مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
یک هنرمند شاهرودی با نگاهی پژوهشمحور و فرهنگی، توانسته است پوشش را به زبان روایت بدل کند؛ زبانی که در عصر مدرنیته، هویت ایرانی را بازآفرینی میکند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :در دنیایی که مد اغلب در هیاهوی ترندهای جهانی گم میشود، یک طراح شاهرودی با نگاهی پژوهشمحور، موفق شد توجه داوران جشنواره مد و لباس فجر را به خود جلب کند.
او با تلفیق سنت و مدرنیته، طراحیهایی خلق کرد که نهتنها کاربردیاند، بلکه روایتگر هویت ایرانی در عصر مدرن هستند؛ از نخستین کالکشن الهامگرفته از دستبافتهها تا کسب جوایز ملی و بینالمللی.
مسیر او نشان میدهد که لباس میتواند چیزی فراتر از پوشش باشد؛ یک بیانیه فرهنگی، یک داستان بصری، و تجلی عشق به هنر.
گفتوگوی پایگاه خبری علم و فناوری با این هنرمند خلاق شاهرودی و مدیریت موسسه (خط و خاک)، نشان سرو ایرانی را به افتخاراتش افزود را در ادامه می خوانیم...
چه ویژگی خاصی در طراحی شما باعث شد داوران جشنواره مد و لباس فجر، اثر شما را به عنوان رتبه برتر انتخاب کنند؟
کاویانی : ترکیب سنت و مدرنیته، طراحی کاربردی و پژوهشمحور، و توجه فرهنگی به هویت ایرانی از مهمترین ویژگیهای اثر من بود. این عناصر باعث شدند داوران، طراحیام را شایسته رتبه برتر بدانند.
از فرآیند خلق اثر برندهتان بگویید؛ از ایده تا اجرا چه مراحلی طی شد؟
کاویانی : این مسیر با دریافت آثار و غربالگری آغاز شد، سپس مرحله منتورینگ و تولید نمونه فیزیکی طی شد و در نهایت داوری نهایی انجام گرفت. جشنواره با حمایت از آزادی خلاقانه طراحان، بستری برای توسعه حرفهای پس از رقابت فراهم کرد.
رقابت در جشنواره بینالمللی چطور بود؟ آیا با طراحان خارجی هم رقابت داشتید؟
کاویانی: در دوره سیزدهم، تمرکز جشنواره بر طراحان ایرانی بود و محورهایی چون کشف ایران برجسته شدند؛ رقابت با طراحان خارجی مطرح نبود، اما سطح رقابت داخلی بسیار بالا و چالشبرانگیز بود.
موسسه خط و خاک چطور توانست عنوان برترین آموزشگاه استان و جایزه سرو ایرانی را کسب کند؟
کاویانی: این موسسه با فعالیتهای گسترده فرهنگی و هنری، از تألیف کتابهای تخصصی تا حضور در جشنوارههای معتبر، صدور کارت صلاحیت تدریس، ارائه مقالات علمی و شرکت در دورههای آموزشی داخلی و خارجی، توانست نظر کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب کند.
در زمینه طراحی دوخت، دو رتبه ملی و بینالمللی کسب کردید؛ لطفاً درباره این موفقیتها بیشتر توضیح دهید.
در جشنوارههایی چون مدآفرین، فردخت، زاگرس و نقش تنپوش اروند حضور فعال داشتم. در تمامی این رویدادها، تلاشهایم با تقدیر مسئولان همراه بود و این موفقیتها حاصل سالها تجربه، پژوهش و عشق به طراحی بود.
نقش فرهنگ ایرانی در آثار شما چقدر پررنگ است؟ آیا از المانهای سنتی استفاده میکنید؟
بسیار پررنگ. از نقوش دستبافتههای ایرانی، طرحهای سنتی، الگوهای هندسی و رنگهای الهامگرفته از فرش و کاشیکاری استفاده میکنم. هدفم بازتعریف فرهنگ پوشش ایرانی برای مخاطب معاصر است.
چه توصیهای برای طراحان جوانی دارید که میخواهند در جشنوارههای معتبر شرکت کنند؟
تلاش مستمر، بهرهگیری از استادان برجسته و شرکت در دورههای آموزشی متنوع، کلید موفقیت است. همچنین تسلط بر نرمافزارهای طراحی و آشنایی با فناوریهای نوین، مسیر را هموارتر میکند.
اولین لباسی که طراحی کردید یادتان هست؟ چه حسی داشتید وقتی برای اولین بار کسی آن را پوشید؟
کاویانی: بله، یک کالکشن کامل الهامگرفته از دستبافتههای ایرانی بود. دیدن آن لباس بر تن یک فرد، حس غرور و انگیزهای وصفناپذیر در من ایجاد کرد؛ نقطه آغاز مسیر پرشور طراحی لباس بود.
اگر طراحی لباس نبود، فکر میکنید اکنون در چه زمینهای فعالیت میکردید؟
کاویانی: احتمالاً در حوزه گرافیک و طراحی بصری، پژوهش در هنرهای سنتی یا مدیریت هنری و آموزش فعالیت میکردم؛ زمینههایی که همچنان بخشی از هویت حرفهای من هستند.
الهامبخشترین فرد یا اثر هنری در زندگی شما چه بوده است؟
کاویانی: طبيعت. هر برگ، نسیم و غروبش همچون تابلویی زنده، روح مرا به پرواز درمیآورد و ذوق آفرینش را در وجودم شعلهور میسازد.
چطور با چالشهای خلاقیت و فشار کاری کنار میآیید؟
کاویانی: کنار آمدن با این چالشها، یک هنر دوم است که هر هنرمند باید بیاموزد. با برنامهریزی، مراقبت ذهنی و حفظ انگیزه، میتوان از پس آنها برآمد.
به نظر شما لباس فقط پوشش بدن است یا میتواند روایتگر یک داستان باشد؟
کاویانی: لباس قطعاً چیزی فراتر از پوشش است؛ میتواند روایتگر یک داستان، حامل پیام و بازتابدهنده هویت فردی و فرهنگی باشد.
اگر بخواهید یک جمله به نسل آینده طراحان بگویید، چه میگویید؟
کاویانی: با تسلط بر فناوریهای نوین، دریچهای تازه به دنیای بیکران خلاقیت بگشایید.
سبک شخصی شما در لباس پوشیدن چگونه است؟ آیا خودتان هم طراحیهایتان را میپوشید؟
از سبکهای متنوع بهره میبرم؛ اداری، خیابانی، کلاسیک و کژوال. پوشش باید با سن، اندام و فرهنگ هماهنگ باشد و گاه خودم نیز طراحیهایم را میپوشم.
بینیاز از مطالبه، سرشار از دستاورد
کاویانی از معدود کارآفرینانیست که مسیر شکوفایی اش را نه با انتظار از مسئولان، بلکه با اتکا به دانش، فرهنگ و خلاقیت پیموده است؛ او با تلفیق سنت و نوآوری، نشان داد که پوشش میتواند روایتگر هویت و تجلی اندیشه و اصالت ایرانی باشد؛ نه صرفاً پوشش بدن.
در عصر فناوری و تحول، این هنرمند شاهرودی الگوییست برای نسلی که میخواهد با پژوهش، هنر و پشتکار، مرزهای خلاقیت را جابهجا کند. از شاهرود تا صحنههای بینالمللی، صدای فرهنگ ایرانی با طراحیهای او شنیده میشود./ انتهای پیام
خبرنگار : محدثه عباسی
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53