مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
عملیات بتنریزی تاریخی پل تقاطع غیرهمسطح فراهان اراک، با حضور شهردار و مسئولان شهری در روز ایثار و مقاومت آغاز شد. در این مرحله حیاتی، ۳۲۰۰ مترمکعب بتن طی ۲۰ ساعت مستمر بر عرشه پل ریخته میشود که با بهرهگیری از ۶ دستگاه بچینگ صنعتی، ۱۵۰ نیروی متخصص و رعایت استانداردهای جهانی اجرا میگردد. شهردار اراک هدف این پروژه را کاهش ۳۰ درصدی ترافیک مرکز شهر از طریق اتصال رینگ دوم به آرامستان و معاون شهرداری، دستاورد آن را احداث ۱.۷ کیلومتر بزرگراه با توان داخلی و کاهش ۴۰ درصدی زمان سفر شرق به غرب شهر عنوان کردند.
به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی، عملیات بتن ریزی ۲۰ ساعته پل تقاطع غیرهمسطح میدان فراهان اراک همزمان با روز ایثار و مقاومت با حضور دکتر علیرضا محمودی (شهردار اراک)، حسین زندیه وکیلی (معاون زیربنایی شهرداری)، مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء و اصحاب رسانه آغاز شد. در این مرحله حیاتی، ۳٬۲۰۰ مترمکعب بتن طی ۲۰ ساعت مستمر بر مساحت ۲٬۸۰۰ مترمربع عرشه پل ریخته می شود. این عملیات با بهره گیری از ۶ دستگاه بچینگ پیشرفته، ۱۵۰ نیروی متخصص، ۴۵۰ تن آرماتوربندی و مطابق استانداردهای جهانی بتن ریزی پل ها اجرا می شود.
شهردار اراک: تکمیل پل فراهان ۳۰٪ از ترافیک مرکز شهر میکاهد
دکتر علی محمودی در مراسم بتنریزی تاریخی پل تقاطع غیرهمسطح فراهان با اشاره به رشد ۲۵ برابری خودروها طی ۳۰ سال اعلام کرد: توسعه معابر به تنهایی پاسخگوی ترافیک نیست. هدف این پروژه کاهش ۳۰ درصدی بار ترافیک مرکز از طریق اتصال رینگ دوم به آرامستان است.
احداث ۱.۷ کیلومتر بزرگراه با توان داخلی و کاهش ۴۰ درصدی ترافیک
حسین زندیهوکیلی، معاون شهرداری اراک، با تأکید بر اجرای عملیات بتنریزی یکپارچه در پروژههای ترافیکی شهر، دلایل علمی این روش را تشریح کرد.
وی ایجاد یکپارچگی سازهای را کلید مقاومت در برابر بارهای دینامیکی و نیروهای متغیر دانست و افزود: این روش از نفوذ مواد خورنده (نمک و ماسه) به داخل بتن و خوردگی آرماتورهای ۴۵۰ تنی جلوگیری میکند. همچنین کنترل دمای بتن در هوای ۳۲ درجه با خنکسازی مصالح، از ترکخوردگی ناشی از گیرش سریع ممانعت میکند.
به گفته وی، برای تحقق این اهداف، زمان تخلیه هر میکسر به زیر ۲۰ دقیقه محدود و با بهکارگیری ۶ دستگاه پمپ دکل عملیاتی شده است.
دستاوردهای کلیدی پروژه
زندیهوکیلی از احداث ۱.۷ کیلومتر بزرگراه جدید کاملاً با توان مهندسی داخلی سازمان عمران شهرداری خبر داد و افزود: پس از بهرهبرداری از پروژه شبکه شرق-غرب، زمان سفر از شرق به غرب شهر از طریق بلوار آنجفی به حدود ۶ دقیقه کاهش یافته و ترافیک ۴۰ درصد کم میشود. اقدامات اصلی شامل اتصال بلوار آنجفی به آرامستان، فعالسازی زیرگذر فراهان و رفع بنبستهای ترافیکی است.
پشت صحنه چالشهای فنی
معاون شهرداری چالشهای پروژه را برشمرد:
· تداخل با خطوط حیاتی (آب، برق، فیبرنوری) با طراحی کانال زیرسازهای ویژه حل شد.
·ناترازی شدید برق با استقرار ژنراتورهای دوگانهسوز ۱ مگاواتی جبران گردید.
·انتقال اضطراری خط آب با تقسیم عملیات به دو فاز و برنامهریزی پویا مدیریت شد.
وی همچنین به بتنریزی استثنایی ۳۲۰۰ مترمکعبی در ۲۰ ساعت تحت نظارت ویژه شرکت برق اشاره کرد که پیچیدهترین مرحله اجرایی بود.
تطابق با استانداردهای جهانی
زندیهوکیلی تأکید کرد: این پروژه منطبق بر مصوبات شورای ترافیک، طرحهای جامع/تفصیلی و استانداردهای جهانی (با نظارت هکزا و هلدینگ راه و شهرسازی) اجرا شده است. شرکتهای مجری از ظرفیتهای قرارگاه خاتم الانبیاء بهره بردهاند.
برنامهریزی فشرده نیروی انسانی
مدیر پروژه، بتنریزی ۲۰ ساعته را نیازمند هماهنگی ۱۵۰ نفر پرسنل در شیفتهای مختلف، و تجهیزات فنی دانست که با برنامهریزی اصولی محقق خواهد شد.
مهندسی بتنریزی ۲۰ ساعته با فناوری روز
وحید جوانی از قرارگاه خاتمالانبیاء در اینباره گفت: عملیات استثنایی بتنریزی ۳,۲۰۰ مترمکعبی در بازه ۲۰ ساعته با بهرهگیری از ۶ دستگاه بچینگ صنعتی (هر یک با ظرفیت تولید ۲۴۰ مترمکعب در ساعت) و تحت پایش لحظهای پارامترهای کیفی بتن شامل دما، رطوبت و زمان گیرش انجام شد. این فرآیند با نصب شبکه سنسورهای هوشمند و رعایت استاندارد ACI 304R-00، همراه با فناوری پایش دیجیتال سازه پیش برد شد و برای مقابله با چالش ناترازی شبکه برق، از ژنراتورهای دوگانهسوز ۱ مگاواتی جهت تأمین پایدار انرژی استفاده گردید.
فناوری منحصربهفرد انتقال خط آب
مدیر پروژه تقاطع غیرهمسطح شهرداری اراک، مهندس دولتآبادی، از اجرای فناوری منحصربهفرد انتقال خط آب ۳۲۰۰ میلیمتری سد کمالصالح خبر داد که برای نخستین بار در کشور با طراحی کانال زیرسازهای، بدون قطعی آب یا افت فشار محقق شد و ۶۰٪ صرفهجویی زمانی و هزینهای نسبت به روشهای متعارف ایجاد کرد.
وی تأخیر در اجرای پروژه (مطالعات از ۱۴۰۰) را ناشی از اولویتدهی به پروژههای ترافیکی دیگر مانند میدانهای مقاومت، امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) دانست. بتنریزی بیوقفه ۲۰ ساعته با هماهنگی ۱۵۰ نفر پرسنل، ۶ دستگاه بچینگ، ۶۰ میکسر ۶ متری و پایش لحظهای انجام شد که روی آرماتوربندی ۴۵۰ تنی و مساحت ۱۸۰۰ مترمربع اجرا گردید.
آینده نگاری ترافیک اراک
شهردار اراک در ادامه با هشدار درباره رشد انفجاری خودروها اظهار داشت: طی ۳۰ سال گذشته، تعداد خودروهای شهر ۲۵ برابر شده و توسعه معابر به تنهایی پاسخگوی این حجم ترافیک نیست. بههمین دلیل، طرحهای محدودکننده تردد در مرکز شهر با مشارکت شورای ترافیک و نظرات شهروندان در حال بررسی است.
وی از شهروندان خواست پیشنهادات خود برای حل گرههای ترافیکی را از طریق سامانههای شهرداری ارائه دهند.
خبرنگار: طاهره جوکار
انتهای خبر/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53