علمی، پژوهشی و فناوری

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن عمیق:

امام خمینی با عرفان حماسی جدیدش انسان‌ها را وارد میدان کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن عمیق عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: معتقدم که مبانی تمام رفتارها و اعمالی که حضرت امام انجام داد و حتی در حوزه سیاسی بن‌مایه‌اش عرفان امام بود؛امام خمینی با عرفان حماسی جدیدش انسان‌ها را وارد میدان کرد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری اصفهان : حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن عمیق عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست تخصصی جهاد تبیین با موضوع اندیشه‌های عرفانی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره ) که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، گفت: معتقدم که مبانی تمام رفتارها و اعمالی که حضرت امام انجام داد و حتی در حوزه سیاسی بن‌مایه‌اش عرفان امام بود.  

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه سخن را به بیان ویژگی‌های عرفانی امام اختصاص داد و گفت:  تعریف حضرت امام از عرفان در نوع خودش بسیار جامع و مانع است. امام خمینی عرفان را به عنوان راهی برای رسیدن به خداوند و معرفت و شناخت عمیق او می‌داند. ایشان در تعاریف خود از عرفان، بر اهمیت "کمال الجلا" و "کمال الاستجلاء" تأکید می‌کند. "کمال الجلا" به معنای ظهور کامل خداوند در ذات خود و "کمال الاستجلاء" به معنای تجلی خداوند در مظاهر و آینه‌های دیگر، به ویژه در انسان کامل است.

حجت‌الاسلام عمیق گفت: حضرت امام معتقدند که عارف کسی است که قلب خود را هیولا و پذیرای هر صورتی که محبوب بخواهد قرار دهد و هیچ فعلیت و صورتی جز آن را طلب ننماید محو در طاعات خدا می‌شود و خالی از هر چیز دیگری غیر حق و خدا. 

وی بیان کرد: از نظر امام عارفان واقعی کسانی هستند که از قید تعلقات مرید و مراد، جامع ریا و تزویر و دعاوی پوچ و دلبستگی به دنیا برهند در میان خلق گمنام و بی‌نام و نشان باشند و در ملکوت و نزد خدا؛  و البته این در سیره ایشان هم بسیار بسیار رعایت شد و تا آخر عمر هم خیلی‌ها متوجه نشدند ایشان در کدام درجه از عرفان قرار دارد و بسیار گمنام بودند.

حجت‌الاسلام عمیق بیان کرد: امام معتقد بودند که منشا اصلی عرفان ناب را باید در درون اسلام سراغ بگیریم و غیر از اسلام هر نوع عرفانی و تصوفی و شناختی را قبول نداشتند. لذا می‌فرمایند کسانی که عارف ناب هستند باید منشا اصلی را در قرآن و آموزه‌های اصیل عرفانی که در روایات و دعاها هستند، بگیرند و خود ایشان هم در همین مسیر سیر کردند؛ امام در هر جایی از قرآن که وارد می‌شدند حرف ناب داشتند و البته غافل نباشیم که مقام معظم رهبری نیز یک چنین تبحری در استفاده استنطاق از قرآن دارند. ما اینها را در دیگران سراغ نداریم. 

وی ادامه داد:  عرفان امام ویژگی‌های دارند که در افراد دیگر و در مسلک‌های عرفانی دیگر نمی‌بینیم یعنی بسیاری از اینها بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است. 

حجت‌الاسلام عمیق بیان کرد: اولین ویژگی اینکه امام یک عرفان حماسی ساختند، که در طول تاریخ در میان عرفا نمی‌بینیم و سراغ نداریم که عارفان این گونه حماسی بیایند وسط میدان و میدان‌دار شوند البته این گفته به معنی این نیست که پیامبر و اهل بیت علیه السلام را در این مجموعه ببینیم ائمه خودشان حماسه بودند. 

