نسل جدید تبیین کرده و نشان دهند که تکیه بر وعدههای الهی، پشتوانهای مطمئن برای حرکت رو به جلو است.
۲) احیای انسجام اجتماعی: نعیمی اتحاد ملی را سنگبنای رشد اجتماعی دانسته و افزود: وحدت اجتماعی قدرتی فراتر از هر سلاح است. نخبگان باید با ترویج گفتگوهای همدلانه، تولید محتوای وحدتبخش و ایجاد فضای مشارکتی، روح جمعی را احیا کنند. آیهی شریفه _«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» سندی الهی بر این نیاز حیاتی است.
۳) دانش و آگاهی برای اقدام مؤثر: سرپرست آموزشکده ملی مهارت دختران سمنان دانش را ابزار تحقق امید دانست و تصریح کرد:امید بدون تحلیل علمی، صرفاً آرزویی خام است. نخبگان باید با طراحی راهکارهای کاربردی، تربیت نسل آیندهنگر و تولید دانش بومی، امید را به حرکتی هدفمند تبدیل کنند؛ قرآن نیز میفرماید: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ»؛ این آیه تفاوت مسیرها را آشکار میسازد.
آیندهسازی به مثابه مسئولیت نخبگان
نعیمی به ضرورت آیندهنگری متعهدانه اشاره کرد و اظهار داشت: امید زمانی حقیقت مییابد که به فردایی روشن و قابل تحقق منتهی شود؛ نخبگان باید با طراحی برنامههای توسعهمحور، تربیت نسل جوان متعهد، و ارائه گفتمان علمی نوین، معماران آینده کشور باشند. آیهی «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ...»_ نیز نشان میدهد تغییر واقعی از درون جامعه آغاز میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آینده ایران، به همت کسانی ساخته میشود که علم را با ایمان و اراده ترکیب میکنند؛ نخبگان علمی نه فقط انتقالدهندگان اطلاعات، بلکه امیدآفرینان واقعی در مسیر توسعه ملیاند./ انتهای پیام
خبرنگار : محدثه عباسی
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53