وی افزود: نکته اصلی اینکه امام یک عرفان حماسی جدیدی ساخت که انسان‌ها را وارد میدان کرد و این عرفان حماسی در اندیشه‌ها رسوخ کرد. با آوردن عرفان در میدان و تبدیل به حماسه توانستند انسان‌هایی را بسازند و رشد دهند که در طول تاریخ ۱۴۰۰ بعد از ائمه بی‌نظیر است و نداشتیم. عرفان حماسی در میان صوفیان و عارفان زیاد کار شده اما اینها عمدتا اهل عزلت و مردم گریزی و گوشه‌نشینی بوده است؛ امام احیاگر عرفان ناب و خارج کننده عرفان ناب از عزلت و انزوا بود؛ و عرفان را  احیا و مردمی کردند. حقیقت عرفان این است که انسان را به خلوص برساند و امام با تبحری که داشتند انسان‌های خالصی را در میدان ساختند از انسان‌های عادی. 

حجت‌الاسلام عمیق بیان کرد: دومین ویژگی عرفان حضرت امام پیوندی است که بین عرفان و فقاهت ایجاد کردند چون مطالعات و تألیفات و سلوک عرفانی داشتند و در کنار این فقیه جامع الشرایط هستند در حوزه احکام و شریعت اسلام. در طول تاریخ انسان‌های اینگونه کم هستند و کاری که امام انجام داد و در دیگران  نمونه آن کمتر دیده می‌شود اینکه امام به مرجعیت فقهی می‌رسد و در عین حال در اوج عرفان خودشان هم قرار گرفته‌اند و مرجع عرفانی انسان هستند. 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امام شریعت را با طریقت به حقیقت رساندند و اینها را پیوند دادند و اصلا نمی‌شود حقیقتی بدون شریعت را دریافت کرد و روی این هم بسیار تاکید کردند و  دیگرانی را اگر خواستند شریعت را کنار بگذارند و خودشان مدعی حقیقت باشند این را تصوف جاهلانه و عامیانه قلمداد کردند. 

وی بحث ظاهر و باطن از دیدگاه امت را هم اشاره و در ادامه بیان داشت: امام سردمدار احیاگر شریعت و نماز در کشور بودند. 

  نکته دیگر اینکه امام از پیراستگی از شفهیات و بدعت‌ها برخوردار بودند و این را در  دیوان ایشان می‌توان دید. در حوزه عرفانی و نکات خیلی ظریف در شعرها داشتند. همچنین پیراستگی را در کتا‌بها داشتند و نگاه امام تکفیری و تحقیری نیست و بسیاری از عرفا را در کتابها خلصین شیعه نام می‌برند که به معرفت‌ها بالایی رسیده‌اند و ولایت را درک کرده‌اند.

حجت‌الاسلام عمیق ادامه داد: یکی از نکات بسیار زیبا در عرفان امام غیر از اینکه ایشان شریعت و عرفان را توانستند کنار هم قرار دهند عقلانیت و در حقیقت فلسفه اسلامی را باشهودگرایی عرفانی، عرفان اسلامی تلفیق دهند و هر چند این کار را حکیم ملاصدرا هم را انجام دادند و تلاش وافری هم داشتند که عقلانیت را با شهود در هم بیامیزد و تلفیق کند و در زمان حکیم ملاصدرا به اوج رسید ولی نکته‌ای که در کار امام فرارتر از کار جناب ملاصدرا هم می‌شود دید اینکه تلفیق‌هایی انجام شد و امام از جمله  عارفانی بودند که به حوزه عقل بهای بسیار زیادی دادند ایشان معتقد بودند به برهان‌های عقلی. 

وی افزود: نکته جالب‌تر در عرفان امام خدامداری و خلق‌داری است عارفان عموما سیر خدا مداری دارند امام امام مثل انبیا کار کردند و سیر الی الخلق هم خود را نشان داد و از متاع دنیا استفاده کردند و برای ساخت انسان کامل. 

حجت‌الاسلام عمیق گفت: نکته پایانی اینکه تولی در عرفان امام است.در حقیقت سیاست کاری اصلی امام را در همین نظریه ولایت فقیه ایشان می‌توان دید.  

 انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VwyWq
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: